שתף קטע נבחר

 

מותר להשתמש בשבת בחו"ל ב"באן"?

מסתבר שכן, אבל בתנאים מסוימים מאוד. למשל, כשרוב הנוסעים (וכמובן הנהג) אינם יהודים, כשאין בעיה של עירוב, טלטול או תחום שבת - וכאשר הנסיעה היא לצורך מצווה בלבד

שאלה:

 

האם אפשר לנסוע בשבת ב"באן" (סוג של קרונית המסייעת בעליות וירידות תלולות) בחו"ל, המוסע על ידי גוי?

 

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

 

מה ההבדל בין זה לבין מעלית בחו"ל, שגוי של שבת מפעיל, ומותרת בשימוש?

 

מכיוון שהדבר הולך ורווח בציבור הדתי, מהם התנאים שבהם מותר לעשות זאת? (שני, פתח תקווה).

 

תשובה:

 

שלום שני,

 

ראשית, לפני הדיון על ה"באן", ברצוני לציין שמה שכתבת אודות השימוש במעלית, איננו מדויק, ובדבר זה טועים רבים. השימוש במעלית בהפעלת נוכרי אינה היתר גמור. ההיתר ליהודי לעלות במעלית זו, הוא רק אם אין לו אפשרות אחרת להגיע לקומה בה הוא מתגורר, או לצורך חולה, אולם אין זה היתר לכתחילה. הבדל נוסף בין המעלית ובין ה"באן" הוא, שבדרך כלל האיסור בהפעלת מעלית הוא מדרבנן (מדברי חכמים, ואז מותר לומר לגוי לצורך מצווה), ואילו ב"באן" ייתכן שהאיסור הוא מהתורה.

 

מכאן לשאלתך:

לצערי, לא פירטת מספיק על ה"באן" המדובר, ואינני מכיר את כלי התחבורה הזה. האם מדובר על כלי בעל מנוע כמו של מכונית? האם מדובר על כלי חשמלי בלבד? האם הצורך הוא טיול, הליכה לבית הכנסת וכדומה? נסיעה בתוך העיר? מי הם רוב הנוסעים: יהודים או גויים? האם מדובר על אנשים הגרים דרך קבע בחו"ל, או על תיירים? עם זאת, אשתדל להתייחס לשאלה ככל הניתן, בהנחה שהנסיעה היא בתוך עיר, או מחוץ לעיר, אך מרחק קצר (עד קילומטר, על מנת לא להיכנס לענייני תחום שבת).

 

לשפוט כל "באן" לגופו, ועל פי קריטריונים הלכתיים ברורים (לירון נגלר-כהן) (לירון נגלר-כהן)
לשפוט כל "באן" לגופו, ועל פי קריטריונים הלכתיים ברורים(לירון נגלר-כהן)

 

א. אם לצורך הנסיעה צריך לקחת כרטיס נסיעה, ואין במקום עירוב - יש בעיה של טלטול דברים במקום בו אין "עירוב" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן שמ"ו).

 

ב. בהלכה (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רע"ו ובסימן שכ"ה) נאמר כי גוי שעושה מלאכה לצורך יהודי - אסור ליהודי ליהנות מאותה מלאכה. אולם, אם גוי עשה מלאכה לצורך עצמו, מותר גם ליהודי ליהנות ממנה.

 

מהלכה זו נובעות מספר מסקנות:

אם רוב הנוסעים הם יהודים - אזי הנסיעה אסורה, מכיוון שזו הנאה ממלאכה שגוי עשה עבור היהודי בשבת. ואולם אם רוב הנוסעים הם גויים - אין בעיה של הנאה ממלאכת גוי בשבת (מסקנות אלו הן רק אם הפעלת ה"באן" היא איסור תורה).

 

ג. גם אם הבעיות הנזכרות נפתרו, עדיין נראה שהנסיעה אסורה בגלל זלזול בכבוד השבת ו"עובדין דחול" (מעשה של יום חול): בתלמוד הבבלי (מסכת שבת, דף קי"ג עמוד א') נאמר: "וכיבדתו מעשות דרכיך" (ישעיהו נ"ח) ,"וכיבדתו" - שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול... "מעשות דרכיך" - שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול".

 

כלומר, יש להתנהג בשבת באופן שונה מההתנהגות בימי חול, ואכן חכמים אסרו לעשות דברים רבים בשבת, מכיוון שהם דומים למלאכה או לפעולות שאדם רגיל לעשות ביום חול, אף על פי שאין בדברים אלו איסור גמור מצד הלכות שבת (רמב"ם הלכות שבת פרק כ"א, וכך פסק החתם סופר לעניין נסיעה ברכבת בחו"ל. בחלק ו' סימן צ"ג).

 

לצורך מצווה

המכנה המשותף של הדברים האסורים, הם כאלה הגורמים לזלזול בכבודה של השבת. לכן, נראה שנסיעה ב"באן", לצורך טיול או

לכל דבר שאין בו צורך מצווה – יהיה אסור, מכיוון שעלול לגרום לזלזולה של השבת.

 

עם זאת, אם הבעיות האחרות נפתרות כנזכר, ונשאר רק האיסור מחמת זלזול בכבוד השבת או "עובדין דחול", יהיה מותר לנסוע בקרונית שכזו לצורך מצווה (כגון: תפילה), אך לא לטיול או למסחר, וכך באמת התיר הרב עוזיאל (משפטי עוזיאל כרך א' אורח חיים סימן ט').

 

סיכום: אסור לנסוע ב"באן" בשבת גם אם הנהג הוא גוי, שכן בנסיעה כזו ייתכנו מספר איסורים, חלקם מן התורה, וחלקם מדברי חכמים. אולם, לצורך מצווה יהיה מותר לנסוע עם הנהג הגוי, בתנאי שה"באן" הוא כזה שהפעלתו אינה כרוכה באיסור תורה (משיב: הרב יהודה ישרים).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לירון נגלר-כהן
"באן" בזלצבורג
לירון נגלר-כהן
מומלצים