ירידה של 51%: תיירות החורף לאילת מתרסקת
כולם קיוו להתאוששות לאחר "צוק איתן", אך זו לא הגיעה ותיירות החורף לעיר הנופש הדרומית של ישראל - מתרסקת. סיכום חודש נובמבר מראה על שפל בתפוסת המלונות בכל רחבי הארץ, שעומדת על 11% פחות מבשנה שעברה. והתחזית: פסימית
תיירות החורף באילת מתרסקת. מבצע "צוק איתן" והמשבר הכלכלי שפוקד את רוסיה - אחד היעדים ממנו מגיעים תיירים רבים לעיר הדרומית - הביאו לירידה חדה בנופשים המגיעים אליה.
נתונים שמפרסמת היום (ד') המחלקה הכלכלית בהתאחדות המלונות מגלים כי בחודש נובמבר חלה ירידה חדה של 51% במספר לינות התיירים באילת, בהשוואה לנובמבר בשנה שעברה. על פי מצב ההזמנות נכון להיום נדמה כי גם התחזית לא אופטימית כלל: חודש דצמבר וגם החודשים הראשונים של 2015 לא יציגו נתונים מזהירים יותר.
אחת הסיבות העיקריות להתרסקות תיירות החורף לאילת היא העובדה שמרבית התיירים שמגיעים לעיר הדומית הם תיירים מרוסיה. המשבר הכלכלי הפוקד את רוסיה גרם לגל ביטולים של חופשות מרוסיה לאילת וגם ליעדים אחרים בישראל ובאירופה.
בחורף הקודם, למשל, וגם על פי התכנון לחורף הנוכחי, הגיעו לאילת תשע טיסות ישירות מרוסיה בשבוע. בעונת החורף הנוכחית נוחתות ב"עובדה" שלוש טיסות בשבוע מרוסיה, וגם אלה אינן מלאות.
דוח המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות שפורסם היום מגלה כי בחודש נובמבר נרשמו כ-786 אלף לינות של תיירים בכל המלונות בישראל, ירידה של 19% בהשוואה לנובמבר 2013. גם בלינות של ישראלים חלה בחודש נובמבר ירידה (שלושה אחוזים) בהשוואה לנובמבר 2013 ובסך הכל הסתיים החודש עם ירידה כללית (ישראלים ותיירים) של 11%.
תפוסת המלונות הכללית בארץ עמדה בחודש נובמבר של 63%, ירידה של 11% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. התפלגות לינות התיירים בחודש נובמבר מגלה, כאמור, כי באילת חלה התרסקות של ממש עם ירידה של 51% בלינות תיירים בהשוואה לנובמבר 2013. ירידות חדות בלינות תיירים נרשמו גם בים המלח (30%), בנתניה (16%) ובחיפה ירידה של 20%. הנתון המעודד היחיד היה בהרצליה שבה היה גידול של 29% בלינות תיירים.
מנכ"ל התאחדות המלונות, שמואל צוראל, אמר כי "היקף המשבר בתיירות הנכנסת למדינת ישראל מאז 'צוק איתן' והאירועים בירושלים נחשף בנובמבר, ואיתו גם השפעת המשבר הכלכלי ברוסיה על בתי המלון באילת ובים המלח, שמתמודדים עם קריסה בלינות התיירים.
"ההשפעה המצטברת על הענף הרסנית. ועם זאת, למרות מימדי המשבר, עד היום בתי המלון לא קיבלו את כספי הסיוע שעליהם החליטה הממשלה לאחר 'צוק איתן' על רקע הנזק הכספי הכבד לתיירות. הביורוקרטיה, שאנו חווים בשבועות האחרונים, סביב נהלי הפיצויים, בסעיפים המתייחסים להשתתפות המדינה בשיפוצים ובשיווק, מתארכת, ובבתי המלון מתגברות תחושות התסכול, האכזבה והדאגה".
צוראל הוסיף כי למרות המשבר ראוי לזכור שמדינת ישראל היא מותג תיירות חזק ובעזרת השקעה מתאימה ומוגברת בשיווק ניתן להשיב את תנועת התיירות ולהיערך ליום שאחרי המשבר.