מכונית ללא נהג - הפעם של מרצדס
עדיין לתצוגה אבל עם כוונה ברורה להגיע לייצור. צפו במכונית שמתוכננת על-ידי מרצדס להפוך לעתיד תעשיית הרכב - ובלי גרם אחד של זיהום
מרצדס ניצלה את תערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס, כדי להשיק מכונית תצוגה חדשה. ולא סתם אחת, אלא במה טכנולוגית מרשימה למה שהיצרנית מכנה עתיד תעשיית הרכב, ומעבר מתעשייה שמייצרת מכוניות הננהגות על-ידי נהג, למכוניות אוטונומיות.
המכונית נקראת F 015 לקשרי אין מושן (Luxury in Motion, יוקרה בתנועה). השם מתכתב עם ההצהרות של בכירי היצרנית, ובהם מנכ"ל דיימלר ד"ר דיטר זטשה, לפיהן המותרות הגדולות ביותר של המאה ה-21 הן מרחב אישי וזמן. "המכונית מתפתחת מעבר לתפקיד שלה כאמצעי תחבורה, ותהפוך לבסוף למרחב מחייה נייד", כך על-פי זטשה, שגם מנהל את מותג הפרטיות מרצדס-בנץ בדיימלר.
פרופסור תומאס וובר, חבר בצוות הניהול של דיימלר ואחראי מחקר והפיתוח של מרצדס, סבור גם הוא שמדובר בעתיד התעשייה. "נהגים ישוחררו מהעבודה והלחץ במצבים בהם נהיגה אינה מהנה, והזמן שיקבלו בנסיעה במכוניתם יקבל איכויות שונות לגמרי".
מכונית התצוגה, שלא צפויה להגיע ישירות לייצור, רומזת על דגם אוטונומי עתידי שמרצדס צפויה לשווק במהלך העשור הבא. מדובר במכונית יוקרה גדולה עם אורך של 522 ס"מ, רוחב של 202 ס"מ וגובה של 152 ס"מ. היא מצוידת במערכת הנעת כלאיים שכוללת מנוע חשמלי עם מצברים נטענים משקע חשמלי, לצד מערכת תא-דלק שמייצרת אנרגיה חשמלית באמצעות תהליך כימי הצורך מימן.
מערכת ההנעה של ה-F 015 מציעה טווח נסיעה של 200 ק"מ באמצעות טעינה משקע, ו-900 ק"מ נוספים בעזרת מימן. הספק המערכת עומד על 163 כ"ס (עד 272 כ"ס להאצה רגעית) והמומנט על 20.4 קג"מ (במצב החשמלי ההספק מוגבל ל-109 כ"ס). הרכב מסוגל להאיץ בסיוע מימן מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 6.7 שניות ולמהירות מרבית של 200 קמ"ש. נתוני ביצועים לחשמל לא פורסמו.
לפי מרצדס, תצרוכת המימן של ה-F 015 עומדת על 0.6 ק"ג לכל 100 ק"מ, נתון המקביל ל-50 ק"מ לליטר סולר ברכב טורבו-דיזל מקביל. זאת, מבלי לפלוט כל זיהום בזמן פעולת הרכב.
מערכת ההנעה והיכולת לנסוע ללא נהג (עדיין עם גלגל הגה לתפעול ידני במקרה הצורך), ה-F 015 מציעה עוד כמ חידושים. בראשם מערכת תקשורת מתקדמת, שמזהה מכשולים בדרך - בעיקר הולכי רגל - ומתקשרת איתם באמצעות הקרנת מידע. למשל תאורת לייזר שמוקרנת לכביש ויוצרת מעבר חצייה, או נורות לד מאחור שמוארות בדרך שיוצרת כיתוב דוגמת "Stop" (עצור) כדי להזהיר נהגים מעקיפה בזמן שהרכב נותן זכות קדימה להולך רגל.
בתא הנוסעים, מרצדס ציידה את ה-F 015 בארבעה מושבים ניתנים לסיבוב חשמלית - הן לגישה קלה והן כדי לתקשר טוב יותר בין הנוסעים. יש גם שישה מסכי מידע ענקיים שניתנים לתפעול באמצעות מגע, מחוות או תנועת העין.