שתף קטע נבחר

סופר דרינק בקשיים: "רוצים להמשיך למכור בזול"

חברת המשקאות שמוכרת בזול, הגישה בקשה להקפאת הליכים בעקבות חובות של 20 מיליון שקל. כמה מהנושים שלה הם גם המתחרים שלה. המייסד נרצח סמוך למפעל לפני 16 שנה, בנו המנכ"ל: "נפגענו בגלל התחרות וכי מסרבים להכניס אותנו לרשתות הגדולות. המכירות ירדו מ-100 מיליון ש' בשנה ל-24 מיליון ש'"

מפעל המשקאות סופר דרינק נקלע לחובות של 20 מיליון שקל והחברה הגישה בקשה להקפאת הליכים. המטרה: להתאושש או למצוא משקיע. במפעל עובדים 60 איש שמייצרים משקאות קלים ומוגזים ונקטרים, תחת המותג סופר דרינק ותחת מותג פרטי מגה ו"המותג". מחירי החברה נחשבים מהנמוכים בקטגוריה. בשנה האחרונה, חלה ירידה דרמטית במכירות של סגמנט המשקאות בסופרים.

 

 

הנושים של החברה הם בנק דיסקונט (נושה מובטח), חברת שעל רובין (חברה בבעלות החברה המרכזית למשקאות שמייצרת את קוקה קולה, פריגת, מירנדה, ספרייט וקינלי בין היתר); חברת פריפורם שטמפו מחזיקה ב-50% ממנה, שמכרה לסופר דרינק חומרי ייצור וגן שמואל וגניר (שמייצרים את פרימור, בבעלות חלקית של שטראוס), מהן קנתה החברה קרטוניות. כך קרה שארבע מהמתחרות של סופרדרינק - הן גם נושים שלה.

 

המשקאות של סופר דרינק. הסמן הזול במדף ()
המשקאות של סופר דרינק. הסמן הזול במדף

מחיר לבקבוק: 3 שקלים. המתחרות: 6-5 שקלים בממוצע ()
מחיר לבקבוק: 3 שקלים. המתחרות: 6-5 שקלים בממוצע

 

"נפגענו בגלל התחרות וצוק איתן"

"הגשנו בקשה להקפאת הליכים בשבוע שעבר, בעקבות עצירת צ'קים על-ידי בנק דיסקונט", אמר ל-ynet המנכ"ל ואחד הבעלים אורן מיכל. "המטרה היא להגן על החברה מפני נושיה וכדי לתת לה חודשיים לפעול תחת נאמן של בית-משפט, ולהביא את החברה להבראה, או שייכנס משקיע שיבוא ויעזור לחברה למען התחרות בשוק. לצערנו הרב התחרות הביא אותנו למצב בו אנחנו נמצאים כרגע".

 

יש סיכוי שלא נראה יותר את המותג סופר דרינק על המדף?

 

"תלוי בבית-המשפט ותלוי בנושים. אנחנו רוצים להמשיך למכור בזול".

 

מתי ביהמ"ש אמור לתת תשובה?

 

ב-8 בינואר יהיה דיון לשם יגיעו הנושים הגדולים".

 

בינתיים משווקים כרגיל?

 

"כן, עד שנקבל אישור לעבוד עם כסף חדש. אנשי המכירה יצאו לקווים היום, המשאיות יצאו, עובדים באו לעבודה המפיצים מוצרים של חברות אחרות שאנחנו מפיצים גם יצאו. רוצים לקבל אישור לעבוד בינתיים".

 

לא ייווצר מחסור?

 

"נותרו לנו קצת חומרי גלם, כדי לייצר. נמשיך לייצר ברגע שיינתן לנו אישור וימונה נאמן מטעם ביהמ"ש. יש מלאי ויש חייבים, אז אנחנו צריכים להראות לביהמ"ש שהמוצרים נמכרים ללקוחות. אם לא נחדש את הייצור, אז בהחלט יהיו חסרים לנו מוצרים בשבוע שהבא. מצד שני אסור לנו להגדיל את החובות.

 

"החברה צריכה להשקיע כסף בציוד חדש לייצר עוד מוצרים ולהתחרות בצורה יותר טובה. אנחנו מקווים שתינתן לנו האופציה והדרך לעשות את זה, אולי באמצעות משקיע".

