שתף קטע נבחר
 

שלומי שבן: "הקליפ היפה ביותר שלי אי פעם"

תרגילים צבאיים, חיילים פצועים ודוד בן גוריון מככבים בקליפ לשיר "תרגיל בהתעוררות". שלומי שבן התמהמה עם הוצאת הקליפ מאחר ש"השיר תפס תאוצה וחיים משל עצמו". האם זה שיר על חייל מת שמדבר עם אימו? "הקליפ פתוח לפרשנות כמו השיר". צפו בו כאן בבכורה

מעטות מדי הן הפעמים בחיים בהן יש לך הזדמנות לדבר בזמן אמת עם מוזיקאי על שיר אייקוני שכתב. הזמן והפרספקטיבה הם אלו שבדרך כלל יעניקו לשיר את צביונו העל זמני ויכריעו אם מדובר בלהיט תקופתי או ביצירה חשובה, שתשרוד את מבחן הזמן ותרשם לנצח בספר היצירות הקאנוניות הישראלי.

 

שלומי שבן - "תרגיל בהתעוררות"    (בימוי ועריכה: אדם ביזנסקי)

שלומי שבן - "תרגיל בהתעוררות"    (בימוי ועריכה: אדם ביזנסקי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"תרגיל בהתעוררות", שיר הנושא מתוך אלבומו האחרון של שלומי שבן שזוכה היום (ב') לקליפ רשמי, נמנה - לפחות על פי כותב שורות אלה, עם שירי הקבוצה השנייה. אלה המצליחים לתאר במדויק את רוח התקופה בה יצאו, ובו בזמן להיות רלוונטיים גם בראייה מפוכחת לאחור ובצפייה אל העתיד. ככזה, אפשר להבין למה הפרשנות הוויזואלית שקיבל על ידי שבן והבמאי אדם ביזנסקי (שביים קליפ להרכבים כמו השינס, זירו 7 וגאסטר) מפגישה בין עבר והווה ומלחימה בעדינות בין הנרטיב הציוני לבין המציאות הישראלית.

 

איך בכלל ניגשים לעשות קליפ לשיר שכזה, שזכה כבר לחשיפה אדירה והכרה בחשיבותו?

 

"העניין עם הקליפ באמת היה בעייתי, מכמה בחינות. התחלנו לדבר על הקליפ לפני שהשיר עצמו יצא, כי בדרך כלל מוציאים שיר ומוציאים בסמיכות לו קליפ. זה סוג של נוהג כזה, כמעט אוטומטי. היו לנו כל מיני רעיונות מרחיקי לכת, מפלצתיים לחלוטין. ואיכשהו קרו כל מיני דברים שלא קשורים לשיר, דברים בחיים האישיים שלי, וגם השיר התחיל לתפוס תאוצה וחיים משל עצמו. שמתי לב שאנשים לוקחים אותו לכל מיני כיוונים. אני דמיינתי משהו מסוים כשכתבתי אותו, וראיתי שהוא מקבל כל מיני פרשנויות".

 

הפרשנות הפופולרית יותר אומרת שזה שיר על חייל מת.

 

"יש בזה משהו, אבל אני לא מנסה להיות חידתי מדי. יש שם שאלה האם גיבור השיר הוא חי או מת, והוא מנסה לברר את זה. האישה שעונה לו לא תמיד עוזרת לו מאוד. ואיכשהו, תוך כדי, היה פתאום איזה רצון לתת לשיר להישאר בגרסת האודיו שלו. לתת לאנשים לקחת את זה למקום שלהם. התחלתי תהליך יצירתי עם הבמאי אדם ביזנסקי, והתהליך הזה נעצר. זה היה קצת מתסכל גם לאדם וגם לי, כי באמת התחלנו איזה תהליך מאוד מרגש. ועכשיו, כשהשיר כבר עשה מעגל שלם ואי אפשר לקרוא לאלבום 'חדש' כבר, אני חושב שאפשר לשחרר את הדבר הזה . דרך אגב, אדם טען כל הזמן, ולדעתי הוא הוא צודק, שגם הקליפ מאוד פתוח. זה קליפ שאתה יכול לקחת אותו לכל מיני כיוונים, אם אתה מסתכל עליו בעיניים פקוחות. כמו השיר".

 

עכשיו אפשר סופסוף להוציא קליפ. שלומי שבן (צילום: דודי חסון) (צילום: דודי חסון)
עכשיו אפשר סופסוף להוציא קליפ. שלומי שבן(צילום: דודי חסון)

 

היה ניסיון לערב בקליפ את חוה אלברשטיין, המגלמת את הקול הנשי בשיר?

 

"לא רק שהיה ניסיון, גם הייתה נכונות מצד חוה, נכונות שהייתה מאוד מפתיעה. אמרתי לה כשהתחלנו לעבוד על הקליפ שאני לא יודע לאיזה כיוון אנחנו לוקחים את זה ושאלתי אם היא תהיה מוכנה להשתתף בו. באופן מקסים ומפתיע היא אמרה שזה תלוי ברעיון כמובן ושהיא פתוחה לזה. היא לא אמרה לא. אדם ואני מאוד שמחנו, ואז איכשהו הגענו לרעיון הזה, של להשתמש בחומרים קיימים ולא לערב אותי, את חוה, ולא אף שחקן או זמר אחר בקליפ עצמו. בעיני זה אולי הקליפ הכי יפה שעשו לי אי פעם, כי באמת יש שם משהו אחר".

 

כששבן מדבר על ה"משהו אחר", הוא מתכוון לאירוניה האפלה שנוצרת כשמילות השיר מושרות על רקע חומרי הארכיון של תקופת פוסט מלחמת ששת הימים. ישראל האופורית והבלתי מובסת מקבלת במבט לאחור משמעות צינית ועגומה, במיוחד נוכח הקונטקסט אליו הוכנס השיר בקיץ האחרון, כשהושמע ברדיו בעת מבצע "צוק איתן", בין אזעקה, נפילה וירידה בהולה למקלטים. אכן שיעור בהתעוררות, אם אי פעם היה כאן כזה.

 

חוה אלברשטיין. הביעה נכונות להשתתף (צילום: שחר רובין) (צילום: שחר רובין)
חוה אלברשטיין. הביעה נכונות להשתתף(צילום: שחר רובין)

 

"גם רגעי האופוריה שמוצגים שם הם מאוד מטרידים, בלי שום מניפולציה", מנתח יוצר השיר את הסרט המלווה אותו כעת. "המניפולציה היחידה שיש כאן היא כמובן עריכתית, אבל גם היא לא רבה מדי. אני לא מדבר על קטעים מובהקים כמו הקטע מהים עם שני החבר'ה הפצועים. גם במצעדים הצבאיים שמוצגים בו, אדם מצא את הזר, השונה והמטריד. זה מאוד עדין ויפה בעיני. זה קליפ שככל שאתה רואה אותו אתה מגלה עוד ועוד דברים".

 

המילה מטריד מתאימה באמת לקליפ. הוא מצביע על כך שמשהו אולי לא בסדר מלכתחילה בכל הנרטיב הישראלי.

 

"נכון, וזה מה שאני אוהב בו. הוא מחלחל בעדינות אבל מכה בחוזקה".

 

.יצא לך לחשוב על זה במהלך כל המלחמה בקיץ, שהנבואה האפוקליפטית של השיר הפכה מציאות?

 

"כן. תשמע. כמו שמישהו אמר לי - 'זה בסדר, פעם בשלוש שנים זה קורה'. אין פה איזו נבואה גדולה, אתה יודע. אבל מצד שני, באמת הסמיכות ליציאה של השיר עשתה לי משהו, במיוחד שגם תוך כדי המבצע קיבלתי כל מיני תגובות וסיפורים מחיילים ששומעים את זה שם. היה גם סיפור אחד שהתפרסם בגלי צה"ל לא מזמן, על בחור ששמע את השיר בלופ לפני שיצא לקרב ולצערי הרב לא חזר ממנו. כל מיני סיפורים נוראיים כאלה.

 

צוק איתן. תרגיל בהתעוררות - גרסת המציאות (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
צוק איתן. תרגיל בהתעוררות - גרסת המציאות(צילום: אבי רוקח)

 

"המבצע הזה היה אחד האירועים הקשים והמצערים שחווינו, וכשהוא נקשר בשירים שאתה כותב ובמילים שלך, זה נהיה עוד יותר סוריאליסטי. אבל לא כתבתי את השיר הזה על מלחמה כזו או אחרת. כתבתי אותו על שדה קרב. מבחינתי כשהחייל הזה מתעורר והוא לא יודע איפה הוא או אם הוא חי או מת, זה לא בהכרח מתרחש בלב שדה קרב בוער. פשוט חשבתי על זה גם בצורה מטאפורית לא רק על שדה קרב ממשי אלא גם על החיים, לפעמים אתה מתעורר בשדה קרב ואתה לא יודע איפה ומי אתה ומאבד קשר עם המציאות. אבל ללא ספק כשהשיר הזה התנגן בזמן המבצע הייתה לזה מן תחושה לא נוחה".

 

שלומי שבן יארח את שלום חנוך במסגרת מופע "תרגיל בהתעוררות/ גרסת החלום" ב-21 בינואר 2015 בפסטיבל גולדסטאר זאפה סאונד סיסטם – האנגר 11 תל אביב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודוי חסון
שלומי שבן. "השיר תפס תאוצה וחיים משל עצמו"
צילום: דודוי חסון
לאתר ההטבות
מומלצים