קו אוטובוס 274 של אגד במבחן. הציון: נכשל
עוד מבחן לקו אוטובוס מרכזי, והפעם הקו שמסיע תלמידים ועובדים מרחובות, נס ציונה וראשון לציון לתל אביב ובחזרה. הציון הסופי מביך
שיתוף הפעולה בין ynet וארגון התחבורה הציבורית "15 דקות" ממשיך, ובוחן הפעם את איכותו של אחד הקווים החשובים במרכז הארץ - קו 274 של חברת אגד המסיע עובדים, תלמידים וסטודנטים בין הערים רחובות, נס ציונה וראשון לציון לכרך תל אביב. לקו תחנות חשובות באוניברסיטת תל-אביב, מכון וולקאני, מכון וייצמן, התחנות המרכזיות בתל-אביב ובנס-ציונה, ברחוב ארלוזורוב המרכזי ובמרכז הקניות של עזריאלי. איך התרשמנו? יכול להיות גרוע יותר, אבל לא בהרבה.
- יש לכם תלונה בנושא תחבורה ציבורית? שלחו את הטופס
התחנות
מכיוון שהקו עובר במספר ערים, ניתן לזהות בבירור את הפערים העצומים ביחס שמעניקות העיריות השונות לתושביהן. התחנות בתל-אביב חדשות ועם מידע מעודכן ונוח ברובן. למרות זאת, נראה שהמפרסם בתחנה חשוב יותר מהאדם שממתין בה, ובשלבים מסויימים של היום, פשוט אי אפשר לשבת בהן בגלל השמש הקופחת - בעיקר בקיץ כמובן. בראשון-לציון אין מידע ברוב התחנות, ומכוניות רבות רואות בהן מקום לגיטימי לעצירה וחנייה, עובדה שמאלצת את נהג האוטובוס לעצור במרחק רב מהמדרכה, ולהקשות כך על הנוסעים העולים והיורדים. אכיפה עירונית? אל תצחיקו. הציון: 2 מ-10
מהלך הנסיעה
הנסיעה בכל שעה ביום לא הייתה קצרה מ-45 דקות. כמה זמן זה היה לוקח במכונית פרטית? תלוי בשעה, אך במרבית שעות היום הייתה הנסיעה אורכת לפי תוכנת Waze פחות מ-20 דקות. תדירות הקו אינה מספקת ולמרות שהאוטובוס מגיע בדרך כלל בזמנים המוצהרים, אין מספיק נסיעות בשעות הצהריים. בשעות בהן עלינו עליו היה האוטובוס דחוס עד אפס מקום, ומשיחות עם נוסעים קבועים עולה כי מדובר בתופעה קבועה. אחרי צומת הולץ, שם יורדים חיילים רבים, פוחתת רמת הצפיפות באופן ניכר. הציון: 4 מ-10
העדפה בדרך
חלק מהנסיעה היא בנתיבי התחבורה הציבורית, למשל דרך נמיר ודרך המכבים. כמו בתחנות, גם בדרך לא נראתה אכיפה כלל, ובנתיבי תחבורה ציבורית נסעו מכוניות פרטיות באין מפריע. לנו לא ברור מה הטעם בסימון הצהוב, אם אין לו שום משמעות בפועל. ובפעם האחרונה שבדקנו, על המשטרה לאכוף את החוק - וזה בפירוש לא קורה. הציון: 4 מ-10
כרטוס ועלייה לאוטובוס
ברוב התחנות עלו נוסעים קבועים בקו, ולא היה צורך ביותר מתיקוף כרטיס רב-קו. למרות זאת, בתחנות העמוסות יכולה ההמתנה לעליית נוסעים מהדלת הקדמית בלבד להמשך זמן רב. מדובר בבזבוז זמן יקר שאפשר לחסוך בקלות על-ידי עליה מכל הדלתות - בעיקר בהתחשב באורכו של הקו. הנהג שצריך להיות במקביל גם כרטיסן (ויועץ ותומך בכל הנוגע לרב-קו), לפתוח את הדלתות ולתת מידע על הדרך לנוסעים, התקשה להיות קשוב לבקשתה של נוסעת שירדה בטעות בתחנה הלא נכונה, ושמה לב לכך רק כשהדלתות כבר נסגרו. הציון: 2 מ-10
מצב האוטובוס והנהיגה
מרבית האוטובוסים ארוכים, נקיים ועם מזגן שפעל טוב במהלך מרבית הנסיעות. לעומת זאת, מפת מסלול הקו לא נצפתה באף אחד מהאוטובוסים. ברוב הנסיעות הנהגים נהגו בצורה סבירה, אם כי המהירות הייתה מוגזמת. בחלק מהנסיעות הורגשו בלימות פתע כתוצאה מהמהירות הלא מתאימה לתנאי הכביש. מזל שהאוטובוס היה דחוס, וכך נמנעו נפילות מביכות של הנוסעים. הציון: 4 מ-10
לסיכום,
הנסיעה בקו 274 ארוכה, מייגעת וצפופה. הקו דורש קיצור דחוף במסלול הנסיעה שאוסף נוסעים ממספר ערי השפלה עד שהוא מגיע לתל אביב. ראשון לציון, רחובות ונס ציונה מצדיקות כל אחת קו נפרד, ישיר ומהיר לתל אביב. גם שיפור בתדירות הקו הקיים יכולה לעזור, ובמיוחד אכיפה ראויה בנתיבי התחבורה הציבורית, מידע בתחנות וזירוז העלייה על-ידי מתן אפשרות לעלות מדלתות נוספות. ומה על הצפיפות? נראה את אנשי משרד התחבורה נוסעים בקו הזה בשעות השיא. הציון: 3 מ-10
דפנה עורי היא רכזת פניות הציבור ב-15 דקות