 

זה קשור לירידה במכירות בשוק המשקאות?

 

"בוודאי, כל השוק בירידה וגם אנחנו בירידה. נפגענו גם בצוק איתן בדרום וגם במרכז, בשיא העונה שלנו. היתה לנו ירידה במכירות כתוצאה מזה נוצרה בעיה בתזרים המוזמנים של החברה, שגם ככה יש לה מלחמות מאוד קשות בשנה-שנתיים האחרונות מבחינת מכירות. השוק קשה. רשתות גדולות לא עובדות איתנו.

 

"ניסינו להשיג השקעה מכל מיני גופים, בנקים שלא מבינים תעשייה. השילוב של כל אלה יחד עם חברה קטנה שנלחמת בשוק וקשה לה מול כל השוק מבחינה תחרותית. וחוסר פירגון מרשתות גדולות וכל מיני גופים שיכולים לעזור לחברה הגענו למצב הזה".

 

חברה שהוקמה ב-1969 ()
חברה שהוקמה ב-1969

 

"אנחנו המצאנו את התחרות בשוק"

אורן מיכל, הוא הבן של מייסד החברה, סימן מיכל, שנרצח ב-1998 סמוך למפעל, בעקבות סכסוך על חניה. אורן נפצע קשה באירוע, שני כדורים בחזה ואחד ביד. "אנחנו פה נלחמים בשביל הצוואה של אבא. החברה קיימת מ-1969. מ-1990 היא פועלת כחברה בע"מ.

 

"המטרה של סופר דרינק היא למכור משקאות איכותיים במחיר הוגן", טוען אורן. "אם סופר דרינק לא תהיה מחר בשוק, התחרות תיפגע בצורה חזקה.

 

"אנחנו צריכים להיות בכל הרשתות ואנחנו צריכים להיות במותגים פרטיים ואנחנו צריכים לההמשיך להיות ברשתות הפרטיות. איפה התחרותיות בשוק? האם התחרות נמדדת במחיר של קוקה קולה או באיזה מוצר חלופי מציעים מול קוקה קולה והגדולים?

 

"מבחינה צרכנית סופר דרינק זו החברה שהמציאה את התחרות בשוק. כבר לפני 15 שנה מכרנו 5 ב-10 שקלים, בשביל שהצוואה של אבא שהקים את החברה, סימן מיכל, למכור משקאות איכותיים במחיר הוגן ואנחנו עשינו את המהפך הזה כחלק מהצוואה שלו. עם השנים במסגרת התחרות ואי הפרגון החברה ירדה במכירות וכחברה שהשקיעה עשרות מיליונים בציוד ויש פה ציוד מתוחכם ללא מגע יד אדם, היא לא מצליחה שהמוצרים שלה יהיו על גבי המדפים, בין אם באופן ישיר ובין אם זה במותגים פרטיים. למעשה, בחברות המשקאות זו החברה היחידה שמייצרת מותג פרטי ומוכנה לייצר מותג פרטי".

  

המוצרים לא נמכרים בשופרסל, אושר עד ויינות ביתן

ואכן, סופר דרינק שהמשקאות שלה נמכרים ב-3 שקלים ברמי לוי (לעומת 6-5 שקלים של המתחרים היקרים, ומחיר דומה של המתחרה קריסטל של יפאורה), לא מוכרת מוצרים ברשתות הגדולות.

 

"לא הצלחנו להיכנס לשופרסל", מסביר מיכל. "היינו במו"מ איתם בקיץ לגבי מותג פרטי בסודה. מבין ארבעה מתחרים בשוק, הסודה שלנו ושל עוד שחקן (טמפו מ.ק) זו סודה טבעית, בניגוד לסודה של שני שחקנים נוספים בשוק. שופרסל קונים את המותג הפרטי שלהם מיצרן איטלקי בעוד שהם יכולים לקנות מאיתנו.

 

"נכון שהמחיר שלנו טיפטיפה יותר יקר, אבל מדובר בכמה אגורות ליחידה. אנחנו מרחק 40 ק"מ משופרסל והם קונים מאיטליה. המו"מ לא הצליח.

