שתף קטע נבחר
 

מה יש בקופסה השחורה?

אחרי האסון, מנסים למנוע אסונות עתידיים. הכל על המתקן שהמציא מהנדס אוסטרלי שאביו נהרג בהתרסקות מסתורית והראה מה באמת קרה למטוס שהתרסק באירועי ה-11 בספטמבר בפנסילווניה

יממה אחרי שמטוס AirAsia עליו 162 נעלם מהמכ"ם, נראו עצמים שעשויים להיות שרידים כמה מאות ק"מ ממסלול הטיסה שלו לסינגפור. סביר להניח שלא יהיו ניצולים אולם בכל זאת - החיפושים הללו מצילים חיים. כדי למנוע תאונות עתידיות - יש לברר בדיוק מה קרה בשעות, בדקות ובשניות האחרונות של הטיסה, מה קרה לאחר שניתק הקשר עם מגדל הפיקוח ואילו כשלים היו אולי בטיסה. כדי לדעת את הדברים הללו, יש למצוא את הקופסה השחורה.

 

החיפושים אחר שרידי המטוס.  (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
החיפושים אחר שרידי המטוס. (צילום: רויטרס)

 

הקופסה השחורה לא נמצאת רק במטוסים. היא נמצאת גם בצוללות, מל"טים, מעבורות חלל ואפילו ברכבות ואוטובוסים.  והיא לא באמת קופסה ולא שחורה. באופן כללי מדובר באסופת רכיבים אלקטרונים שמקובצים יחד ביחידה אחת, ושמטרתם העיקרית היא לרשום ולתעד כל דבר מכני שקורה בכלי הרכב. זה נתונים כמו מהירות נסיעה, תשדורות והשפעת כוחות פיזיקליים שונים. היא מצויידת במקור כוח חיצוני כדי להיות תלויה ברכב הנושא אותה כמה שפחות. במטוסים היא צבועה בכתום כדי שיהיה ניתן לאתר אותה מרחוק בקלות יחסית.

 

נתוני טיסה נרשמים לחקר תאונות.  (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
נתוני טיסה נרשמים לחקר תאונות. (צילום: Shutterstock)

 

מקליט הטיסה

באנגלית הקופסה השחורה נקראת בכלל Flight Recorder, "מקליט טיסה" בתרגום חופשי. המיתוס טוען שהמונח "קופסה שחורה" נטבע בכלל על-ידי האנגלים בתקופת מלחמת העולם השניה, אז החלו לראשונה לצייד מטוסי הפצצה בציוד אלקטרוני שהיה סגור הרמטית בקופסאות שחורות. מאז, "קופסה שחורה" הפך למונח נפוץ בתחום התעופה שמשמעותו ציוד אלקטרוני שצוות המטוס לא אמור להתעסק איתו.

 

מטוסי נוסעים מחוייבים לשאת התקן כזה מאז שנות ה-60. הראשונה להתקין קופסה שחורה במטוסיה הייתה אוסטרליה, לאחר שמטוס נוסעים F27 תוצרת הולנד של חברת טראנס אייר אוסטרליה התרסק בקווינסלנד, אחת ממדינות אוסטרליה. לממציא קראו דיוויד וורן והוא היה כימאי דלק אוסטרלי שאביו נהרג בהתרסקות מטוס מסתורית מספר שנים לפני כן.

 

כיום, הקופסה השחורה ממוקמת בזנב המטוס מנקודת הנחה ששם סיכוייה לשרוד הם הגבוהים ביותר. בנוסף, הקופסה מתוכננת בצורה כזו שתהיה עמידה מפני חדירת מים, חשיפה לחום רב או מכה חזקה.

 

"מקליט טיסה" - קופסה שחורה  (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
"מקליט טיסה" - קופסה שחורה (צילום: Shutterstock)

 

כתום שחור  

הקופסה השחורה שפכה אור על לא מעט אסונות אוויריים. המפורסם ביותר מתוכם הוא התרסקות מטוס הנוסעים האמריקאי United Flight 93 בפנסילבניה, היחיד מתוך ארבעת המטוסים שנחטפו על-ידי מחבלי אל-קעידה ושלא הגיע אל היעד עליו היה אמור להתאבד ב-11 לספטמבר 2001. בזכות הקופסה השחורה שנמצאה באתר ההתרסקות ניתן היה לשחזר את שיחות הטלפון האחרונות של הנוסעים עם משפחותיהם. מהשיחות נודע כי הנוסעים תכננו להשתלט על תא הטייס בכוח, מה שמסביר מדוע המטוס איבד שליטה והתרסק באמצע הדרך.

 

מעבר לחקירת תאונות מטוסים, לקופסה השחורה יש שימושים נוספים. לדוגמה, הנתונים שנאספים על-ידי קופסה שחורה יכולים לעזור למהנדסים לשפר את ביצועי כלי רכב בזמן פיתוחו. דוגמה נוספת היא חיל האוויר האמריקאי, שמשתמש בקופסה השחורה ל"מטרות חינוכיות", כהגדרתו, בזמן טיסות אימונים כדי ללמד פרחי טיס.

 

מתעדת את הטיסה.  (צילום: AP) (צילום: AP)
מתעדת את הטיסה. (צילום: AP)

 

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך השימוש בקופסאות שחורות נהיה נפוץ יותר. בשנה האחרונה החלו להתקין קופסאות שחורות שמותאמות למכוניות פרטיות. טכנולוגיה זו הוכיחה את עצמה לפחות במקרה אחד - תאונת דרכים קטלנית בבריטניה בה נהרגו שתי צעירות בנות 14 ו-16, שנדרסו למוות על-ידי נהג צעיר. בזכות הקופסה השחורה שהותקנה אצלו במכונית, הוכח כי הנהג נסע במהירות מופרזת והתאונה התרחשה באשמתו.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
קופסה כתומה - שחורה
צילום: Shutterstock
מומלצים