ייצוגית: טענה לגביית יתר ברמי לוי באינטרנט
לקוחה גילתה שמספר פריטים שהזמינה במחיר מסוים, התייקרו בחשבונית הסופית. רמי לוי: "המוצרים האלה היו חסרים במלאי. במקרה כזה, מתקשרים ללקוח ושולחים לו מוצרים חלופיים. הלקוחה יכולה להחזיר אותם אם היא לא רוצה. יש גם מוצר שקיבלה שהוא זול יותר"
בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה לבית-השפט המחוזי מרכז בלוד, נגד רשת חנויות רמי לוי שיווק השקמה בטענה לחיובי יתר או חיובים שלא בדיון, הנגבים לכאורה מלקוחות אתר הקניות באינטרנט. זאת כתוצאה מפערים בין מחיר המוצרים בעת ביצוע ההזמנה לבין החיוב בפועל.
מקרה דומה אך לא זהה:
- 2012: ייצוגית נגד שופרסל: מחייבת ביתר דרך האינטרנט
- 2013: פשרה בייצוגית: הנחה לקוני אתר שופרסל
2014:
ייצוגית נגד שופרסל על הטעיה באינטרנט
המבקשת היא צרכנית הקונה באתר הקניות האינטרנטי של הרשת. היא מיוצגת על-ידי עורכי הדין דורון רדעי וניצן גדות. ב-12 בנובמבר ערכה קניות באתר. ב-18 בנובמבר סופקו לה המוצרים, בצירוף חשבונית שפירטה את החיובים בפועל בגין המוצרים, כפי שנגבו על-ידי הרשת באמצעות כרטיס האשראי של המבקשת.
טענה: גבו 8 שקלים יותר על חמאת בוטנים
כשהשוותה בין מחירי המוצרים בהזמנה שלה, לעומת מחירי המוצרים המופיעים בחשבונית הסופית שקיבלה, היא גילתה לטענתה, פערים משמעותיים לרעתה (מרמי לוי נמסר: "הלקוחה קיבלה מוצרים אחרים כי אלו שהזמינה לא היו במלאי")
כך למשל: על חמאת בוטנים שמחירה בהזמנה עמד על 14.90 שקל, לטענתה גבו ממנה 22.90 שקל. 8 שקלים הפרש ו"התייקרות" של 53.6%.
רביעיית טונה סטארקיסט תומחרה בעת הקנייה ב-24.9 שקל, אך הסכום שנגבה בפועל עמד על 27.9 שקל. הפרש של 3 שקלים ו"התייקרות" של 12%.
מארז חטיפי פיצה מעדנות 650 גרם עלה 26.4 שקל לפי ההזמנה, אך המחיר בפועל עמד על 29.6 שקל - הפרש של 3.2 שקלים ו"התייקרות" של 12%.
התייקרות של 1%-106%
בתחילה, הצרכנית טוענת ששמה לב רק להפרש במחיר חמאת הבוטנים. היא פנתה לחברה וקיבלה זיכוי. בתוך כך, התעורר חשדה והיא ערכה השוואה בין מחירי המוצרים בהזמנה קודם שלה, מאוגוסט 2014, לבין מחירי המוצרים שהזמינה לפי החשבונית שהוצאה על-ידי הרשת. גם פה מצאה פערים:
עדשים ירוקות סוגת 500 גרם: מחיר בהזמנה 4.7 שקלים, מחיר בפועל: 9.70 שקלים. פער של 5 שקלים ו"התייקרות" של 106%. (מרמי לוי נמסר: "הלקוחה קיבלה אריזה של 1 ק"ג ולכן הפרש המחירים").
שמפו לשיער לגבר הד אנד שולדרס: המחיר בהזמנה עמד על 19.10 שקל, לעומת 19.30 שקל בחשבונית, הפרש של 20 אג' ו"התייקרות" של 1%.
"הנזק לצרכנים: 1.5 מיליון שקל בשנה"
"העובדות הללו מצביעות על כך שאין מדובר בטעות מקרית או חד פעמית, כי אם בפערים חוזרים ונשנים בין מחירי מוצרים שונים כפי שהם מופיעים באתר הקניות באינטרנט של המשיבה לבין החיובים בפועל", נטען. עוד נטען שברוב אם לא בכל המקרים מדובר בפערים לרעת הצרכן.
בתקנון האתר כתוב מפורשות כי מחירי המוצרים הקובעים הם אלה הרשומים ליד כל מוצר מהמוצרים המופיעים באתר. עוד נכתב כי במידה והוזמן מוצר ויש פער בין מועד הזמנתו למועד אספקתו, "המחיר הקובע שעל פיו יחוייב המזמין יהיה המחיר בעת אישור ההזמנה על-ידכם".
לטענת הצרכנית מדובר בהטעיה. קבוצת הצרכנים הנפגעים הוערכה בבקשה לתביעה בכ-150 אלף צרכנים בשנה ובסכום ממוצע של גביית יתר של כ-10 שקלים. מכאן הנזק המוערך לכאורה, הוא של 1.5 מיליון שקל בשנה. אם לוקחים בחשבון את השנתיים האחרונות, מדובר ב-3 מיליון שקל.
רמי לוי: ניסו להתקשר אליה
רמי לוי מסר ל-ynet: "במקרה של הזמנת משלוח באינטרנט - יש חוסרים. אנחנו מתקשרים ללקוח. במידה והוא לא עונה, שולחים לו מוצרים חלופיים. בחשבונית כותבים לגבי המוצרים האלה: 'חוסרים' - כלומר, המוצרים האלה חסרים במלאי. שמנו בהזמנה את המוצרים הכי קרובים למה שהזמינה. היא יכלה להחזיר את המוצרים ולקבל זיכוי. זה שירות ללקוח - מתאים קחי, לא מתאים אל תקחי בכלל. מה עדיף, שתקבל הזמנה חסרה?
"בנוסף, כמה מהמוצרים היא קיבלה יותר בזול. כך למשל היא הזמינה סוכר 1 ק"ג של סוגת ב-5.1 שקלים וקיבלה אותו ב-3.70 שקלים (מבדיקת הקבלה וההזמנה עולה שהלקוחה הזמינה סוכר בצנצנת וקיבלה סוכר בשקית מ.ק)".
עו"ד ניצן גדות מסר בתגובה: "לא מדובר במוצר דומה - מדובר באותם מוצרים בדיוק. היא קיבלה מה שהזמינה, רק במחירים גבוהים יותר. הם לא דיברו עם הלקוחה. לגבי הסוכר: זה המקרה היחיד בו המוצר היה שונה. הזמינה סוכר בצנצנת וקיבלה סוכר בשקית".