בכמה ערוצים אנחנו צופים? הדעות חלוקות
לכבוד השקת סלקום TV, סלקום שלחה נתונים שעולים מסקר שערכה על הרגלי הצפייה של צרכני הכבלים והלווין בטלוויזיה. מנגד, HOT ו-yes טוענות, שלהן יש נתוני אמת מהממירים והם שונים מנתוני סלקום. האם הצרכנים צופים ב-6 ערוצים בלבד, 17 או מעל ל-20? כמה צופים בערוצים 11, 22, 10 וכמה בערוץ ההודי?
חברת סלקום השיקה היום (ב') שירותי טלוויזיה (VOD ועידן +) ב-99 שקל בחודש, כולל ממיר ו-29 שקל תוספת בחודש לכל ממיר נוסף. זה מחיר ש-HOT ו-yes יתקשו להתחרות בו, למעט מחירי החבילות הצרות שלהן.
לכבוד ההשקה, בסלקום פרסמו בשבוע שעבר נתוני סקר שערכה חברת "סאפיו מחקר ופיתוח" המתמחה במחקר שיווקי - אסטרטגי לזיהוי תובנות צרכניות ישומיות. לפי הסקר, רוב הצרכנים צופים במעט ערוצים ומשלמים הרבה מדי.
אנחנו כצרכנים יודעים על בשרנו שאנחנו משלמים הרבה מדי, אבל האם באמת אנחנו צופים במעט ערוצים? סלקום טוענת שכן. HOT ו-yes שנלחצו מהכניסה של סלקום לשוק הטלוויזיה, טוענות שבידיהן נתוני אמת המעידים שזאת לא כל התמונה.בכך הן מצדיקות את ההיצע העשיר יותר שהן מציעות ללקוחותיהן ואולי גם את המחיר הגבוה יותר שהן גובות.
הטענות של סלקום לגבי צפייה בטלוויזיה
בסלקום טוענים כי מסקרים שערכו בקרב לקוחות הכבלים והלוויין עולה כי הם צופים בעיקר בערוצי עידן +, עוקבים אחר 4 סדרות בממוצע (כולל כאלה שמשודרות בערוצים 1,2,10) וצופים ב- 1-2 סרטים בשבוע.
הם צופים ב-6 ערוצים בממוצע באופן קבוע ומדווחים על תשלום ממוצע של 265 שקל לחודש, זה אומר שהם משלמים 44 שקל על כל ערוץ שהם רואים.
עוד טוענת סלקום כי 91% מלקוחות הכבלים והלווין מרגישים שהם משלמים על ערוצים שאינם צופים בהם. 75% מלקוחות הכבלים והלווין לא מזמינים סרטים וסדרות בתשלום ב-VOD ומחכים שישודרו חינם. רק 4% מלקוחות הכבלים והלווין מזמינים יותר מ-4 סרטים או סדרות בשבוע. 3% מהלקוחות באזור חיפה מזמינים סדרות או סרטים בתשלום ורק 26% מתושבי גוש דן.
67% מהלא מזמינים תוכן בתשלום חושבים שהמחיר עבור הזמנת סרטים וסדרות ב-VOD גבוה. 82% מהצופים בטלוויזיה נוהגים לצפות בתכנים בצפיה נדחית, בעיקר בתוכניות מוקלטות או ב- VOD.
סלקום גם טענה שהמחירים של HOT ו-yes גבוהים: 342 שקל לכבלים למנוי שמשלם גם על VOD ועל חבילת ספורט פרימיום ו-314.9 שקל למנוי דומה ב-yes. נציין רק ששלתי החברות יש גם מסלולים זולים יותר ויש יקרים יותר.
yes: אצלנו צופים ב-22 ערוצים בחודש. HOT: אצלנו ב-17
ב-yes ו-HOT טוענים שהטענות האלה לא נכונות כלל. ב-yes מסרו לעניין הטענה בדבר צפייה ב-6 ערוצים בלבד: "לקוחותינו צופים בממוצע ב-22 ערוצים בחודש, כ-55% צופים ביותר מ-20 ערוצים בחודש, כאשר רק 7% מלקוחות yes צופים בעד 6 ערוצים בחודש.
עוד מסרו ב-yes: "בסלקום טוענים ש-87% מלקוחות הכבלים והלווין צופים בערוצים 1, 2 ו-10. כדי שנחשוב שהם לא צופים בערוצים הנוספים אבל בפועל: שוב הם 'שוכחים' שישנה עוד צפייה רבה נוספת - למעלה מ-90% מלקוחותינו צופים בממוצע בלפחות מאחד מערוצי הבית (סרטים, סדרות, דוקו) שלנו בחודש.
גם ב-HOT טוענים שהטענה לפיה לקוחות הכבלים והלוויין צופים בממוצע רק ב-6 ערוצים באופן קבוע לא נכונה "לפי נתוני אמת, ממיר צופה ב-17 ערוצים בממוצע ויש לנו כ-2.7 ממירים בבית אב", טוענים ב-HOT. "אם כדברם הלקוחות צופים רק ב-17% מהערוצים שיש להם, ב- HOT מעל 80% מהלקוחות בוחרים בחבילת ה-TOP שבה 170 ערוצים. 17% מזה מביא לכך שלקוחותינו צופים ב-29 ערוצים. בטח לא 6".
