"עלות שיפוץ היכל התרבות חרגה במיליונים"
עבודות ללא היתר בנייה במשך 9 חודשים, פרסום מכרזים לקבלני ביצוע בטרם הסתיימו עבודות התכנון, וחריגה של כ-34.6 מיליון שקלים בתשלומים - אלה חלק מהליקויים שחושף דו"ח מבקר המדינה לגבי שיפוץ היכל התרבות בת"א
דו"ח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שפורסם היום (ב') חושף ליקויים בתכנון ובעבודות השיפוץ של היכל התרבות בתל-אביב. בין היתר קובע הדו"ח כי עבודות השיפוץ בבניין ההיכל, המשמש משכנה הקבוע של התזמורת הפילהרמונית וכן מרכז להופעות מוזיקה, מחול ותיאטרון, נעשו ללא היתר בנייה במשך 9 חודשים. עוד עולה מהדו"ח כי חברת היכל התרבות פרסמה מכרזים לבחירת קבלני הביצוע - בטרם סיימו המתכננים את תוכניות הפרויקט.
היכל התרבות בתל-אביב - כתבות קודמות
- ת"א: רשלנות בפינוי האסבסט בהיכל התרבות?
- בגלל אסבסט: שיפוץ היכל התרבות בת"א נעצר
- היכל תרבות בת"א הפך למרכז מכירות של גינדי
חברת היכל התרבות בע"מ היא תאגיד עירוני, הנמצא בבעלות משותפת של חברת התזמורת הפילהרמונית (50%) ועיריית תל-אביב-יפו (50%). בשנת 2009 החליטו העירייה והתזמורת לשפץ את היכל התרבות ולממן את השיפוץ, והטילו את עבודות התכנון, הביצוע והפיקוח על חברת היכל התרבות.
במשרד המבקר ציינו כי לפרויקט הישגים רבים בתחום שיפור מערכות האולם ואיכותו כאולם קונצרטים וכן בהגדלת תכולת המבנה. ואולם, נמצאו ליקויים ניכרים בדרך פעולתה של חברת היכל התרבות בכל הנוגע לשיפוץ ההיכל בכל שלביו: תכנון הפרויקט, תקצובו, ביצועו, ניהולו ועלותו.
החברה שיפצה את ההיכל בין יוני 2011 לאוקטובר 2013 בעלות שהסתכמה בכ-155 מיליון שקל. במהלך החודשים יולי 2013 עד מרס 2014 בדק משרד מבקר המדינה את תכנון הפרויקט, אופן תקצובו, ניהול התקציב, חריגות מהתקציב והתקשרויות עם קבלנים ומתכננים.
השיפוץ נעשה תחילה ללא היתר
על פי הדו"ח, אחד הליקויים העיקריים נעוץ בעובדה שעבודות השיפוץ החלו ביוני 2011, בעת שהיה בידי החברה היתר בנייה ראשון - אשר התנאים שנקבעו בו לא תאמו את תוכניות הבנייה שהכינה החברה. "עבודות השיפוץ נעשו, אפוא, שלא על פי ההיתר, עד שהחברה קיבלה היתר בנייה שני, 9 חודשים לאחר תחילת השיפוץ", נכתב.
עוד עולה מהממצאים כי החברה פרסמה את שני המכרזים לבחירת שני הקבלנים הראשיים לביצוע עבודות שלד וגמר ולהתקנת מערכות, לפני שהמתכננים סיימו את עבודות התכנון המפורט. "החברה גם לא המתינה להשלמת התכנון המפורט, והחלה בביצוע העבודות באמצע יוני 2011", נכתב.
עוד נכתב כי "החברה ביצעה את עבודות השיפוץ בלי שהושלם תכנונן של מערכות כיבוי האש, ובלי שהתקבל אישור מעודכן משירותי כיבוי והצלה בתל-אביב-יפו". כמו כן, טוען הדו"ח כי דרך פעולתן של העירייה וחברת היכל התרבות בכל הנוגע לקיום דרישות הנגישות הייתה לקויה.
באשר לסוגיית תקצוב הפרויקט, קובע הדו"ח כי ועדת הכספים של העירייה ומועצת העירייה לא קיימו דיונים מפורטים בנושא תקצוב הפרויקט, "ובכלל זה בנימוקים לבקשות לתוספות תקציב שהוגשו להן פעם אחר פעם, אלא אישרו את התקציב ואת הבקשות לתוספות באופן גורף", כך לפי הדו"ח. כמו כן, הן אישרו, לעתים, את הבקשות לתוספות תקציב - בלי שנמסר להן מה היא העלות הכוללת הצפויה של הפרויקט.
"נמצאו סעיפי הוצאות רבים שתוקצבו בחסר, וכן סעיפים שתוקצבו ביתר לעומת תקציב הפרויקט", נכתב. כך, לדוגמא, החברה תקצבה את העבודות להקמת מערכות הבמה בכ-2.8 מיליון שקלים, ואילו לפי אומדן שהגיש המתכנן באותה עת, עלות עבודות אלו הסתכמה בכ-4.6 מיליון שקלים.
חריגה של 31% בעלות הפרויקט
באשר לעלות הפרויקט, בדו"ח המבקר נקבע כי תשלומי החברה על ביצוע הפרויקט חרגו בכ-34.6 מיליון שקלים (חריגה של 31%) מהתקציב המקורי שנקבע במסגרת החוזה שנחתם בין העירייה, החברה והתזמורת לביצוע שיפוץ היכל התרבות.
"החברה ביצעה חריגות מהתקציב שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים, עקב פרסום מכרזים לבחירת שני הקבלנים הראשיים לפני ביצוע התכנון המפורט, איחורים בהגשת הדרישות של התזמורת, הוצאות שלא תוקצבו מראש, איחור בחתימה על חוזים, פתיחה זמנית של ההיכל, ותקצוב בדיעבד של הוצאות הפרויקט", נכתב.
במשרד המבקר ממליצים לעירייה ולחברת היכל התרבות "להקפיד לבצע פרויקטים של בינוי ושיפוץ, על פי תוכניות בנייה התואמות את התנאים שנקבעו בהיתר הבנייה שניתן לכל פרויקט. כמו כן, על העירייה והחברה לבצע עבודות - בייחוד עבודות שהיקפן הכספי גדול - רק לאחר סיום שלב התכנון".
עוד ממליצים במשרד המבקר לוועדת הכספים ולמועצת העירייה "לדון בפרוטרוט בתקציבים המוקצים למימון פרויקטים ולפקח על ביצועם, ובכלל זה לדון בנימוקי הבקשות לתוספות תקציב ולהקפיד לקבל מידע בדבר העלות הכוללת הצפויה של הפרויקט בעת אישור התקציב למימונו". כמו כן, ממליצים לחברה ולעירייה "להקפיד לעמוד בלוח הזמנים שהן קובעות לביצוע פרויקט ולא לחרוג ממנו".