שתף קטע נבחר

 

אינדונזיה: "המטוס כנראה בקרקעית הים"

ראש סוכנות החילוץ וההצלה העריך במסיבת עיתונאים כי מטוס "אייר אסיה" שנעלם התרסק בים. החיפושים חודשו עם שחר. מה התרחישים הנוספים?

"בהתחשב במידע שבידנו, ההנחה היא שהמטוס התרסק בים ושקע לקרקעית". כך העריך לפנות בוקר (יום ב') ראש סוכנות החילוץ וההצלה האינדונזית במסיבת עיתונאים שקיים. עם שחר חידשו צוותי החילוץ את החיפושים במים האינדונזיים אחר טיסת "אייר אסיה - אינדונזיה" 8501, שנעלמה בלילה שבין שבת לראשון ועליה 162 נוסעים ואנשי צוות. המטוס טס מעל סורביה, העיר השנייה בגודלה באינדונזיה, והיה במחצית דרכו ליעדו, סינגפור, כשנעלם מהמכ"ם.

 

עוד בחדשות בעולם :

אש במעבורת ליד יוון: מאות לכודים על הסיפון

דרמה לילית: מחלצים מאות מהספינה הבוערת

היסטוריה במישיגן: שופט עיוור ראשון בעליון

 

מה בדיוק קרה?

מוקדם מדי לדעת מה אירע במטוס מדגם איירבוס A320-200, אך יש כמה אפשרויות. המטוס היה בזמן הבטוח ביותר של הטיסה - רק 10 אחוזים מההתרסקויות הקטלניות מ-2004 ועד 2013 אירעו כשהמטוס היה במצב של גובה שיוט, כך עולה ממחקר של בואינג שפורסם באוגוסט 2013.

עם שחר יחודשו החיפושים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עם שחר יחודשו החיפושים(צילום: AFP)
טיסה במזג אוויר סוער שכולל סופות רעמים חזקות עשויה לסכן את המטוס. למטוסי איירבוס יש מחשבים מתוחכמים שמותאמים אוטומטית לרוחות עזות ולהפרעות נוספות הנגרמות ממזג האוויר. עם זאת, מזג אוויר קשה בשילוב עם טעויות טייסים היו לגורם עיקרי באסונות תעופה שאירעו בגובה שיוט בעשור האחרון. אחד מהם היה התרסקות מטוס אייר פראנס 447 באוקיינוס האטלנטי.

 

אפשרות נוספת היא סוג של עייפות החומר קטסטרופית שנגרמה על ידי מחזור של לחץ קבוע וירידת לחץ שמתרחש בכל המראה ונחיתה. מטוס A320 זה טס 23,000 שעות טיסה וחווה 13,600 המראות ונחיתות. רבים מהן אירעו באקלים לח, שמאיץ קורוזיה. עם זאת, עייפות החומר קרוב לוודאי אינה הסיבה להתרסקותו האפשרית משום שהמטוס רק בן 6. 

 (צילום: google maps) (צילום: google maps)
(צילום: google maps)

אפשרות אחרונה היא מעשה טרור או הרג המוני שביצע הטייס. אין כל הוכחה שמעידה על פעולה כזו בנקודה זו, אולם אופציה זו טרם נשללה.

 

מה אמרו הטייסים לפקחי הטיסה?

התשדורת האחרונה בין הטייס למגדל הפיקוח הייתה ב-6:13 (שעון מקומי) בבוקר יום ההיעלמות. הטייס "ביקש להימנע מעננים על ידי פנייה שמאלה ועלייה לגובה של 34 אלף רגל". הקשר האחרון שנרשם במכ"ם אירע שלוש דקות לאחר מכן. אמנם לא הייתה אף שיחת מצוקה אך הטייסים מונחים להתמקד קודם כל במצב החירום ורק לאחר מכן, כשהם פנויים, ליצור קשר עם המגדל.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

האם יש קשר בין היעלמות הטיסה MH370 והתרסקות טיסה MH17 לבין מטוס זה?

