שתף קטע נבחר

 

מארק צוקרברג עונה לכם

מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג חזר לעוד סבב שאלות מהקהל ומודה בניסוי שנעשה ברגשות המשתמשים, מצהיר כי לא יהיה כפתור Dislike ומסביר את הרעיון מאחורי האיסור על שינוי שם משתמש

האירוע שנערך לראשונה בחודש שעבר, התרחש הלילה (שישי) בין 00:00 ל-01:00 ובו משתמשים מרחבי העולם שאלו את מנכ"ל פייסבוק שאלות לגבי הרשת החברתית ועל השינויים שנעשו בה בזמן האחרון. את השידור ניתן לראות כאן. צוקרברג ענה לרוב לעניין, לעיתים התחמק מלתת תשובה ישירה בנושאים רגישים כמו הניסויים הרגשיים, ואפילו סיפר מה הוא אוהב על הפיצה שלו (עוף מטוגן).

 

 

ניסויים ברגשות המשתמשים

בניסוי שערכו חוקרים מאוניברסיטת קורנל בפייסבוק בידיעת הנהלת הרשת החברתית ב-2012 ופורסם מוקדם יותר השנה, בוצעו מניפולציות על הפיד של 689,003 אנשים שנבחרו ללא ידיעתם. לצורך הניסוי, פייסבוק העלימה מהפיד סטטוסים לפי הפרמטרים של הניסוי, ויצרה פידים מלאכותיים. בתגובה לנושא אמר צוקרברג "אנחנו חושבים שהדרך היחידה שלנו לשפר את השירותים היא לנסות ולקבל משוב מהקהילה. כל יום ננסה תכונות שונות, נראה תוכן שונה בפיד, ננסה מוצרים שונים במקביל". "לפני שנעשה שינוי כלשהו, נעשה ניסויים שיהיו להם תגובות חיוביות ולא שליליות". הניסוי גרר ביקורת ציבורית גדולה ואף חקירה על ידי ה-ICO - רשות עצמאית לפרטיות בבריטניה.

 

צוקרברג ציטט מחקר שפורסם באינטרנט על כך שאנשים הרואים פוסטים שמחים של אחרים הופכים דווקא לעצובים בעצמם. "יש לנו אחריות כלפי הקהילה שלנו כדי לראות אם זה נכון". צוקרברג אכן הודה בניסוי וציין כי הם הציגו פוסטים שונים ואז שאלו את המשתמש להרגשתו. לאחר מכן חזר בו ואמר שלא כך בוצע הניסוי אך לא ציין כיצד התבצע בדיוק. מדבריו ניתן להבין כי צוקרברג עצמו כביכול לא היה מודע לניסוי וזו הייתה עבודה של אחד ממהנדסי התוכנה. "ישנם סוגי דברים שאנחנו לא מעוניים לעשות עליהם בדיקות כמו פרטיות בגלל ההשלכות שיכולות להיות להם".

 

 

 

לא עושים כפתור Dislike

אחת השאלות העתיקות ביותר לגבי פייסבוק היא האם אי פעם יהיה כפתור "לא אהבתי" כמו זה הנהוג ביוטיוב ובמערכות תגובות באתרים שונים. "אנחנו חושבים על כפתור הלא אהבתי" אמר צוקרברג, אך הוסיף כי "פייסבוק היא "לא מערכת הצבעות" ואין לחברה רצון שאנשים ישתמשו במערכת באופן שלילי. לגבי העובדה שמשתמשים משתפים תוכן שהוא לאו דווקא שמח, ציין צוקרברג כי הם חושבים על דרכים שיאפשרו להביע טווח רחב של רגשות בנוסף לתגובה כתובה רגילה.

 

לא משנים שם משתמש

בספטמבר השנה דראג קווין בשם סיסטר רומה עלתה לכותרת על מאבקה נגד פייסבוק שהכריחה אותה להכניס לפרופיל את השם שאיתו נולדה, ולא איפשרה לה להשתמש בשם הבמה שלה, שהפך לשם שבו היא מוכרת בציבור. "אנחנו מגבילים את שם המשתמש לאחד בלבד לכל משתמש. אחת הסיבות הטכניות היא שישנו קישור ישיר לכל משתמש ואי אפשר שתהייה כפילות, אך בעיקר כי פייסבוק היא השתקפות של העולם האמיתי ולא קהילה וירטואלית. כשמישהו מבקש למצוא אותך, הוא מאוד יתקשה לעשות זאת אם תופיע תחת שם מסך".

 

עוד מוסיף צוקרברג כי אחת הסיבות לא לאפשר למשתמשים להופיע תחת שמות בדויים היא כי "אנשים נוטים להיות פחות בוטים כשהם מזוהים בשם המלא שלהם". המציאות מלמדת אותנו שלא כך הדבר.  

 

 

גרף חיפוש יהיה זמין בשפות נוספות

גרף החיפוש שהושק בינואר 2013 אפשר לחפש סטטוסים לפי מילים שנכתבו בו, אך לא השתנה ממש מאז השקתו. הוא רשמית מוגבל לשפה האנגלית ואינו שימושי במיוחד לאלו שהפיד שלהם מוצג בכל שפה אחרת. "היכולת למצוא דברים חשובה מאוד אך אנחנו רוצים לעשות את זה נכון. בפייסבוק יש מעל טריליון פוסטים שונים והתהליך לוקח יותר זמן ממה שרציתי". למרות הקשיים, צוקרברג הצהיר כי החיפוש המתקדם יהיה זמין בשפות נוספות.

 

פייסבוק וגזענות באמריקה

רשתות חברתיות מאפשרות לתקשר ללא מסננים. מבחינת צוקרברג, תפקידה של רשת חברתית היא לאחד תרבויות שונות באמריקה ובעולם ולהציף את קולותיהם של המשתמשים מעלה. "אנחנו לוקחים את תפקידנו בדיון האזרחי ברצינות. אנחנו רוצים לתת לכולם קול. בעבר הייתם מקבלים דעה אחת ישירות מהחדשות. פייסבוק מאפשרת לאדם הממוצע לשמוע את הדעות השונות של אנשים זרים ולקבל תמונת מצב ישירות מהאדם הפשוט".

 

 

האירוע הקודם התרחש ב-6.11 ובו נשאל מארק על אפליקציית המסנג'ר, על הסרט "הרשת החברתית" ועל כך שהוא תמיד לובש חולצה אפורה. האירוע עצמו לא הכיל תגליות מרעישות למיניהן, אך זוהי יוזמה מבורכת מצד חברה שנראה לעיתים שכמעט ואינה מקשיבה ללקוחותיה.

 

על הסרט אמר צוקרברג שהיה לו קשה עם זה אבל הוא לקח את זה בהומור. על המסנג'ר אמר שהפרדת האפליקציות נועדה כדי לתת חווית שימוש טובה וממוקדת יותר. ועל נטייתו ללבוש בעיקר חולצות אפורות הוא אמר שזה כי הוא לא רוצה לנצל את הזמן לבחור בגדים אלא לעזור לעולם.

 

בפוסט בעמוד הייעודי למפגשי השאלות תשובות נכתב "יש לכם שאלה למרק? מרק יענה על שאלותיכם במפגשת השאלות ותשובות הקהילתי השני בפארק מנלו, קליפורניה". את השאלות היה ניתן לשאול בתיבת התגובות בקישור הזה, כשניתן להצביע על שאלות שאהבתם עם כפתור Like. בונוס למשקיענים, ניתן לשלוח שאלות גם בווידאו לכתובת qawithmark@fb.com.

 


פורסם לראשונה 11/12/2014 23:32

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים