למה בעידן של GPS מטוסים עדיין נעלמים?
התרסקות טיסת "אייר אסיה" והיעלמות מטוס "מלזיה איירליינס", מעלות שוב ושוב את השאלה: מדוע אין בנמצא מערכת מעקב אחר טיסות שתנטר את תנועת המטוסים בכל דקה? התשובה כנראה לא קשורה ביכולת טכנולוגית
שרידי מטוס "אייר אסיה", שעל סיפונו היו 162 נוסעים ואנשי צוות, אמנם נמצאו בימים האחרונים בים ג'אווה אך רבים בעולם התעופה ובכלל תוהים כיצד קורה שמטוס נעלם מהמכ"ם בשעה שלוויינים ומצלמות רשת מתעדות כיום כל תזוזה של המין האנושי יותר מאי פעם.
עוד חדשות בעולם :
מספר שיא של מבקרים באושוויץ ב-2014
הנסיך מסתבך: "10,000 ליש"ט עבור מין" "הייתי חלק מיחידה של פושעי מלחמה". הבוסני שהניח את נשקו והפך לפעיל שלום
"זה אמור להיות בלתי אפשרי שמטוס ענק פשוט ייעלם בתקופה שבני אדם יכולים לעקוב אחר הטלפונים והמכוניות שלהם כל הזמן", אומר פול האדסון, נשיא Flyersrights.org וחבר רשות התעופה הפדרלית בארה"ב.
במשך יומיים שלמים לא הצליחו צוותי החילוץ למצוא את שרידי טיסת QZ8501, של חברת "אייר אסיה". המטוס, איירבוס A320 שנבנה ב-2008 ונבדק לאחרונה בנובמבר, ככל הנראה לא טס רחוק מאוד מהנקודה שבה נראה בפעם האחרונה במכ"ם.
מומחים אומרים כי קיימת טכנולוגיה לאיתור מיקום המטוס, במקרה של טיסת "אייר אסיה" - רגעים אחרי שנעלם ביום ראשון שעבר ממסכי המכ"ם, וכן לצמצום אזור החיפושים בים ג'אווה. אולם מערכות אלו לא פרושות בכל מקום בעולם.
מערכות תנועת מטוסים גלובליות נמצאות בשלבים שונים של שדרוג ממערך של מכ"ם למערך של GPS וניווט לווייני - זאת על רקע אי הסכמות בין חברות תעופה, ממשלות ורגולטורים לגבי הסטנדרטים, העלויות ותאריכי היישום המומלצים.
"הפתרון נמצא במרחק של עשור"
קווין מיטשל, מייסד ויו"ר "קואליצית נסיעות עסקים", טוען כי חוסר היכולת לאיתור מטוסים במהירות עשויה לטמון בחובה "אפקט מצנן" על נוסעים. "אנחנו מפעילים לחץ כדי שהמעקב אחר מטוסים יהיה בעדיפות עליונה", אמר. במקביל, מנבא צ'רלס לאוצ'ה, יו"ר ארגון "איחוד הנוסעים", כי למרות הדחיפות המוגברת, "הפתרון נמצא במרחק של עשור משום שהתעשייה לא מעוניינת לספוג את העלויות ואת הקשיים באימוץ וביישום סטנדרטים כאלה".
מעקב טוב יותר וניטור טיסות בזמן אמת הפכו לנושאים בוערים לאחר היעלמות טיסת "מלזיה איירליינס" MH370 במרס 2014 ועליה 239 בני אדם, ככל הנראה לאחר שטסה שעות על טייס אוטומטי. ההערכה היא שהמטוס התרסק באזור מרוחק של האוקיינוס ההודי.
היעלמות המטוס מסוג בואינג 777 הביא את ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי של האו"ם (ICAO) להקים כוח משימה שבראשו יעמוד האיגוד לתעבורה אווירית הבינלאומי למערכות מעקב (IATA). הארגון שמייצג חברות תעופה, טייסים, פקחי טיסה ויצרני מטוסים, כבר הסכים שהמטוסים ינוטרו בכל מייל ימי שיעברו.
בדצמבר המליץ כוח המשימה להציב תאריך יעד של 12 חודשים להצבת מערכות מעקב, אולם חברי הנהלת IATA הטילו וטו על לוח הזמנים שנקבע בטענה כי הוא בלתי ישים. בכך הם פספסו את ההזדמנות הטובה ביותר לפעולה ממשית.
לטיסת "אייר אסיה" הייתה מערכת מעקב טיסה בשם ADS-B שאת רישומיה מקפיד לפרסם האתר FlightRadar24. לפקחי הטיסה היה מידע ממכ"ם שהראה כי המטוס נעלם בשעה 6:17 בבוקר (01:17 שעון ישראל) ביום ראשון שעבר.
"ברור שמשהו קרה לאחר שהוא נעלם מהמכ"ם, כי הם לא יכלו לאתר את המיקום האחרון של המטוס", אמר דון תומה, מנכ"ל "איירון", חברת תקשורת המפתחת מערכות מעקב המבוססות על מידע לווייני.
אך טאוקו פאיזסאיה, שגריר אינדונזיה לקנדה ונציג המדינה ל-ICAO, השיב כך כשנשאל מה הארגון
יכול לעשות: "זו שאלה קשה". הוא הוסיף כי "התשובה חייבת לערב כמה חברות פרטיות. יהיה עליהן להוסיף ציוד שעלול להיות יקר מאוד".
עד כה נמשו מים ג'אווה 34 גופות של נוסעי המטוס ואנשי הצוות שהיו עליו. בנוסף, נמצאו חמישה עצמים גדולים שככל הנראה שייכים למטוס, שבבעלות מלזית. אתמול (יום א') נמשכו החיפושים אחר גופות ועצמים נוספים באמצעות צוללנים, אולם הם הופסקו בגלל מזג אוויר סוער. הרשויות באינדונזיה מסרו כי טרם נקלטו אותו מהקופסה השחורה של המטוס, אך מתחזקת ההערכה כי מזג האוויר הוא זה שהביא להתרסקותו.