שתף קטע נבחר
 

נכנסתם לתחנת רכבת השלום? נשמתם אוויר מזוהם

לפני למעלה משבע שנים התריע המשרד להגנת הסביבה כי האוויר בתחנת רכבת השלום מזוהם. גם בבדיקות שנערכו לפני יותר משנה, נמצא כי האוויר בתחנה מסוכן לבריאות. רק כעת מתפרסם מכרז לטיפול בבעיה, שספק אם תטופל לפני סוף השנה הנוכחית

המשרד להגנת הסביבה התריע בעבר מפני זיהום אוויר חריג בתחנת השלום בתל-אביב - הרכבת לא הזדרזה לטפל בבעיה. כבר ב-2007 התריע המשרד להגנת הסביבה כי זיהה מדדי זיהום אוויר חריג בתחנת השלום בתל-אביב, ורק כעת החלה רכבת ישראל לקדם התקנת אמצעים לצמצום הזיהום. מדוע נדרשו לחברה הממשלתית לא פחות משבע שנים כדי לשמור על נוסעיה מפני נזקי הזיהום? הרכבת: "לפני כשבועיים פרסמנו מכרז ייחודי לתכנון, ביצוע ואחזקה שוטפת לתחנת השלום, כדי לממש את הפתרון במהירות האפשרית.

 

  • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

תחנת רכבת השלום בתל אביב - זיהום רכבות ומכוניות (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
תחנת רכבת השלום בתל אביב - זיהום רכבות ומכוניות(צילום: רועי צוקרמן)

 

אוויר מזוהם בתחנה

תחנת רכבת השלום היא אחת התחנות העמוסות ביותר של רכבת ישראל, עם עשרות אלפי נוסעים מדי יום. מה שאותם נוסעים לא ידעו במשך שנים ארוכות, הוא כי הם נחשפים לריכוזים חריגים של מזהמים המסכנים את בריאותם. מבנה התחנה עצמו, יחד עם מיקומה בתוך נחל איילון  ולצד אחד מצירי התנועה העמוסים בישראל, גורמים לחריגות רבות ותכופות מתקני זיהום האוויר הקבועים בחוק. בעיית הזיהום בתחנה מוכרת לרכבת כבר שנים רבות, אך רק בשבוע האחרון פורסם מכרז לבחירת חברה שתתקין אמצעים לפתרון בעיית הזיהום.

 

התקנת אמצעים אלה, האמורים להקטין את ריכוזי המזהמים המסוכנים ברציפי התחנה, אינה צפויה להסתיים לפני סוף השנה הנוכחית (2015). זאת ועוד. אחד הפתרונות העיקריים שהוצעו לרכבת, המבוסס על "מהילת" האוויר בתחנה עם אוויר מהסביבה, יפתור רק באופן חלקי את בעיית הזיהום החמורה, שכן האוויר בסביבת התחנה מכיל ריכוזים גבוהים של מזהמים.

 

חברת ייעוץ שנשכרה על-ידי הרכבת במטרה ללוות את המכרז הביעה התנגדות לקידומו. בחברה הסבירו כי "עקב לוח הזמנים הלחוץ ותהליכים פנימיים ברכבת ישראל אשר לוקחים זמן רב, הוחלט לקדם את היציאה למכרז למרות התנגדות של (החברה) והעובדה כי חסר ידע חיוני רב".

 

ריאה ומחלות נגיפיות

בתחנת השלום חולפות בשיא יותר מ-25 רכבות בשעה, ומספר הנוסעים המשתמשים בה עומד על כ-30 אלף ביום. לזיהום האוויר החריג תורמת תנועת הרכבות הערה, וגורם משמעותי נוסף הוא זיהום האוויר שנפלט מכ-600 אלף כלי רכב שחולפים בנתיבי איילון מדי יום. בעיית אוורור בתחנה מחמירה את המצב, וכך נחשפים עשרות אלפי נוסעים למזהמים מסוכנים.

 

בשנים האחרונות בוצעו בתחנת השלום בדיקות על-ידי המשרד להגנת הסביבה ועל-ידי חברה פרטית שנשכרה על-ידי הרכבת. בכולן נמצא אישוש לכך שהתחנה סובלת מבעיית זיהום אוויר חמורה. בבדיקות שנערכו ב-2013 נמצאו ריכוזים חריגים של חלקיקים נשימים (PM) ותחמוצות חנקן (NOx) - מזהמים שנחשבים מסוכנים לבריאות הציבור.

 

לפי המשרד להגנת הסביבה, חשיפה לחלקיקים נשימים משפיעה על מערכות הלב והריאה, וגם על מערכת החיסון. החשיפה לתחמוצות חנקן, ובעיקר לחנקן דו-חמצני (NO2), עלולה לגרום לתגובות דלקתיות במערכת הנשימה ועלייה ברגישות למחלות נגיפיות, כאשר בסיכון מוגבר נמצאים חולי אסתמה ונשים בהריון.

 

כבר בעקבות הבדיקות שערך המשרד להגנת הסביבה ב-2013, התבקשה רכבת ישראל לפעול לצמצום ריכוזי המזהמים המסוכנים בתחנה. אולם, הרכבת בחרה לבחון את הנתונים שעלו בבדיקות שערך המשרד, תוך ניסיון להפריד בין השפעת הזיהום שנפלט מהרכבות והזיהום שנפלט מכלי הרכב בנתיבי איילון.

 

מסקנות הבדיקה שנערכה עבור הרכבת היו ברורות, וזכו לביטוי הולם בדו"ח שהוגש: "מתוך ממצאי מחקר זה ניתן לראות שלרכבים יש תרומה לא מעטה על הריכוזים ברציף... כאשר לחוסר האוורור ברציף יש משקל משמעותי לעלייה בריכוזי המזהמים הנובעים הן מעצירת הרכבות והן מתנועת הרכבים... עיקר הבעיה היא בשעות העומס, בהן יש כמות חריגות גבוהה ביותר".

 

תגובת הרכבת: ברכבת ישראל לא התייחסו לשאלות הנוגעות להתרעת המשרד להגנת הסביבה משנת 2007, והתייחסו רק לבדיקות שנעשו בתקופה מאוחרת יותר. "במהלך 2013 בוצע ניטור לאיכות האוויר בתחנה. תוצאות המדידה הראו שקיימות חריגות מתקני האוויר, כאשר חלק ניכר מהחריגות מקורן בתנועת כלי הרכב באיילון. רכבת ישראל ביצעה סקר חלופות בינלאומי לאיתור פתרונות במתקנים בעלי מאפיינים דומים. לבקשת רכבת ישראל ובתיאום ואישור המשרד להגנת הסביבה, בוצעה סימולציה לתנועת מזהמים בתחנה, במטרה להמליץ על הפתרון הטוב ביותר. לפני כשבועיים פרסמה רכבת ישראל מכרז ייחודי לתכנון, ביצוע ואחזקה שוטפת לתחנת השלום. נדגיש כי אולם הנוסעים בתחנה, הנמצא במפלס נפרד מרציפי התחנה, מקורה וממוזג לנוחות הנוסעים ועומד בתקני האוויר הנדרשים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור דרחי
מה נושמים הנוסעים?
צילום: ליאור דרחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים