באיזו דרך אפשר להפעיל מצלמה בשבת?
מצלמת אבטחה? גוי של שבת? צילום בשיטת גרמא? לתהילה קשה עם חוסר היכולת לתעד רגעים מרגשים בשבת. ומה ענה הרב? יש לו פתרונות - אם רק גדולי הדור יסכימו
שאלה:
איך ניתן להתיר צילום אירוע בשבת: האם על ידי מצלמה המופעלת מראש (כגון מצלמת אבטחה הפועלת 24 שעות ביממה)? האם על ידי גוי, ואולי מצלמה המופעלת בשיטת גרמא?
הנושא כואב מאד נוכח אירועים משמעותיים בחיינו המתקיימים בשבת (עליות בר מצווה לתורה, שבתות חתן וכיו"ב) (תהילה, המרכז).
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
תשובה:
תהילה, שלום וברכה.
צילום אירועים והתרחשויות הפך בשנים האחרונות לפעולה שגרתית, והוא תופס מקום חשוב באירועים משמעותיים בחיינו. עובדה זו
יוצרת בעיה כאשר מדובר באירוע המתקיים בשבת. בעיה זו נוגעת ליהודים שומרי שבת, ויש לתת עליה את הדעת גם כשמדובר באירועים של מי שאינם שומרי שבת, בעיקר עלייה לתורה של ילדי בר מצווה. הורים רבים מעדיפים לחגוג את בר המצווה של ילדיהם בבית כנסת שאינו אורתודוקסי, ולו בשל האפשרות לצלם את האירוע.
במצלמות עם פילם שבכמותן השתמשו בעבר, האיסור על צילום בשבת היה איסור תורה של מלאכת רושם, שהיא סוג מסוים של מלאכת "כותב". כיום, כיוון שהתמונות אינן נרשמות על סרט אלא רק נקלטות ונשמרות בדיסק, אין בצילום מלאכה של רושם, אולם יש ויש איסורים הכרוכים בביצוע פעולות חשמליות. לפיכך, אין מקום להתיר צילום בשבת גם על ידי גוי, שכן אין היתר לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת עבור יהודים, למעט מקרים מסויימים ומוגדרים שהותרו על ידי חכמים, כגון לצורך חולה, הצלת ספרי קודש, הסרת מכשול מרבים וכיו"ב.
כמו כן, אין אפשרות להשתמש בפתרונות של גרמא לצורך צילום, שכן אסור לבצע פעולות הכרוכות בחילול שבת בדרך של גרמא, וההיתרים הקיימים במכשירים שונים נועדו רק למקרים מיוחדים כגון למען חולים, או לשם ביצוע פעולות בטחוניות חיוניות וכדומה.
מצלמת אבטחה - פלוסים ומינוסים
הדרך היחידה לאפשר צילום בשבת, שיש לדעתי מקום לשקול מבחינה הלכתית - היא צילום במצלמות אבטחה. ראוי לציין שיש
פוסקים הסבורים שבשמירת החומר המצולם עלולה להיות מלאכת אסורה הנקראת "מכה בפטיש", אך כשהצילום נעשה לצורכי ביטחון, מלאכה זו לא מתבצעת, שכן אין כוונה לשמור את החומר המצולם. לעומת זאת, בצילום אירועים יש כוונה לשמור את המצולם, ולכן הצילום יהיה עבירה של מלאכת "מכה בפטיש".
לפי הפסיקה המקובלת על פוסקים חשובים, אין כל איסור לחלוף מול העין של מצלמת אבטחה המצלמת למסך מחשב. כך סיכם זאת הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת": "מצלמת אבטחה הפועלת ברציפות, ואין חיישן תנועה בסביבתה, מותר לעבור לפני העדשה שלה בשבת, שכן אדם העובר תחת עין המצלמה אינו גורם לשום מעגל חשמלי להיפתח או להיסגר, אלא רק לשינוי מצב שמתבטא במתח, בזרם ובתדרים הרצים רצוא ושוב מיליוני פעמים בשנייה. השינויים מתורגמים לתמונה במסך, וגם שינויי הצבע הם רק שינויים בסריקה מתמדת, שאין בהם מלאכה אסורה" (ראו מאמריו ב'תחומין', כרך כה ו-כו).
בישראל פועלות מצלמות בכותל המערבי, בישיבות שונות, בבתי מלון ובמקומות רבים נוספים בהם מקפידים על הלכות שבת. אולם גם ההולכים על פי הפסיקה המקובלת שהתירה את השימוש במצלמות האבטחה, ציינו גורם נוסף להיתר, והוא שכל העוברים ושבים המצולמים במצלמות אלה אינם מעוניינים כלל להיראות בהן. לכן מבחינת מלאכות שבת הצטלמותם מוגדרת כ"פסיק רישא דלא ניחא ליה". כלומר, כמלאכה שנעשית מבלי שהאדם רוצה בה (גם אם התוצאה וודאית), ולכן אין היא נחשבת ל"מלאכת מחשבת" האסורה בשבת. כמו כן, הצטלמות זאת מוגדרת מבחינה הלכתית כפעולה הנעשית כלאחר יד ובלא כוונה.
טקסי בר-מצווה בתפילת מנחה
שונה הדבר במצלמה שתותקן במיוחד לשם צילום הבימה בבית הכנסת. במקרה זה החוגגים את העלייה לתורה ירצו להצטלם, ומן הסתם אף ישתדלו להיראות לעין המצלמה, להסתכל אליה ולהתייחס אליה בכיוון הגוף, בהבעות פנים וכיו"ב. לאור זאת, קשה להתיר צילום במצלמת אבטחה שתותקן במיוחד לשם צילום אירועים בבית הכנסת.
עם זאת, אני סבור כי יש מקום להתיר התקנת מצלמות בבית הכנסת שמטרתן וכיוונן יהיה לשם אבטחה, ואשר יפעלו ברציפות
במשך כל השבת, או לפחות במשך כל שעות התפילה, ובדרך אגב הן יקלטו גם את בעלי השמחה, אשר יעשו בהן שימוש לאחר השבת. היתר זה אינו דבר של מה בכך, ונדרשת לו הסכמה של פוסקים מובהקים. כל עוד לא ניתן היתר כזה, דומני שעלינו להפנים את העובדה ששמירת שבת דורשת וויתורים משמעותיים, ובהם גם הוויתור על תמונות מהשמחה בשבת.
כדי לקיים עלייה לתורה שניתן יהיה לצלמה, אני ממליץ שבר המצווה יעלה לתורה או יקרא בתורה בימי שני או חמישי, ומה טוב אם יעשה זאת ביום שמלאו לו שלוש-עשרה שנה. עבור משפחות שאינן שומרות מצוות, שמן הסתם יתקשו להגיע לתפילות שחרית, מומלץ לערוך בבתי הכנסת טקסי בר מצווה בתפילות מנחה בימי שני וחמישי אחר הצהריים, ולהוסיף בהן קריאה בתורה כפי שקוראים בימים אלה בשחרית. בקהילתי מתקיימים אירועי בר-מצווה כאלה זה למעלה מעשרים שנה, והם זוכים להצלחה רבה מהרבה בחינות (משיב: הרב רונן לוביץ').
- לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.