שתף קטע נבחר
 

נוסעים עם הילדים לטייל? התחבורה הציבורית יקרה יותר

כמה יעלה לזוג מבוגרים ושני ילדים לנסוע לבילוי בתל-אביב ברכב פרטי, וכמה תעלה אותה נסיעה בתחבורה ציבורית? האם בעיות חניה ופקקים יהפכו את הרכב הפרטי לאיטי יותר, או שהיעדר נתיבים יעודיים ושרות לקוי יאטו את הנסיעה באוטובוס ורכבת? המסקנות מטרידות, ועשויות גם להפתיע אתכם

נסיעה עם המשפחה לטיול או בילוי היא עסק יקר אך כזה ממנו לא ניתן להמנע, בעיקר בחופשות של הילדים, ובעיקר כאשר מדובר בנסיעה מרוחקת יחסית. כדי לבדוק עד כמה הפך האירוע המשפחתי ליקר כל-כך, בחרנו בשתי האלטרנטיבות היחידות שמוצעות לאזרח בישראל - רכב פרטי ותחבורה ציבורית. לצורך הבדיקה, חישבנו את העלות למשפחה עם ארבע נפשות - שני הורים ושני ילדים. וכדי לכסות כמה שיותר אפשרויות, בחרנו בנסיעה משפחתית לתל-אביב מהקריות שבחיפה, ירושלים וראשון-לציון. התוצאות חד-משמעיות, ומעלות שוב את השאלה שאין לה בינתיים תשובה ראויה - מה קורה בישראל עם התחבורה הציבורית.

 

שימו לב: חישוב העלויות מתייחס למשפחה שהרכב בכל מקרה ברשותה. משפחה שצריכה לבחור אם להזיז את הרכב מהחניה, או לבחור בתחבורה ציבורית. לכן מרכיבים שאינם דלק וחניה, כמעט ואינם משפיעים - זאת בניגוד לחישובי ק"מ עסקיים, המתבססים על עלות קילומטר מלאה (עלות הרכב, ירידת ערך, ביטוח, צמיגים, בלאי ועוד).

 

רכב פרטי: יותר מהר, יותר זול - אפילו עם הפקקים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
רכב פרטי: יותר מהר, יותר זול - אפילו עם הפקקים(צילום: מוטי קמחי)

 

התנאים להשוואה: נקודות המוצא לסיבוב המשפחתי בתל-אביב היו שרירותיות, ואלה השלוש: רחוב רוטשילד בראשון-לציון, רחוב השקד בקריית חיים ורחוב רשב"ם בירושלים. נקודת היעד בתל-אביב הייתה זהה בשלושת המקרים - מרכז הקניות דיזנגוף סנטר, בצומת הרחובות דיזנגוף וקינג ג'ורג'. נתיב הנסיעה ברכב פרטי הסתיים בחנייה יומית בחניון הקניון, התחבורה הציבורית הורידה את המשפחה המאושרת בסמוך לקניון הגדול. זמן היציאה מהבית חושב בכל המקרים ל-09:00, וזמן החזרה מתל-אביב הביתה חושב לפי 16:00.

 

זמן הנסיעה מתבסס על נתוני Waze, ומחיר הדלק חושב לפי העלות נכון ל-22.12.2014. זמן הנסיעה באוטובוס-רכבת חושב לפי טבלאות הזמנים הרשמיות של מפעילי התחבורה הציבורית ויישומון Moovit, והעלויות חושבו לאחר שיחה עם מוקדנים בכל אחת מהחברות. הבדיקה אינה מתחשבת בכרטיסי הנחה, וברכב פרטי לא חושב מסלול הכולל כבישי אגרה שעשויים לקצר את משך הנסיעה, אך גם לייקר אותה.

