שתף קטע נבחר

 

מה המילה האהובה עליכם?

לקראת יום הלשון העברית, ynet והאקדמיה ללשון קוראים לכם לבחור את המילה שאתם הכי אוהבים. נסו להפתיע אותנו, ואל תשכחו להסביר. למה הילדה איה בחרה דווקא "אנציקלופדיה"?

"בדד" היא המילה האהובה ביותר על אסף שפירא בן השמונה כי כך קוראים לחבורה שלו. ענת ויינשטיין לרר, 11, אוהבת את המילה "תרמיל" כי היא מזכירה לה טיולים משפחתיים. לקראת יום הלשון העברית, שיחול ביום שני הבא, ynet והאקדמיה ללשון קוראים לילדי ישראל בפרט ולציבור בכלל לבחור את המילה שהם הכי אוהבים ולנמק את בחירתם.

 

היכנסו לעמוד הפייסבוק של ynet ולאתרים של האקדמיה ללשון ועמותת סנונית - ילדים לכתובת הזאת, ומבוגרים לכתובת הזאת - והפתיעו אותנו בבחירתכם. כתבו לנו, מה המילה שאתם הכי אוהבים ומדוע? האם בגלל הצליל שלה? התוכן? אולי מכיוון שהיא מצחיקה? או משום שהיא מזכירה לכם מישהו או משהו? לקראת יום הלשון העברית נחשוף מבחר של מילים עם ההסברים המיוחדים והמעניינים ביותר.

 

יום הלשון העברית צוין מזה שלוש שנים ביום הולדתו של אליעזר בן יהודה בשורה של אירועים הן במערכת החינוך, הן ישיבת הממשלה, הן על ידי פרס ראש הממשלה שמוענק באותו יום. במערכת החינוך יתקיימו ביום הזה פעילויות מיוחדות בגני הילדים ובבתי הספר במטרה לחנך לאהבת השפה העברית ולשימוש ראוי ותקני בה בדיבור ובכתיבה.

 

אסף שפירא - "בדד" (צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית ) (צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית )
אסף שפירא - "בדד"(צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית )

ענת ויינשטיין לרר (צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית ) (צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית )
ענת ויינשטיין לרר(צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית )

כמה ילדים כבר נענו לאתגר ושיתפו אותנו במילה האהובה עליהם. "אור" זו המילה האהובה על נהרה יעקב, 9, מבית הספר אורות בבית שמש. לדבריה, היא בחרה במילה זו למילה האהובה עליה ביותר מפני שזה שם נרדף לשמה הפרטי. דניאל, בן 11 מבית הספר עמית ברעות, הפתיע ובחר במילה מכיוון. "מילת נימוק חשובה, ויש צורך לנמק", הסביר את בחירתו. איתמר חברו לכיתה בחר במילה "כן", מפני שזוהי מילה חיובית. איה, תושבת חירות, בחרה את המילה "אנציקלופדיה". "מילה ארוכה ועוצמתית שפעם גם הייתה שימושית, אבל היום יש ויקיפדיה", הסבירה. מיכל בחרה את המילה "שלום", וההסבר מעניין בהחלט: "היא משמשת כשם פרטי, כשם משפחה, מביעה חיבור בין האדם לעצמו (שלום ושלווה פנימית), בין האדם לרעהו (ההיפך ממריבה), ובין מדינות (ההיפך ממלחמה)".

 

רונית גדיש, ראש המזכירות המדעית באקדמיה ללשון העברית: "רצינו שביום הזה תהיה מעורבות ציבורית רחבה, ואחת הדרכים לכך הייתה למצוא משהו ששייך לכל מי שדובר את השפה. אנחנו בדרך כלל מתייחסים למילים כפונקציות, אנחנו משתמשים בהן כדי להעביר מסר, ועכשיו ניתנת הזדמנות להתעמק מעט בשפה. הפנייה לילדים הייתה מתבקשת, הם לומדים קרוא וכתוב, הבעה, דקדוק, וכעת ניתנת להם הזדמנות להתייחס לשפה בצורה שונה ממה שהם רגילים בבית הספר. להקדיש דקה, שעה, יום - למחשבה על השפה שבה אנחנו משתמשים.

 

"באתר שלנו מוצעות למורים שלל פעילויות שבהן יוכלו לתת ביטוי לבחירות של הילדים ולהתבוננות בעברית מן הזווית האישית. בהמשך ייפתח אתר לילדים שבו יהיו משחקי מחשב וחידונים סביב מבחר המילים שהם הציעו. עם כל הייחוד של השפה שלנו והסיפור ההיסטורי המיוחד שלה, פעמים רבות אנחנו מרגישים שאנחנו מוקפים במילים לועזיות והופכים מאוימים על ידי השפה הבינלאומית. היום הזה הוא הזדמנות טובה לכולנו להיזכר בשפה העברית המיוחדת כל כך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
במילה אחת
צילום: shutterstock
צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית
נהרה יעקב
צילום: באדיבות האקדמיה ללשון העברית
מומלצים