שתף קטע נבחר
 

הספרים הלבנים: סוד הקוראים המשפיעים

הם נבחרים בקפידה מדי שנה - 250 איש שהופכים לחלק מקהילה שבכוחה להשפיע על הספרים שאנו קוראים, וכל מה שהם צריכים לעשות זה לקרוא. קהילת הקוראים המשפיעים חוגגת עשור ומזמינה גם אתכם להצטרף

איך אתם בוחרים בספרי הקריאה שלכם - נכנסים לחנות ומבקשים המלצה, סומכים על רשימת רבי המכר או מבקשים המלצה מחברים? בתקופה בה הזמן הפנוי שלנו הפך למצרך נדיר עם שעות העבודה הארוכות, אמצעי המדיה השונים שסוחטים מאיתנו כל טיפה של תשומת לב, רובנו מעדיפים לקבל את המלצה לספר טוב מאנשים שהם סומכים עליהם, ובעיקר כאלו שכבר קראו את הספר המדובר ויכולים לתת ביקורת מקדימה.

 

על זה בדיוק התבססה הקמתה של קהילת הקוראים המשפיעים שחוגגת השנה עשור לפעילותה. "המאיץ העיקרי בהצלחתו של ספר הוא, למעשה, המידע שעובר מפה לאוזן אצל הקוראים", מסביר דובי איכנולד, מנכ"ל הוצאת "ידיעות ספרים".

 

ממליצים מפה לאוזן (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
ממליצים מפה לאוזן(צילום: ירון ברנר)
 

"שמנו לב שספר מצליח, מעבר לבחירה בטקסטים ובכותבים טובים, יכול לעבור מסלול של ביקורות מהללות, פרסום נרחב ועדיין להגיע רק לכמה אלפים. אבל, כשמתחילים תכונה סביב הספר משיחות בין אנשים שממליצים משום שעברו חווית קריאה חיובית - הספר מצליח הרבה יותר".

 

מדי שנה מבקשים להצטרף לקהילה עשרות אלפי אנשים הנרשמים דרך טופס המתפרסם באתר ynet. מתוכם נבחרו 250 איש מדי שנה שהופכים לקוראים המשפיעים. הלכה למעשה חברי הקהילה מקבלים מדי חודש "ספר לבן", כלומר ספר שטרם יצא לאור, כריכתו לבנה לחלוטין ולמעשה הם יודעים רק את שמו ושם המחבר, ומתבקשים לשתף ברשמיהם את הנהלת ההוצאה ואת האנשים שסביבם.

 

הספר ללא עטיפה על מנת למנוע הטייה כלשהי מבחינת התייחסות הקורא לספר וקבלתו - מה שחשוב הוא התוכן.

 

חוגגים עשור לקהילה - הקוראים המשפיעים (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חוגגים עשור לקהילה - הקוראים המשפיעים(צילום: ירון ברנר)

 

בנוסף לספר הלבן, חברי הקהילה מקבלים מדי חודש גם ספר מתנה מהטובים והאיכותיים של ההוצאה, לקריאה ולהנאה, ומוזמנים להביע את דעתם גם עליו.

 

הדיונים אודות הספרים מתקיימים בקבוצת הפייסבוק- "הקוראים המשפיעים של ידיעות ספרים", וכן בפורום הקוראים המשפיעים ב-ynet - שם ניתן למצוא חוות דעת שונות ומגוונות, ומהן למדים עורכי ההוצאה מה הלך הרוח כלפי הספר, כיצד כדאי יהיה לשווק אותו ומה צפויה להיות הצלחתו בציבור הרחב. זוהי ההשפעה פנימה, לתוך ההוצאה.

 

לאורך השנים הצטרפו עוד ועוד אנשים לקהילה הזו, שמדי שנה מקבלת 250 אנשים חדשים, והם הופכים להיות השגרירים שלנו", מסביר איכנולד. 

 

השגרירים של הספרים (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
השגרירים של הספרים(צילום: ירון ברנר)

 

"אנשים שולחים מיילים ומציעים ספרים לתרגום, ממליצים לנו על חומרים שיכולים להתאים ולעניין, וכמובן ממשיכים לעודד ולספר על הספרים שהם קוראים, גם אם הם לא בתוך 250 האנשים של אותה שנה. אבל הם חלק מהקהילה, הם חלק ממשפחה אחת גדולה של אוהבי ספרים שמרגישים שליחות. הם הופכים לחלק מההוצאה בצורה הכי אותנטית וטבעית".

 

עם השנים הפך הפורום לכר פורה לדיונים מעניינים אודות ספרי ההוצאה, דיונים המספקים חווית קריאה מעניינת

כשלעצמה. איכנולד מספר שהוא בעצמו שינה את דעתו לגבי ספרים מסויימים בזכות הקהילה. "קרה לא פעם שקיבלתי לידי כתב יד ואחרי כמה עמודים החלטתי שהוא לא מוצא חן בעיני. חברי הקהילה, לעומת זאת, לא הפסיקו להתלהב ואחרי שראיתי את תגובותיהם, החלטתי לתת הזדמנות נוספת וגיליתי ספרים נפלאים שאכן זכו להצלחה.

 

"האנשים האלו הם חלק מה-DNA של ההוצאה, יש להם משקל בהחלטות לגבי הספרים וכל מה שאחנו מבקשים מהם זה לעשות את מה שהם אוהבים - לקרוא".

 

  • רוצים להיות חלק מקהילה משפיעה? הצטרפו ל"קוראים המשפיעים"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
דובי איכנולד. הקוראים הופכים לחלק מה-DNA של ההוצאה
צילום: ירון ברנר
לאתר ההטבות
מומלצים