 

מראשון-לציון (33.5 ק"מ): במפתיע, הנוסעים במכונית פרטית מראשון-לציון לתל-אביב, לא יחסכו כסף לעומת תחבורה ציבורית: עלות הדלק לנסיעה הלוך ושוב עומדת על 23.1 שקלים בלבד למכונית משפחתית שצוברת 10 ק"מ לליטר, או 16.5 שקלים למכונית מיני חסכונית שתצרוכת הדלק שלה 14 ק"מ לליטר. הוסיפו לכך תעריף חניה יומי בקניון - 40 שקלים - ובסך הכל הוציאה מהמשפחה בין 56.5 ל-63.1 שקלים על הנסיעה עצמה.

 

לעומת זאת, תעריף הנסיעה בתחבורה ציבורית לאותו המסלול עומד על בין 55.2 ל-60.8 שקל, עם קו 129 של דן שמחבר ישירות בין נקודת המוצא ליעד. מעניין לציין כי למרות הנסיעה הישירה, הזמן המשוער בתחבורה ציבורית כמעט כפול מהרכב הפרטי - 63 דקות לכל כיוון לעומת 35 בלבד ברכב פרטי. המשמעות: הנסיעה המשפחתית לתל-אביב תארך שעה פחות במקרה של רכב פרטי.

 


עלות נסיעה הלוך-חזור מראשון-לציון לתל-אביב (33.5 קמ סהכ)

עלות נסיעה הלוך-חזור מראשון-לציון
  רכב פרטי תחבורה ציבורית
זמן נסיעה הלוך 35 דקות 60 דקות
זמן נסיעה חזור 35 דקות 60 דקות
סך הכל 70 דקות 120 דקות
עלות דלק בנסיעה במיני / משפחתית 16.5 / 23.1 שקל -
עלות חניה ליום 40 שקל -
עלות כרטיסי נסיעה לזוג עם שני ילדים - 60.8 שקל
סך הכל עלות נסיעה במיני / משפחתית 56.5 / 63.1 שקל 60.8 שקל

 

מקרית חיים (210.3 ק"מ): אם התחבורה הציבורית הצליחה להתמודד בכבוד עם בחירה ברכב פרטי בגוש דן למעט זמן נסיעה כפול, הרי שלמגיעים מחיפה עדיף באופן חד-משמעי לנסוע במכונית. עד כמה עדיף? מחיר נסיעה (כולל חניה) במכונית משפחתית עומד על 185 שקלים, או 143 שקלים במכונית מיני. זמן הנסיעה נע בין שעה ו-30 דקות לשעה ו-45 דקות, בהתאם למצב התנועה.

 

המטרונית. מהקריות לחיפה (צילום: אחיה ראב"ד) (צילום: אחיה ראב
המטרונית. מהקריות לחיפה(צילום: אחיה ראב"ד)

 

מנגד, מסלול התחבורה הציבורית אינו פשוט כמו זה שבין ראשון-לציון ותל-אביב. כדי לנצל טוב ככל האפשר את מפעילי התחבורה הציבורית, כדאי לשלב בין מטרונית (מקרית חיים לחיפה), רכבת (מחיפה לתל-אביב) ואוטובוס מתחנת הרכבת בתל-אביב ליעד. כמה זה יעלה לכם? לא פחות מ-325 שקלים למשפחה הלוך וחזור. זמן הנסיעה ארוך אמנם יותר, אך לא במידה קיצונית - בין שעה ו-55 דקות לשעתיים ו-15 דקות, כולל החלפה בין אמצעי התחבורה לפי לוח הזמנים המתכונן.

 


עלות נסיעה הלוך-חזור מחיפה לתל-אביב (210.3 קמ)

עלות נסיעה הלוך-חזור מחיפה לתל-אביב
  רכב פרטי תחבורה ציבורית
זמן נסיעה הלוך 90 דקות 115 דקות
זמן נסיעה חזור 107 דקות 133 דקות
סך הכל זמן נסיעה 197 דקות 248 דקות
עלות דלק בנסיעה במיני / משפחתית 103 / 145 שקל -
עלות חניה ליום 40 שקל -
עלות כרטיסי נסיעה לזוג עם שני ילדים - 325 שקל
סך הכל עלות במיני / משפחתית 143 / 185 שקל 325 שקל

