חסר צ'יפס ביפן, ארה"ב תשלח 'סיוע אווירי'
שביתה בנמלים האמריקניים פוגעת באספקת הטוגנים למדינה האסיאתית ורשתות מזון המהיר נאלצו למצוא פתרון לא שגרתי. במקביל, בבלגיה מבקשים מהאו"ם להכיר בצ'יפס כסמל שלהם, "ממש כמו קפה טורקי"
הרשתות, שמגישות מאכלים מערביים בסגנון אסיאתי, מסתמכות לרוב על משלוחים דרך הים, אך שביתה בנמלים שבחוף המערבי של ארה"ב גרמה לעיכובים ממושכים שיצרו מחסור מדאיג בטוגנים. השלוחה היפנית של מקדונלדס, למשל, דיווחה על בעיות באספקה החל מהחודש שעבר.
עוד חדשות מהעולם:
"5 הפלות, אך החיים יפים". מתה מלכת בלגיה
20,000 קלוריות ביום: מת האיש השמן בעולם
גם חברה אחרת שמפעילה כמה רשתות דומות מסרה כי היא סובלת ממחסור כבר כמה חודשים. על רקע זאת, הצהירו מנהלי רשת "גוסטו" כי בכוונתם להטיס ליפן 200 טונות של צ'יפס כדי לוודא שהמלאי שלה לא יתרוקן.
המאכל המטוגן עלה באחרונה לכותרות גם בבלגיה, שם מבקשים תושבי המדינה המפולגת מהאו"ם להכיר בצ'יפס כחלק ממורשתם התרבותית, ממש כמו שהקפה השחור הוא סמל טורקי וריקוד הטנגו מזוהה עם ארגנטינה.
הצ'יפס הבלגי נמכר באופן מסורתי בתוך קונוס נייר, לרוב בדוכן רחוב המכונה "פריטקוט". בבלגיה ניתן למצוא כ-5,000 דוכנים כאלו - כלומר הם נפוצים פי עשרה (ביחס למספר האנשים) מסניפי מקדונלדס בארצות הברית. איגוד בעלי הדוכנים, שיזמו את המהלך, הסבירו כי ה"פריטקוטים" ייחודיים לבלגיה ומשלבים בין חיבתה של המדינה לכאוס לסלידתה מאחידות תאגידית.
לפי נתוני האיגוד, 95 אחוז מהבלגים מבקרים ב"פריטקוט" לפחות פעם בשנה. "קונוס של צ'יפס הוא בלגיה
בזעיר אנפין", הבהיר דובר הארגון, ברנרד לפברה, "כולנו חשים ככה, בלי קשר לחלוקה ללאומים ולאזורים, וזה מדהים".
אולם הדרך להכרה רשמית אינה פשוטה: כדי להצטרף לרשימה של אונסק"ו, שכיום מונה 314 שמזוהים באופן מובהק עם תרבות מסוימת, על היוזמה לזכות תחילה בתמיכת שר התרבות של המדינה - ולבלגיה יש שלושה מהם. הממשלה הפלמית, ששולטת בחלק שדובר הולנדית, כבר הכירה בטוגנים כחלק מהמורשת הלאומית, והקהילות דוברות הצרפתית והגרמנית עתידות לבחון את הנושא בשנה הבאה.