"צריך להגיד לילדים שהחיים ידפקו אותם"
ג'יימס קורדן מככב במיוזיקל "אל תוך היער" לצד אנה קנדריק, אמילי בלאנט, ג'וני דפ ומריל סטריפ. בראיון הוא מספר כי בילדותו פחד מעמי ותמי, אך היום הוא מכיר בחשיבות סיפורי הילדים. רק תנו לו אותם בלי "חיו באושר ועושר". הבמאי רוב מארשל אומר: "זו אגדה לדור של אחרי ה-11 בספטמבר"
עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
"אל תוך היער" מביא שוב את האגדות הקלאסיות של האחים גרים: סינדרלה, כיפה אדומה, ג'ק והאפונה ורפונזל ומערבב אותם בסיפורם של האופה ואשתו, זוג חשוך מילדים בשל קללה שהטילה עליהם מכשפה מרשעת. המחזמר זוכה לתחייה מחודשת מדי פעם על הבמות בלונדון וניו יורק, אולם העיבוד למסך הגדול עד היום לא הצליח כשהנסיון האחרון שכלל את שר, סטיב מרטין, גולדי הון ורובין וויליאמס כשל עוד בתחילת שנות התשעים.
הבמאי רוב מארשל - שהקריירה שלו מדגימה את הן את ההבטחה והן את הסיכוי של המיוזיקלז בקולנוע - ינסה לעשות מה שעשה עם "שיקגו" (2002) זוכה האוסקר, ולהימנע מחווית "תשע" (2009), שאפילו דניאל דיי לואיס וג'ודי דנץ' לא הצליחו להציל. הוא ריכז סביבו קאסט נוצץ בראשות מריל סטריפ כמכשפה, ג'יימס קורדן ואמילי בלאנט כאופה ואשתו, ג'וני דפ כזאב הגדול והרע, אנה קנדריק כסינדלרה וכריס פיין כנסיך. כנראה שמארשל עשה משהו נכון כי הסרט זכה בשלוש מועמדויות לגלובוס הזהב, וגם לאוסקר - בין השאר למריל סטריפ שכהרגלה מועמדת, הפעם בקטגוריית שחקנית המשנה.
בראיון ל-ynet סיפר מארשל כי מה שדחף אותו לפרויקט, זה דווקא מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר. "לפני שלוש שנים צפיתי באובמה נואם ומדבר לקורבנות המתקפה. הוא אמר להם: 'אתם לא לבד, אף אחד אינו לבד', שזו שורה מתוך השיר הכי ידוע במיוזיקל. בשבילי, זה הנושא המרכזי של כל היצירה וזה מסר כל כך חשוב להעביר היום". לדעתו של מארשל, המיוזיקל הוא עמוק הרבה יותר מכל אגדות הילדים עליהם הוא מתבסס ומביא דווקא את הקשיים והמורכבויות של הדמויות המוכרות: "בהרבה מובנים זו אגדה לדור של אחרי 11.9. העובדה שאנחנו לא לבד בעולם נותנת לנו תקווה".
להפתעתו של הבמאי, כשפנה לסונדהיים ולאפיין בהצעה לשתף איתו פעולה בהפקה, השניים הסכימו והפגינו פתיחות רבה לעיבוד הקולנועי של היצירה שלהם. זה בא לידי ביטוי בביצוע שירה של סינדרלה 'על מדרגות הארמון'. בגירסה הבימתית שלו, סינדרלה פונה ישירות לקהל ומספרת על דברים שהתרחשו מאחורי הקלעים. "זה מאוד לא קולנועי. זה לא היה עובר בשום פנים ואופן. אז הצעתי לסונדהיים שנשנה את המילים כך שהסצינה תתרחש בדיוק ברגע. וסטיבן שיכתב את המילם עבורנו והפכנו את הסצינה למונולוג פנימי שקורה בשבריר שניה בה הזמן עוצר. וזה עובד נהדר", הוא מסביר.
הקאסט משלב אנשי קולנוע ובמה כשלחלק מהשחקנים יש רקע רחב בתיאטרון מוסיקלי, דוגמאת אנה קנדריק, ולאחרים, כמו כריס פיין, אין את הרקע הזה. "באופן די ברור השחקנים צריכים לדעת לשיר", אומר מארשל. "אבל האמת היא שאני מעדיף שחקנים ששרים על זמרים שמשחקים. לנו חשוב שמהמשמעות של השירים יעברו ולא רק קול יפה. אז האידיאל למצוא מישהו שיכול לעשות את שני הדברים. השירים הם חלק כל כך חשוב בעלילה, שאם תוציאי אותם לא יהיה סיפור".
.
מריל סטריפ כמכשפה, היא דוגמא קלאסית, לדעת מארשל, למישהי שיכולה לעשות את שני הדברים: "מריל היא אחת השחקניות הגדולות בדורנו ובנוסף יש לה קול מדהים. כל כך הופתעתי מגודל הקול שלה. היא מעולם לא נתבקשה במהלך הקריירה שלה לעשות שום דבר שדומה לזה. היא נשמעת כל כך שונה מב'מאמא מיה', בגלל שמדובר בסוג שונה לגמרי של מוזיקה. פה יש צורך בתשוקה ענקית והקול האדיר הזה שיצא ממנה העיף אותי ממש. לדעתי, היא הפתיעה גם את עצמה".
בסתיו 2012 מארשל ערך סדנה לקראת צילומי הסרט שאליה התייצב גם ג'יימס קורדן ("להתחיל מחדש"), אותו מארשל ראה על הבמות בברודוויי. השחקן הבריטי בן ה-36 הוא אחד הבודדים מבין משתתפי הסדנה שנשלפו לסט. "אצלי בראש לא עשיתי אודישן לסרט ענק בכיכובה של מריל סטריפ, אלא עשיתי אודישן לסדנה לקראת סרט, שאם הוא יקרה הוא יהיה בכיכובה של מריל סטריפ, ואם הוא לא יקרה אז הוא בוודאי יהיה בהובלתי", הוא מתלוצץ.
קורדן מספר שבתור ילד הוא חשב שאגדות הן מפחידות, ומסביר: "אולי בגלל שאגדת הילדים הראשונה שסיפרו לי היא עמי ותמי. מה לעזאזל ההורים שלי חשבו? זה הרי הסיפור הכי מפחיד שאתה יכול לספר לילד. לבן שלי עדיין לא סיפרתי הרבה אגדות. מישהו פעם אמר לי שהאגדות האלה הן מפחידות, אבל תמיד יש להן סוף טוב, ואני טוען שזה דווקא מה שאדיר ב'אל תוך היער'. אני לא חושב שזה מאוד בריא להטביע בילדים את המונח של 'חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה'. כולנו יודעים שהחיים שלהם לא יהיו ככה".
אז מה המסר של הסרט לדעתך?
"אני חושב שזה המסר שצריך להעביר לילדים. אתה בעצם אומר לילד שלך, שלא משנה איך יהיו החיים שלו, תמיד יהיו מכשולים בדרך. אי אפשר הרי להכחיש שהחיים באיזה שהוא שלב ידפקו אותך, וברגעים האלה ממש אתה תרגיש שאתה לגמרי לבד, אבל אתה לא. אף אחד לא לבד. וזה בדיוק מה שאני רוצה ללמד את הילדים שלי".
לא נראה שלקורדן יהיה המון זמן פנוי להרחיב את הקריירה המוזיקלית, למרות שלדבריו להיות על הבמות בווסט-אנד בלונדון זה החלום הגדול שלו. כרגע נראה שהוא יצטרך לדחות את הגשמת החלום הזה לטובת תפנית גדולה שמתרחשת בקריירה שלו עם בחירת רשת CBS האמריקאית בו כמחליפו של קרייג פרגוסון בהגשת הרצועה הלילית "The Late Night Show" החל מהחודש הבא. "אני עדיין לא מבין איך זה קרה, ואני גם בטוח שזה לא יעבוד אבל, אני לא רוצה להצטער על זה שלא ניסיתי" אומר קורדן שעובר לצורך העניין מלונדון ללוס אנג'לס.
קורדן, הידוע כאחד עם חוש הומור חד במיוחד מספר כי אחד הרגעים הכי גדולים בחיים שלו קרו על הסט של "באל תוך היער", כשדיווח לאנה קנדריק כי סטריפ פוטרה מההפקה, ותוחלף בגלן קלוז. לדבריו השחקנית הצעירה - והדי תמימה מסתבר - קנתה את הסיפור והתקשתה לעכל אותו במשך יום שלם עד שגילתה את האמת. מסתבר שהיא מקללת את קורדן עד היום על התעלול שלו.
לקנדריק ("דמדומים") יש עבר מוזיקלי עשיר, וכבר בגיל 12 קיבלה את המועמדות הראשונה שלה לפרס 'הטוני' על תפקידה במחזמר "חברה גבוהה". בקרוב תוכלו לצפות בה משחקת ובעיקר שרה ב"פיץ' פרפקט 2" - סרט ההמשך למיוזיקל בכיכובה מ-2002. היא מספרת שמוזיקה עבורה היא כמו חמצן ומים, היא פשוט לא יכולה בלעדיה.
"אמא שלי מספרת שכשהייתי קטנה לא הפסקתי לשיר את 'אישה באדום' של כריס דה-ברג. זה נשמע לי סיפור מצוץ מהאצבע כי אני פאקינג שונאת את השיר הזה", היא קובעת. מנגד היא מודה ש'אל תוך היער' הוא חלק משמעותי בדי.אן.איי המוסיקלי שלה. "ראיתי את המחזמר לראשונה כשהייתי בת עשר. התעצבנתי כי לא תפסתי מה שקורה לדמויות שאני מכירה ואוהבת במערכה השניה. אבל עכשיו, אותו החלק הוא המתגמל ביותר לדעתי, הוא הסיבה לזה שהיצירה בכלל קיימת, לראות מה קורה כשאותן דמויות עומדות למבחן".
סינדרלה של קנדריק היא שונה מהסינדרלה אותה אנו רגילים לראות. בהתחלה היא הססנית, קצת נוירוטית, אחת כזאת שלא יודעת לקבל החלטה. אולם אז היא משתנה לעיני הצופים. "אני חושבת שלרוב סינדרלה היא דמות דו-ממדית ו'אל תוך היער' מוסיף לה נדבך נוסף. אפשר לראות את הבן אדם שהיא הופכת להיות, כשהיא מתמודדת עם קשיים. ההחלטה שהיא לוקחת ברגע המשבר היא הרבה יותר מעניינת מכל מה שקורה עד אז, וזה מה שהופך אותה למיוחדת".
קנדריק מספרת שבעבר היא היתה יותר מחוברת לתפקיד של כיפה אדומה ואף היתה בטוחה שזה התפקיד שהיא תבחן עליו. "היא יותר דומה לי, קטנה ומרדנית", היא טוענת. אבל כשסינדרלה הגיעה ועמה ההכרה שהיא בעצם יכולה להתמודד מבחינה ווקאלית עם התפקיד הקשה, דברים התחברו אצלה. "מאיזושהי סיבה ניסיתי לפני המון שנים לשיר את 'על מדרגות הארמון' שהוא השיר הגדול של סינדרלה במחזמר.
"זו היתה הפעם הראשונה שממש הסתכלתי על תווים של קטע מוסיקלי והבנתי את המשמעות האמיתית של זה, את השילוב של המילים בתוך המנגינה ואת הגאונות של סונדהיים. זה כמו לשחק עם הפרטנר לטניס הכי טוב בעולם. זה נורא קשה, אבל זה גם דורש ממך לתת את הטוב ביותר שיש לך לתת. אז לאמיתו של דבר ולמרות שזה נשמע נורא מזויף וצ'יזי, 'על מדרגות הארמון' היא אחת מהיצירות הראושונת שממש עזרו לי להבין מה היא מוסיקה. אפשר לומר שזו מין סגירת מעגל בשבילי".