 

מירושלים (128.1 ק"מ): כמו בנסיעה מחיפה, גם במקרה זה זוכה הרכב הפרטי ביתרון משמעותי. עלות הנסיעה ברכב פרטי עומדת על 88 שקלים ברכב משפחתי או 103 שקלים בלבד במכונית מיני. עלות הנסיעה בתחבורה ציבורית הכוללת אוטובוס אגד מירושלים לתל-אביב ושני אוטובוסים של חברת דן מהתחנה המרכזית לדיזנגוף סנטר, עומדת על 163 שקלים למשפחה. זמן הנסיעה ברכב פרטי עומד על בין שעה לשעה ו-10 דקות, בעוד שהנסיעה בתחבורה ציבורית תארך שעה ו-40 דקות - לפי זמני יציאה והגעה רשמיים.

 


עלות נסיעה הלוך-חזור מירושלים לתל-אביב (128.1 קמ)

עלות נסיעה הלוך-חזור מירושלים לתל-אביב
  רכב פרטי תחבורה ציבורית
זמן נסיעה הלוך 59 דקות 80 דקות
זמן נסיעה חזור 68 דקות 88 דקות
סך הכל זמן נסיעה 127 דקות 168 דקות
עלות דלק בנסיעה במיני / משפחתית 63 / 88 שקל -
עלות חניה ליום 40 שקל -
עלות כרטיסי נסיעה לזוג עם שני ילדים - 163.4 שקל
סך הכל עלות במיני / משפחתית 103 / 128 שקל 163.4 שקל

 

המסקנות

שלא במפתיע, התחבורה הציבורית בישראל - מטרונית, אוטובוס, רכבת - אינה מסוגלת להציע לאזרח אלטרנטיבה ראויה לרכב פרטי. למרות עלות הדלק הגבוהה, למרות הפקקים הבלתי נסבלים ומצוקת החניה, להתניע את הרכב הפרטי כדי לנסוע היא אופציה הגיונית יותר מכל בחינה. כל זאת למרות השקעה כמעט בלתי נתפסת של עשרות מיליארדים ברכבת ישראל בשנים האחרונות בתשתית וציוד, כדי להדביק את הפער ממדינות העולם. פער אגב שלא הצטמק, אלא לעיתים אף גדל. לא במקרה עומדת כמות הנוסעים ברכבת ישראל על אחוזים בודדים, כמעט ללא שינוי למרות סכומי העתק שהועברו לה.

 

קמפיין לעידוד התחבורה הציבורית. המציאות שונה מהאידיליה בתמונה ()
קמפיין לעידוד התחבורה הציבורית. המציאות שונה מהאידיליה בתמונה

 

גם מערך האוטובוסים בישראל, הזוכה לתמיכה אדירה מהמדינה, לא השתנה לטובה. האוטובוסים אמנם חדשים וממוזגים יותר, מהירים ונוחים מבעבר, אבל עדיין אינם מצליחים לספק את השירות המתבקש. פריסת הקווים לקויה, תכיפות האוטובוסים אינה מרשימה בלשון המעטה, ואילו צפיפות ואיחורים הם חלק בלתי נפרד מכמעט כל נסיעה. כרטיס הרב-קו הוכנס באופן מגושם ורחוק מלהשביע רצון למערך התחבורה, ורפורמת הקווים בגוש דן הוכרזה זה מכבר ככישלון גדול.

 

המטרונית בחיפה, למעשה אוטובוס ארוך בנתיבים בלעדיים, פרויקט תחבורה ציבורית נוסף שהתנהל באופן רחוק מלהשביע רצון, אינה הפתרון שקיוו לו. הרכבת הקלה בירושלים מוגבלת, צפופה וסובלת מכשלים רבים, ואין כמובן צורך להכביר מילים על הפארסה ארוכת השנים שנקראת רכבת קלה בתל-אביב.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, בטקס השקת המטרונית - הרפורמות לא הצליחו (צילום: חברת יפה נוף) (צילום: חברת יפה נוף)
שר התחבורה, ישראל כץ, בטקס השקת המטרונית - הרפורמות לא הצליחו(צילום: חברת יפה נוף)

 

בעולם כזה, בו האלטרנטיבה לרכב פרטי כה צולעת, לא מפתיע שהמכונית הופכת כמעט תמיד לבחירה המועדפת. היא כמובן מזהמת יותר, יקרה מאוד לרכישה אם אין לכם אחת, מעלה משמעותית את הסיכון להיות מעורב בתאונה, דורשת מכם לנהוג במקום לקרוא עיתון ולשתות קפה וצריך עוד למצוא מקום חניה הולם. אבל אם אתם מעוניינים להגיע עם המשפחה במהירות ובזול יותר ליעד, היא עדיין הבחירה המועדפת, ובפער גדול.

 

מי אחראי לכך? המדינה כמובן. במשרדי התחבורה והאוצר לא ממהרים להפוך את המכונית - אחד ממקורות ההכנסה הריווחי ביותר למדינה - לפחות אטרקטיבית, ובמקביל כושלים פעם אחר פעם ובמשך עשרות שנים, ביצירת אלטרנטיבה ראויה בדמות מערך אוטובוסים ורכבות ראוי.

 

*בחלק מנתוני הכתבה בוצע חישוב עלות על בסיס מחיר דלק שגוי. טעות זו תוקנה לאחר פרסום הכתבה

 

תגובת משרד התחבורה: "מדובר בכתבה מגמתית ובלתי מקצועית, המציגה לקהל הקוראים מצג שווא של נתונים מסולפים וחישוב מוטעה ושגוי של עלויות הנסיעה ברכב ובאוטובוס, המנותקים מן המציאות. עלות הנסיעה בתחבורה הציבורית זולה באופן משמעותי מעלות הנסיעה ברכב פרטי. התחשיב שנערך על ידי הכתב מתעלם לחלוטין מהעלויות התחזוקה המשתנות של רכב פרטי לכל קילומטר נסיעה, דוגמת תיקונים, צמיגים, טיפולים שוטפים, ביטוחים ועוד. על פי תחשיבים של כלכלני משרד התחבורה עלות אחזקת רכב פרטי לכל קילומטר נאמדת ב- 1.6 שקלים לכל קילומטר נסיעה, נתון שהכתב התעלם ממנו לחלוטין ולא נלקח כלל בחשבון בעת עריכת החישוב.

 

תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית שצוינו בכתבה שגויים ומטעים ואינם לוקחים בחשבון שגם לנוסע המזדמן, קיימים אמצעי כרטוס המאפשרים הנחות בגובה של עשרות אחוזים. כמו כן לא צוין כי נסיעת ילד עד גיל 5 באוטובוס וברכבת עד גיל 10 פטורה מתשלום. בכתבה נאמר עוד כי המחיר לליטר בנזין עומד על 6.09 שקלים לליטר בעוד שמחירו של ליטר בנזין כיום הוא 6.9 שקלים. בדוגמה על עלות הנסיעה ברכב פרטי בין ראשון לציון לתל אביב התעלם הכתב מהעלויות הקבועות המסתכמות בכ-53 שקלים נוספים ואילו בתחשיב על תעריף הנסיעה בתחבורה הציבורית, מראשל"צ לתל אביב, הוצגה עלות נסיעה של 60.8 שקלים, היינו 7.6 שקלים לנסיעה בודדת, בעוד שהמחיר האמיתי של הנסיעה הוא 6.9 שקלים בלבד ו-55.2 שקלים לכל המשפחה. זאת ועוד, הכתב התעלם במופגן גם מההנחה בסך 20% הניתנת באמצעות כרטיס "רב קו" אנונימי שכל נוסע יכול לקבל. ובכך, מחיר הנסיעה מסתכם ב-49.16 שקלים בלבד למשפחה, לעומת 60.8 שקלים בכתבה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
הרכב הפרטי מנצח, תח"צ נותנת פייט בגוש דן
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים