הטייסים ניצחו: יוכלו לטוס עד גיל 67
בית המשפט העליון פסק לטובת הטייסים, שדרשו להמשיך ולעבוד אחרי גיל 65, בניגוד לעמדת רשות רשות שדות התעופה. המשמעות: 23 טייסים שמקורקעים מזה כחודשיים בבית, יוכלו לשוב לעבודה, במידה שיעמדו במבחנים בריאותיים
בית המשפט העליון דחה היום (ג') את בקשת רשות התעופה האזרחית, לעכב את ביצועו של פסק הדין, לפיו טייסים בחברות המסחריות יוכלו לטוס עד גיל 67. המשמעות: טייסים שישבו בחודשיים האחרונים בבית בעקבות הגבלת גיל הטייסים ל-65, יוכלו לחזור ולטוס, כל עוד הם יעמדו במבחנים בריאותיים ויוכח שהם לא מהווים סיכון בטיחותי לטיסה.
- לכתבות נוספות בערוץ קריירה
ההכרעה שמה סוף למאבק המשפטי שמנהל בחודשים האחרונים איגוד הטייסים מול רשות התעופה האזרחית בישראל, שהחליטה לאמץ תקנה של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), האוסרת על טייסים שחצו את גיל 65 להטיס טיסות מסחריות.
בעבר, רשות התעופה האזרחית נתנה לטייסים שחצו את גיל 65 פטורים מיוחדים, שאפשרו להם להמשיך ולטוס. אולם בעקבות אימוץ התקנה - שנכנסה לתוקף ב-13 בנובמבר - הפטורים הללו בוטלו באופן גורף. כתוצאה, כ-23 טייסים מצאו את עצמם מקורקעים וללא תעסוקה, שנתיים לפני צאתם לגיל פרישה העומד בישראל על 67, דבר שגרם להם אי ודאות תעסוקתית רבה.
הפטורים יוחזרו לטייסים
בית המשפט המחוזי כבר קבע בנובמבר האחרון, כי הטייסים יוכלו לשוב ולטוס, אולם רשות התעופה האזרחית ערערה על החלטתו לבית המשפט העליון, בטענה כי "ההנחיה מעמידה את ציבור הנוסעים ואת הטייסים בסיכון". עוד טענו, כי אין באפשרותם לקבוע אלו טייסים נמצאים ב'דור המדבר' (טייסים שעד כה קיבלו פטור אוטומטי - א.ב.) וכי האמירה שאותם טייסים יצאו עצמם בלא פרנסה אינה נכונה.
נציגי הרשות טענו בדיון בעליון, כי טייסים אלו יכולים להמשיך ולהיות מועסקים בחברות התעופה בתפקדי קרקע או כמדריכי טיסה ובוחני טיסה. מנגד, באי כוחם של איגוד הטייסים, עורכי הדין רנאטו יאראק, רון גנט ודנה יאראק ממשרד מ.פירון ושות', טענו בדיון כי רשות התעופה האזרחית לא הפעילה שיקול דעת עצמאי בהחלטה לאמץ את הנחיית ארגון התעופה הבינלאומי.
בית המשפט העליון דחה את הערעור וקבע באופן סופי, כי רשות התעופה האזרחית מחויבת להחזיר לטייסים הוותיקים את הפטורים שניתנו להם. כן נקבע, כי רק במידה שיוכח כי אותם טייסים אינם עומדים במבחנים בריאותיים או מקצועיים - יוכלו שלא לחדש להם את הפטור.
"ניכר כי אף לעמדת רת"א, הטעם לתיקון האמנה בכל הנוגע למגבלת גיל טייסי המשנה, אינו נעוץ בנתונים רפואיים-בריאותיים 'שליליים' הנוגעים לטייסים בני 67-65 שנים, שעה שזו החליטה ליתן פטורים לטייסים בגילאים אלו, ולאפשר להם לשמש בתפקידם", ציין בהחלטתו השופט אורי שהם. "מכאן, לא השתכנעתי, כי האינטרס הציבורי בדבר בטיחות הטיסות מצדיק חריגה מהכלל, לפיו אין לעכב ביצועו של פסק דין, רק משום הגשת הערעור עליו".
יו"ר איגוד הטייסים, הקברניט ד"ר יוסי שוב, ציין כי מתוקף תפקידו של הארגון הוא "מייצג את כל הטייסים המסחריים בישראל מול גורמי המקצוע הממלכתיים בתחום התעופה בארץ ובעולם, כמו כן גם מול ארגונים בינלאומיים".