לא. מדובר בשנה חסרת מזל לתעופה של דרום-מזרח אסיה. אולם תשובה זו לא מספקת את אוהבי הקונסיפרציות. רעיונות חדשים לגבי מה שאירע למטוס המלזי שנעלם עדיין צצים. העובדה כי טרם נמצאה הסיבה להיעלמותו מייצרת עוד תשומת לב לטיסת 8501 ובסיס גדול יותר לתיאוריות.

 

כמה רחוק יכול היה המטוס לטוס?

בחינת ניירת הטיסה מעלה כי בזמן ההמראה למטוס הייתה כמות דלק מטוסים המספיקה לטיסה בת שלוש וחצי שעות. כך טוען ד"ר פיל דרנר ג'וניור, מייסד אתר התעופה NYCAviation.com וסדרן טיסה בחברה אמריקנית. עם זאת, גורמים רשמיים באינדונזיה מסרו כי "אין אפשרות שהמטוס המשיך לטוס בשל העובדה שהיה לו דלק ל-4.5 שעות בלבד".

רשימת הנוסעים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
רשימת הנוסעים(צילום: EPA)

לא נשללה עדיין פעולת טרור (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לא נשללה עדיין פעולת טרור(צילום: רויטרס)
 

מה הלאה?

אינדונזיה, סינגפור ומלזיה עורכות מבצע חיפוש וחילוץ ליד האי בליטונג שבים ג'אווה, האזור שבו נראה המטוס לאחרונה. אם ההערכה שהמטוס לא הוסט ממסלולו נכונה, אמורים הצוותים למצוא שם את ההריסות, שעשויות לשפוך אור על מה שאירע בסיפונו. החוקרים מנסים גם לשחזר את נתוני הטיסה ואת הקלטות תא הטייס שבהם נמצא המידע המפורט ביותר של הרגעים האחרונים של הטיסה. "הקופסאות השחורות" משגרות אותות שמסייעות לצוותים במציאתם.

 

האם איירבוס A320 הוא מטוס בטוח?

מדובר בסוס עבודה של עידן התעופה המודרנית. בדומה לבואינג 737, המטוס הדו-מנועי רגיל לטיסות בנות שעה עד חמש שעות המחברות בין ערים לא רחוקות. החברה גם מייצרת גרסאות כמעט זהות של המטוס - A318 ו-A319 הקטנות יותר ו-A321 המאורכת יותר. למשפחת המטוסים A320 יש רקורד טיסה טוב מאוד - 0.14 תאונות קטלניות למיליון המראות.

סוס עבודה. איירבוס A320 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
סוס עבודה. איירבוס A320(צילום: רויטרס)

שולטת בשוק הלואו-קוסט בדרום מזרח אסיה. אייר אסיה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שולטת בשוק הלואו-קוסט בדרום מזרח אסיה. אייר אסיה(צילום: AFP)

 

מה לגבי "אייר אסיה"?

חברת הלואו-קוסט "אייר אסיה" היא אחת מחברות התעופה החזקות בדרום-מזרח אסיה

ולאחרונה התרחבה גם להודו. מרבית הטיסות שהיא עורכת הן קצרות טווח, בנות שעות ספורות - בין ערים שונות. החברה ניסתה להתרחב לטיסות ארוכות טווח דרך החברה "אייר אסיה X". אף אחת מהחברות-בנות של "אייר אסיה" לא איבדה מטוס מעולם ורישומי הבטיחות שלהם טובים. עם זאת, החברה טסה באזור שבו התעופה התפתחה מהר יותר ממספר הטייסים, המכונאים ופקחי הטיסה.

 

האם בטוח לטוס באינדונזיה?

למדינה יש רקורד בטיחות לא מרשים בלשון המעטה. ב-2007 שיעור ההתרסקויות ומדדי הבטיחות היו כל כך גרועים שהאיחוד האירופי אסר על חברות התעופה האינדונזיות מלטוס במדינותיה. האיסור על החברות הוסר ב-2009 פרט לחברת התעופה המרכזית של אינדונזיה "ליון אייר", שעדיין לא מורשית לטוס במדינות האיחוד. 

פורסם לראשונה 28/12/2014 23:53

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
קרובי משפחה של קורבנות המטוס
צילום: EPA
מומלצים