רוב הצפייה היא לא נדחית
ב-yes טוענים עוד שהטענה של סלקום שעיקר הצפייה היא נדחית (כלומר לא בזמן אמת, מהקלטות או מ-VOD), אינה מדויקת: "סלקום שואלים 'האם מישהו עוד רואה תוכניות בזמן שהן משודרות?' והם עונים כי 82% מהצופים בטלוויזיה
נוהגים לצפות בתכנים בצפייה נדחית. אז נכון שכולם אוהבים לצפות בהקלטה ב-VOD, אבל בסלקום שכחו לציין שהצפייה בהקלטה וב-VOD הינה בנוסף לצפייה המסורתית ב-Live ולא במקומה".
גם ב-HOT טוענים שהטענה של סלקום, לפיה 82% מהצופים בטלוויזיה נהנים לצפות בתכנים בצפייה נדחית לא מציגה את כל התמונה. "הרבה לקוחות נהנים גם מצפיה נדחית אולם, 94% מזמן הצפייה היא בערוצים הליניאריים ורק 6% מזמן הצפייה ב-VOD", נמסר מ-HOT.
"אם מכניסים גם את הצפייה הנידחת מהקלטות, SO וSN (שיש רק ל HOT) 85% מזמן הצפייה היא בערוצים הלינארים. בארה"ב שבה הצפייה הנידחת הכי מפותחת 80% מזמן הצפייה הוא בערוצים הלינאריים. בקרב מנויי נטפליקס (שיש להם רק VOD בשרות נטפליקס) 70% מזמן הצפייה שלהם הוא בערוצים הלינארים (כי 85% מהם מנויים גם לטלוייזיה רב ערוצית)".
כמה לקוחות צופים בערוצים 11, 22, 10 והערוץ ההודי?
עוד לפי HOT הטענה לפיה 87% מלקוחות הכבלים והלוויין צופים בערוצים 1,2 ,10 לא מתאימה לנתוני החברה. "הצפייה בערוצי 1,2,10 מהווה רק 30% מזמן הצפייה בערוצים", טוענים ב-HOT.
ב-HOT טוענים גם נגד הטענה של סלקום לפיה "רק 2% מהם צופים באחד מהערוצים הזרים". ב-HOT מסרו: "לפי נתוני מערכת מדידת הצפייה אצלנו בפועל, בערוצים הזרים של HOT צופים 33% מהלקוחות. 125 דקות בממוצע לצופה בערוצים אלו בשבוע. די לקחת ערוץ זר כדוגמת CHANNEL ONE RUSSIA כדי להבין שהנתון של 2% הוא מופרך. ערוץ זה לבדו נצפה ע"י 125,000, 14% מהלקוחות, 517 דקות בשבוע בממוצע. בערוץ ZEE TV ההודי צופים יותר מ-17 אלף לקוחות 366 דקות בממוצע בשבוע. בערוץ FOX NEWS צופים 26 אלף איש 129 דקות בשבוע בממוצע".
ולגבי הטענה של סלקום כי "מה משותף לערוצים MTV DANCE, CBS REALTY, SBN INTERNTINAL וערוץ ההידברות? איש לא ציין כי הוא צופה בהם!", טוענים ב-HOT: "כנראה שיש בעיה במדגם או בנתוני הסקר: ל-4 הערוצים אלו ב HOT יש מעל 150 אלף בתי אב שצופים בהם (17.5%). בערוץ CBS REALITY לבדו צופים 11% מהלקוחות (96 אלף בתי אב) 89 דקות בממוצע בשבוע. בערוץ ההדברות לבדו צופים 35 אלף איש, זמן צפיה ממוצע של 125 דקות בשבוע ובערוץ MTV DANCE צופים 35 אלף מנויים זמן צפייה ממוצע של 66 דקות בשבוע".
כמה עולה ערוץ? קבלו כאב ראש מהחישוב
לגבי הטענה של סלקום כי צרכנים משלמים 44 שקל על כל ערוץ בו הם צופים, ב-yes מסרו כי: "אצלנו 7% מהלקוחות צופים רק ב-6 ערוצים. לפי 'החישוב' של סלקום מדובר בכ-11 שקל לערוץ בממוצע ולא ב-44 שקל, לפי חשבונית של 264 שקל".
ב-HOT טוענים: "בהנחה שהשרות בסלקום יעלה 99 שקל הרי שלקוחותיהם ישלמו 16.5 שקל על ערוץ הכנסת, 16.5 שקל על ערוץ 33, 16.5 שקל על ערוץ 23, שלושה ערוצים שמהווים ביחד 0.6% מזמן הצפייה".
לסיכום ייתכן שאנחנו צופים ביותר מ-6 ערוצים ובמילא כל אחד מאיתנו צופה בשישה ערוצים אחרים, אבל אין ספק שהמחיר של סלקום אטרקטיבי יותר משל HOT ו-yes, ושאחוז התוכן המקורי והבלעדי ב-HOT ו-yes גבוה יותר מאשר בסלקום.
שימו לב שהטענות ש-HOT ו-yes בחרו להתעלם מהן הן הטענות על מחיר של VOD בתשלום. כלומר על הזמנת סרטים וסדרות. הטענה של סלקום ש-75% מלקוחותה כבלים והלווין שנסקרו על-ידה, לא מזמינים סרטים וסדרות בתשלום ב-VOD לא נסתרה על-ידי שתי החברות. אכן, יקר לצפות בטלוויזיה בישראל.