נמצאו הריסות המטוס המלזי: נמשו 3 גופות
הריסות המטוס שהתגלו בים ג'אווה שייכות לטיסת "אייר אסיה" שנעלמה שלשום, כך הודיעו רשות התעופה וצוות החילוץ. נמצאו 3 גופות, מזוודות והתגלתה צללית של מטוס בקרקעית הים. קרובי הקורבנות פרצו בבכי, שניים התעלפו
סופה העגום של טיסה QZ8501: הבוקר (יום ג') אותרו הריסות מטוס איירבוס A320-200 של "אייר אסיה", שעל סיפונו היו 162 בני אדם, והתרסק בים ג'אווה. רשות התעופה האינדונזית וצוותי החילוץ הודיעו כי מדובר במטוס שנעלם שלשום וכלי תקשורת במדינה הציגו תמונות מהחיפושים שבהן נראו גופות, חגורות הצלה ומזוודות. תחילה דווח על 40 גופות שנמשו מהמים אך מאוחר יותר שונה המספר לשלוש בלבד.
עוד חדשות בעולם :
- הראיה שהפלילה את שודד הפיצה: נייר טואלט
- הטייס הירדני בשבי דאעש: 'יודע שיהרגו אותי'
הילדים בבירת הרצח מוצאים מקלט בכדורגל
גורמים רשמיים המעורים במבצע החילוץ מסרו כי במים נראתה "צללית שעשויה להיות המטוס בקרקעית הים". דובר צבא אינדונזיה מסר מוקדם יותר: "איתרנו עשרה חלקים גדולים וחלקים קטנים רבים בצבע לבן". לדבריו, בין היתר אותרו כנראה הדלת והמגלשה. משרד התחבורה האינדונזי הודיע כי קרוב לוודאי, ההריסות שייכות למטוס הנעדר. כלי שיט, מסוקים ויחידות צוללנים בדרכם לאזור ההריסות.
"הגופה שנמצאה נראתה נפוחה", אמר הטייס טרי ווילבואו שהיה על סיפון מטוס ההרקולס שהיה הראשון למצוא את ההריסות. שברי המטוס נמצאו סביבות השעה 11:00 (שעון אינדונזיה). גופות נוספות, שלא היו עליהן חגורות הצלה, הועברו לספינת חיל הים האינדונזי. דובר חיל הים אישר כי נמצאו כמה קורבנות אך לא ציין אם היו חיים או מתים.
"העצמים נמצאו 10 קילומטרים מהמיקום האחרון שבו נראה המטוס במכ"ם", הוסיף דובר הצבא. הוא הציג עשר תמונות של עצמים הנראים כמו דלת מטוס, מגלשת חירום וקופסה מרובעת. צלם הסוכנות הצרפתית שהיה במטוס החילוץ זיהה הריסות שנראו לו כמו סירת הצלה, חגורות הצלה וצינורות כתומים ארוכים.
מטוס המשתתף בחיפושים זיהה את ההריסות 169 קילומטרים מפאנגקאלן באן, עיירה במרכז אינדונזיה. "העצמים שזוהו אינם נראים כמו עצמים שבדרך כלל צפים על פני המים", אמר תחילה גורם רשמי. כלי הטיס שמצא את ההריסות טס בגובה של 500 רגל מעל פני הים. מסוקים שהוזעקו לאחר מכן התקרבו יותר לעצמים ולגופות.
המטוס המלזי טס מעל סורביה, העיר השנייה בגודלה באינדונזיה, והיה במחצית דרכו ליעדו, סינגפור, כשנעלם מהמכ"ם. החיפושים אחרי המטוס, שהושעו אמש עם רדת החשכה, חודשו עם אור ראשון. אתמול אמר ראש סוכנות החילוץ וההצלה של אינדונזיה כי "בהתחשב במידע שבידינו, ההנחה היא שהמטוס התרסק בים ושקע לקרקעית".