 

במגה אתם אתם נמצאים?

 

"במגה אנחנו נמצאים אך ורק במותג פרטי בסודה. הם קונים כמו חנות מכולת. מה שהם קונים בשנה, אנחנו מוכרים בשלושה ימים ברשת אחרת. ממש בכומויות קטנות ואנחנו לא מוצגים בכל הסניפים. בויקטורי אנחנו רק עם 'המותג'.

 

"באושר עד לא עובדים איתנו. עם כל המתחרים הם עובדים ורק אנחנו לא נמצאים על המדף וזה הקהל שלנו. אם היינו שם ולא היינו עובדים לא הייתי יכול לבוא בטענות אבל אנחנו לא נמצאים שם. מאז שיינות ביתן קנתה את כמעט חינם שבוע אחרי זה הוציאו אותנו מיינות ביתן. ביקשו שנשלם כסף מחדש כדי להיכנס. באתי ואמרתי: אבל אני הייתי ברשת, אני מכרתי במחסני כמעט חינם. אמרו לי: זה המצב אתה רוצה לעבוד תשלם, לא רוצה צא מהרשת', הוציאו אותנו מהרשת. לעומת זאת, יש רשתות שעוזרות".

 

אלו רשתות עוזרות?

 

"זול ובגדול, ברכת הארץ, רמי לוי".

 

קריסטל זה זול, אבל הם של יפארה הענקית

לטענת מיכל גם ההרעה במצבם הכלכלי של הצרכנים הרעה את המצב. "אנחנו עובדים בעיקר בשוק הפרטי", סיפר. "לחנויות המכולת קשה מאוד למכור סחורה, להתמודד עם מה שקורה ויש גלגול כלפינו. אנחנו אחת החברות היחידות במכולות הקטנות, קשה להן. לקהל שלהן קשה".

 

יש עוד מותגים זולים.

 

"המצב פוגע דווקא בנו הקטנים והזולים. יש את קריסטל אבל אל תשכחי שקריסטל שמוכרת במחירים נמוכים שייכת לחברת ענק: יפאורה, שיש לה את הכוח למכור את המוצרים שלה בזול ולחיות עם זה. אנחנו מוכרים רק לשוק הזה. אין לנו מוצרים יקרים יותר שמממנים את זה כמוהם".

  

המוצר שלכם נתפס כזול לא רק במחיר

 

"הסודה שלנו היא הכי טובה בארץ.. התמציות לקולה שלנו מגיעות מחברה מספר 3 בעולם. יש לנו גם מוצרים עם צבעי מאכל. נכון. יש לנו מוצרים לכל האנשים".

 

המכירות ירדו מ-100 מיליון שקל ל-24 מיליון

לאחרונה פוטרו 10 עובדים בגלל מצב החברה. "לצערנו", טוען מיכל. "כולם באו היום בבוקר לעבודה, כולם חשים שזו משפחה אחת גדולה. אנחנו צריכיהם שהבנק ייתן כסף למשכורות. שיתנו לנו אוויר כדי שנוכל לחזור לעבוד. כדי שנוכל לחזור בחזרה למקום בו החברה היתה. החברה הזאת מכרה בהמון כסף עד לא מזמן ופשוט קיבלה כל הזמן מכות על גבי מכות.

 

"סך כל החובות שלנו: 20 מיליון שקל. כנגדם יש ציוד חייבים ומלאי באופן עקרוני. אנחנו מאוזנים רכוש וציוד כנגד חובות. כמובן שאם מישהו ייכנס כמשקיע הוא יצטרך לקנות עסק שעובד לא עסק שלא עובד".

 

מה היה נתח השוק שלכם בשיא?

 

"8% משוק המשקאות המוגזים והקלים, לא כולל בירה ומים. החברה מכרה ב-100 מיליון שקל. לצערי הרב, אנחנו השנה, גם בעקבות צוק איתן שנפגענו בשיא העונה, מוכרים ב-24 מיליון שקל. חברה שהשקיעה כל כך הרבה כסף בקווים אוטומטיים שמוחזקים בצורה מצויינת עד היום ויורדת ככה במכירות, קשה לה להתקיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים