קריית אונו: קודם בונים - אח"כ הורסים
חברות תדהר ושיכון ובינוי נדל"ן הודיעו על יציאה לדרך של פרויקט התחדשות עירונית בקריית אונו, במסגרתו ייבנו 4 מגדלים עם 180 דירות, ורק לאחר מכן ייהרסו שני מבני רכבת עם 60 דירות קטנות. בשטח בו ייהרסו הבתים הישנים, ישקיעו החברות בהרחבת תשתיות. המחירים: החל מ-2.1 מיליון ל-4 חדרים
פרויקט פינוי-בינוי רביעי בקריית אונו: החברות תדהר ושיכון ובינוי נדל"ן (מקבוצת שרי אריסון) הודיעו היום (ג') על שיתוף פעולה יזמי ראשון עבור פרויקט התחדשות עירונית בשכונת פארק רייספלד בעיר, שעלותו מוערכת ביותר מחצי מיליארד שקל. הפרויקט, שייקרא "חלומות קריית אונו", הוא למעשה פרויקט בינוי-פינוי (בניגוד לפינוי-בינוי), במסגרתו תחילה ייבנו 4 מגדלי יוקרה בני 11-13 קומות עם 180 דירות חדשות - ורק אז יעברו הדיירים מהמבנים המיועדים להריסה לדירות החדשות שיקבלו.
כתבות נוספות על קריית אונו בערוץ הנדל"ן :
- ק' אונו: שלב אחרון בפינוי-בינוי ל-515 דירות
- צפו: בתי רכבת בק' אונו נהרסו לטובת מגדלים
- 350 דירות ייבנו בפינוי-בינוי בקריית אונו
בדרך כלל בפרויקטים מסוג פינוי-בינוי, דיירי הבניינים המיועדים להריסה אינם ממשיכים לגור בביתם אלא עוברים לדירה שכורה שמסובסדת על ידי היזם. בתום ההריסה והבנייה, הם שבים לבניין המגורים החדש ומקבלים דירה גדולה יותר. במקרה הזה, מדובר ב-60 דירות בנות 2-3 חדרים בשני מבני רכבת ארוכים עם 15 כניסות ו-3 קומות בכל מבנה. במגדלים החדשים יקבלו הדיירים דירות 4-5 חדרים בשטח ממוצע של 100-120 מ"ר בקומות התחתונות - שלדברי היזמים יהיו שוות כמעט מיליון שקל יותר משוויין כיום.
בשיכון ובינוי ציינו היום כי מדובר בפרויקט המשך לפרויקט "חלומות קריית אונו" שהיא בונה באותה השכונה. 120 הדירות החדשות שיימכרו יהיו בתמהיל מגוון ויכללו שתי חניות, מחסן ומרפסת שמש (אם כי לא ייבנו דירות 3 חדרים). בחברות העריכו היום כי דירות 4 חדרים בקומה השנייה בפרויקט יעלו החל מ-2.1 מיליון שקלים; ודירות 5 חדרים באותה הקומה יעלו 2.5 מיליון שקלים. המחירים יטפסו בהתאם לקומות, לכיוונים ולשטח.
שכונת רייספלד ממוקמת בסמוך לכביש 4 (גהה) וכביש 471 (מכבית) - צירי תנועה מרכזיים שמחברים את קריית אונו, בין היתר, עם רמת גן ותל-אביב. על השטח שבו ייהרסו מבני הרכבת הישנים יבצעו החברות עבודות תשתית וירחיבו את הכביש המחבר את השכונה לכניסה לעיר (רחוב שלמה המלך), לטובת עשרות המכוניות שיתווספו לאזור עם מכירת הדירות; וכן ירחיבו את בית הספר הקיים.
"פעם הייתה פה מעברה"
הפרויקט מבוסס על חילופי קרקעות - בנייה על שטח אחד לטובת הריסה בשטח אחר, שבסופו של דבר ישודרג גם הוא בצורה של הרחבת תשתיות. לדברי היזמים, מדובר בחלופה טובה לקידום פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית. "אין מספיק קרקע במדינת ישראל, ולכן התחדשות עירונית זה הפתרון המתאים", הסביר תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, "אולם מאחר שזהו תהליך מאוד מורכב - מה שיכול לקצר את ההליכים אלה חילופי קרקעות".
גיל גבע, מנכ"ל תדהר, הוסיף כי כדי להוציא את הפרויקט לפועל נאלצו שתי החברות להמתין יותר מ-15 שנה. "אתמול בערב הנחנו את אבן הפינה עבור הפרויקט אחרי שקיבלנו היתר בנייה, אבל הגו אותו כבר בשנת 2000 ובשנת 2002 הכריזו עליו. רק ב-2005 החלו עבודות התכנון, ולקח עוד 10 שנים להניח את אבן הפינה - ועוד כ-3 שנים עד שנסיים את הבנייה. מדוע תהליכים כאלה צריכים להימשך כ-15 שנה?", הוא תהה, "צריך ליצור רגולציה שתעודד פרויקטים של התחדשות עירונית".
"זה win-win situatsion", הוסיף ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, "הדיירים משדרגים את עצמם בעוד כמיליון שקל והעירייה יכולה לשפר את כל הכניסות לעיר". גל התייחס לפינוי העתידי של מחנה תל השומר הסמוך לשכונה. "במקרה הטוב, אנחנו נראה את הדירות שייבנו בשטח מחנה תל השומר מתאכלסות רק עוד 15 שנה", הוא אמר, "מישהו צריך לתת לזה כיסוי. המדינה צריכה לפשט את הבירוקרטיה ולחזק את הרשויות המקומיות. כשפרויקטים כאלה תלויים רק בנו, יש בעיה - וצריך להעביר את כל המשאבים להתחדשות עירונית".
"פעם הייתה פה מעברה, אחרי מספר שנים כבר נבנו מבנים חדשים, אבל עכשיו אנחנו נקבל פרויקט גדול עם דירה גדולה הרבה יותר ששווה גם הרבה יותר", סיפר משה בן סימון (92), דייר המתגורר במבנים המיועדים להריסה למעלה מ-50 שנה. בן סימון, אב וסב לשני ילדים, 5 נכדים ו-4 נינים, זכאי לקבל דירה גדולה באחת הקומות התחתונות במגדלים החדשים. "אנחנו שמחים שהפרויקט הזה הוא מיוחד - כך שאני יכול להישאר בבית ולא לחפש דירה אחרת בשכירות בזמן הבנייה", הוסיף.