שתף קטע נבחר

 

הצצה נדירה: מנהרות הרוח העל-קוליות של "החץ" והמזל"טים

כל כלי טיס או טיל שישראל מייצרת או משביחה, מתחיל את דרכו במנהרות ההדמיה של התעשייה האווירית. דגמים של טילים ומטוסים עוברים ניסויים במהירות של עד 15 אלף קמ"ש. צפו בביקור ראשון במנהרות אחרי 40 שנה

 

המנהרות העל-קוליות של התעשייה האווירית    (צילום: יוגב אטיאס, אבי חי)

המנהרות העל-קוליות של התעשייה האווירית    (צילום: יוגב אטיאס, אבי חי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

כל טיל או כלי טיס מתוצרת ישראלית חייב לעבור אותן בתחילת דרכו – מטילי החץ, מיירטי כיפת ברזל ושרביט קסמים, דרך עשרות המל"טים שפותחו בישראל ועד למטוסי הביון והקרב שישראל משביחה: אלה מנהרות הרוח שנמצאות במפעל התעשייה האווירית ליד נמל התעופה בן-גוריון, ובהן מתבצעים הניסויים הראשוניים המדמים תעופה. לראשונה מאז הוקמו המנהרות בשנות ה-70, לצוות ynet ניתנה הצצה בלעדית לתהליך שמכשיר את המתקדמים שבאמצעי הטיסה והלחימה של ישראל.

 

בתוך מרכז המנהרות של המפעל מתבצעים מדי שנה מאות ניסויים שמטרתם לבדוק את התנהגות ותגובות כלי הטיס שבפיתוח במהלך מעופו. השיטה: התקנה של דגם מותקן מהטיל או מהמל"ט ב"תנוחות" זהות לאלו שבהן יטוס בסופו של דבר, מול דחיסה של אוויר במהירויות של עד 15 אלף קמ"ש.

 

כל פיתוח אווירי ישראלי החל את דרכו במנהרות הרוח הללו, שהגדולה בהן מגיעה לאורך של 40 מטרים. מנהל מרכז המנהרות, שלמה לוי: "זוהי למעשה תשתית לאומית ייחודית שנותנת מענה לכל התעשיות, וכוללת שלושה סוגי מנהרות. הראשונה תת-קולית עם מהירות רוח של עד 360 קמ"ש, ובה נבחנים בעיקר מל"טים ומטוסים. השנייה על-קולית שמגיעה למהירות רוח של 5 מאך (כ-6,000 קמ"ש), ונבדקים בה בעיקר משגרים וטילים, כמו החץ. השלישית, הגדולה ביותר, השגא-קולית, ההיפר-סונית, עם רוח במהירות של 12-5 מאך (עד 15 אלף קמ"ש), המיועדת לבדיקת החץ 3 שפועל במהירויות גבוהות מחוץ לאטמוספרה.

אחת המנהרות במפעל התעשייה האווירית ביהוד ()
אחת המנהרות במפעל התעשייה האווירית ביהוד


"אנחנו לוקחים למעשה דגם מוקטן של הפלטפורמה תוך שמירה על הפרמטרים האווירודינמיים שלו. במנהרה העל-קולית אנו גם מאיצים את האוויר באמצעות הגברת פעולת מדחסי הענק, תוך כדי הניסוי,

כדי לבחון כיצד יגיב הכלי במהירות הקול. כל ניסוי שכזה נמשך בין 10 ל-20 שניות".

 

הפרמטרים העיקריים שנבחנים בניסוי הם יכולת כלי הטיס לנוע בלחצי אוויר משתנים, בעיקר בכנפי כלי הטיס ובזנבו. בדגמי הטילים המיירטים נבחנות כמה זוויות בתנועה באוויר של הטיל המיירט. בזמן הניסוי במנהרה האטומה, המידע זורם באמצעות מצלמות ומכשור מעקב לחדר הבקרה הצמוד, שם נבדקת ההתנהגות של כלי הטיס. בחלק מהדגמים מושתלים אמצעי מדידה זעירים, כגון מאזניים, לבחינת העומסים וההתנגדויות שסופג המטוס או הטיל במעופו.

 

בשנים האחרונות המנהרות משרתות גם את הסקטור הפרטי: דגמים מוקטנים של גורדי שחקים שהוקמו בגוש דן וכן דגמים של קולטים סולאריים שהוצבו על גגות, הוכנסו למנהרות לבדוק כיצד יגיבו מול רוח חזקה במיוחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בתוך המנהרה במפעל התעשייה האווירית ביהוד
מומלצים