הסערה הגדולה והטיסה שלך: שאלות ותשובות
האם אפשרי להמריא ולנחות בסערה העזה שבדרך אלינו ✈ עד כמה מסוכנות הרוחות העזות שיגיעו ל-90 קמ"ש ✈ מדוע נסגר שדה דב ✈ ולמה עדיין, מצבנו טוב ביחס לעולם גם במזג האוויר הזה? ✈ טייס הבית ערן רמות עם תשובות לכל השאלות
הסערה שמאיימת לפקוד את ישראל הביאה לא מכבר להחלטה לסגור את שדה דב להמראות ונחיתות ולהעביר את הפעילות האווירית שם לנתב"ג. תחזית מזג האוויר מדברת על רוחות במהירות של 90 קמ"ש, וסגירת הדרך לירושלים עוד לפני הסערה הגדולה. והרשו לנו להוסיף: אנחנו מקווים שאתם לא צריכים לטוס ביממה הקרובה.
נחיתה עם רוחות צד בהמבורג (ארכיון)
במערכת ההודעות לטייסי כל העולם המגיעים לישראל, NOTAM, נכתב כי מזג האוויר צפוי להיות קשה ביותר בימים הקרובים, בעיות שונות עלולות להיווצר בהמראות ובנחיתות, וצפויים גם עיכובים רבים של טיסות. אז רגע לפני שגם אתם עפים באוויר, כינסנו לשאלות ותשובות את סא"ל (מיל') ערן רמות, ראש המרכז למחקר תעופתי במכון פישר, לשעבר טייס אל על, טייס קרב וטייס ניסוי בעל ניסיון תעופתי של עשרות שנים. רמות השיב לשאלות המעניינות והחשובות לקראת הסערה.
✈ כמה מסוכן לטוס בזמן הסערה, וברוחות האלה?
נתחיל עם עניין הרוחות החזקות שצפויות. המטוסים כיום נבנים כשהם מתוככנים לטוס ברוחות חזקות, ונבחנים ביכולת ובמגבלות שלהם. העניין כאן הוא רוחות צד, שעלולות לגרום למטוס לטוס הצידה בפתאומיות, בזמן ההמראה או הנחיתה, כשהמטוס נמצא בהטייה הנחוצה לאורך המסלול.
בזמן הטיסה עצמה אין כלל סכנה, אבל בהמראות ובנחיתות היא קיימת, ובעיקר מדובר בסכנה שהמנועים ייגעו במסלול.
לפי מה שאני רואה בתחזית להיום לנתב"ג, מדברים על רוחות שבין 25 ל-45 קשר, בערך עד 90 קמ"ש. המטוסים צריכים להיות בהמראות ובנחיתות, גם ברוחות הללו שעלולות להשתנות בפתאומיות, ישרים עם צירי המסלול. עם רוח צד חזקה זה קשה ומטלטל, ולכן נבחנו בנסויי טיסה ונקבעו מגבלות לרוחות צד וכאשר הן חזקות מדי פשוט לא ממריאים ולא נוחתים.
הנוסעים לא יהיו רגועים גם אם יצפו לטלטלה גדולה. אבל זה לא אומר שאי אפשר לטוס. הנתונים המטאורולוגיים בזמן אמיתי והמגבלות המוכתבות על-ידי היצרנים וחברות התעופה קובעים לנו אם ניתן לטוס או שנחכה לשיפור במזג האוויר.
✈ האם סערת הברקים מסוכנת? ומה עם הגשמים העזים?
גשם, ברקים ורעמים מפריעים להתנהלות הטיסה. כשיש סופה בחוץ, למשל, אסור למכונאי שעומד על הקרקע בקשר עם הטייס לשם ניהול הנעת המנועים להיות מחובר באוזניותיו למערכת הקשר של המטוס כי הוא יכול לשמש ככבל הרקה. לכן, בזמן סופת ברקים אי אפשר להניע את המנועים. אז מחכים.
צפו: מקבץ נחיתות קשות במיוחד
גשם כבד כשלעצמו מגביל ראות, עושה את המסלולים חלקים ומקשה על הבלימה למטוסים הנוחתים. העצירה כך קשה יותר, אבל אפשרית. אם הגשם כבד מדי, קורה שמחכים שהענן והגשם יחלפו כדי להמריא או לנחות. אצלנו בדרך כלל גשם שכזה יכול להימשך זמן קצר, ולכבוד כל אלה המטוסים מצטיידים בתוספות דלק, כדי לאפשר המתנות אם יידרשו.
✈ מדוע הוחלט לסגור את שדה דב, אך להמשיך להפעיל את נתב"ג?
הנחיתות בשדה דב הן נחיתות ראייה. הטייסים מסתמכים על זה שרואים מספיק מוקדם את המסלול, וכשהראות לקויה זה מקשה מאוד עד בלתי אפשרי. בשדה הבינלאומי נתב"ג, כמו כל השדות הבינלאומיים בעולם, אפשר לטוס בראות מאוד נמוכה ובמזג אוויר גבולי יותר. יש יותר עזרי נחיתה והמראה בשדה העונים על קשיי מזג האוויר.
שדה דב מצוייד במיכשור מוגבל מאוד, ולכן אינו מתאים בטיחותית למזג אוויר קשה. כמו כן, בשדה דב נוחתים מטוסים קצת יותר קטנים, שעוד יותר רגישים למזג אוויר סוער, כך שברש"ת נקטו בצעד נבון ובזמן.
✈ יכול להיות יותר גרוע?
אסור לשכוח שבישראל הסיכוי לשלג בנתב"ג אפסי. אין לנו שלג או קרח על מסלולי ההמראה והנחיתה שלנו, אבל במקומות שבהם הטמפרטורה יורדת מתחת לאפס, יש אמצעי פילוס מסלולים, ניקוי קרח ושלג, ויש גם טכניקות של ניקוי השלג והקרח מהמטוסים עצמם כדי להבטיח את טיסתם, וזו פרקטיקה שקיימת בשדות המועדים שבהם התופעות יכולות להיות הרבה יותר גרועות מאשר כאן.