מנכ"ל חברת "אייר אסיה" טוני פרננדס צייץ: "לבי מתמלא בעצב עבור כל משפחות קורבנות QZ 8501". הוא הוסיף כי "בשם 'אייר אסיה' אני מביע תנחומיי לכולם. מילים לא יכולות לתאר את צערי". נשיא אינדונזיה צפוי להגיע לסורביה כדי לפגוש את קרובי הקורבנות.
קרובי הקורבנות פרצו בבכי, שניים התעלפו
קרובי הנוסעים שהיו על הטיסה החלו לבכות בהיסטריה למראה התמונות בטלוויזיה. חלקם גם התעלפו. לפחות שני בני משפחה נלקחו על אלונקות מהחדר שבו חיכו לחדשות על יקיריהם בסורביה. "לבי יישבר לגמרי אם זה נכון. אני אאבד בן", אמר דוויג'אנטו לסוכנות הצרפתית.
ברגע שהופיעה על גבי המרקע הגופה הראשונה שצפה במים, הם נשברו וחיבקו זה את זה. גבר כיסה את פניו והוחזק על ידי שני גברים אחרים לפני שהתעלף ונלקח לקבלת טיפול רפואי. אישה נוספת צרחה ובכתה בחיקו של ראש העיר.
גורם רשמי מ"אייר אסיה" צעק לעבר הטלוויזיה ששידרה את תמונות הגופה הצפה: "אי אפשר לא לשדר את התמונה הזו? בבקשה אל תשדרו צילום של גופה. זה מטורף!". רשת החדשות האינדונזית TvOne ששידרה את התמונות הראשונות מאזור החיפושים, שכללו תיאורים גראפיים של גופות, התנצלה על כך לאחר מכן.
לפחות 30 ספינות ו-21 כלי טיס מאינדונזיה, מלזיה, סינגפור, דרום קוריאה וארה"ב, השתתפו בחיפושים אחר מטוס איירבוס A320-200. היום הייתה אמורה להצטרף לחיפושים משחתת של הצי השביעי של ארה"ב.
מוקדם מדי לדעת מה אירע במטוס מדגם איירבוס A320-200 שגרם להתרסקותו. המטוס היה בשלב הבטוח ביותר של הטיסה כשנעלם - רק 10 אחוזים מההתרסקויות הקטלניות מ-2004 ועד 2013 אירעו כשהמטוס היה במצב של גובה שיוט, כך עולה ממחקר של בואינג שפורסם באוגוסט 2013.
המטוס נעלם בשעה שטס באזור עם מזג אוויר מעונן וסוער. עם זאת, מומחי תעופה טוענים כי טייסי חברות התעופה באזור כבר רגילים לטוס בתנאים אלה. הוא היה אמור לנחות בסינגפור בשעה 08:30 בבוקר.
במטוס היו 155 נוסעים - 149 מאינדונזיה, שלושה מדרום קוריאה, אחד ממלזיה, אחד
מסינגפור ואחד מבריטניה - ושבעה אנשי צוות, שישה מאינדונזיה ואחד מצרפת. בין הנוסעים 16 ילדים ותינוק. טייס המטוס היה קפטן אירייאנטו, אזרח אינדונזיה, ולצדו היה טייס משנה, רמי עמנואל פלסל, אזרח צרפת. במטוס היו גם ארבע דיילות ומהנדס טיסה.
חברת התעופה "אייר אסיה" שבבעלות מלזית מסרה שהטייס הראשי היה בעל ותק של 6,100 שעות טיסה, ושטייס המשנה שלו בעל ותק של 2,275 שעות טיסה. ב-06:12 בבוקר, שעון מקומי, הטייס יצר קשר וביקש לעלות לגובה של 38 אלף רגל. ארבע דקות לאחר מכן טיסת QZ 8501 עדיין הייתה על המכ"מים. בשעה 06:18 המטוס נעלם מהמכ"מים.