מחיר העוני: הפער בין חרדים לחילונים בסופר מצטמצם
ב-12 השנים האחרונות, המזון במגזר החרדי התייקר בשיעור גבוה יותר לעומת המגזר הכללי, כך גילה ד"ר אביחי שניר. בין הסיבות: המצב הכלכלי של החילונים הורע, לכן רשתות זולות שמוכרות במחירים ובשיטות "חרדיים" התחזקו. החרדים לעומת זאת, משלמים יותר. בין היתר כי הם בוחרים ביותר "מותגים" מבעבר
בתחילת שנות האלפיים, הצרכנים החילונים לא שמו לב באופן מיוחד לכמה עולה להם סל הקניות בסופרמרקט. כמובן שתמיד היו חסכנים ודקדקנים בין הצרכנים, אבל בגדול: הם קנו ליד הבית, או במרחק נסיעה קצרה ורכשו מה שצריך, בלי להסתכל בעיון על המחיר. אצל החרדים לעומת זאת, כל שקל נספר. גם היום. רק שהיום, יש יותר חילונים שנעשו דומים לצרכנים החרדים, כיוון שמחיר מוצרי הצריכה עלו מאוד וההכנסה הפנויה - הצטמקה.
- שתי ממשלות - ולא נהיה זול יותר
- חוק המזון נכנס לתוקף. מה זה אומר?
- עליות מחירים: הבשר והפירות היבשים התייקרו
שיעור עליית המחירים בבני ברק גבוה יותר לעומת שאר הארץ
למרות שהרשתות החרדיות זולות להפליא (הקמעונאים החרדים מוכרים מוצרים ייחודיים למגזר, לצד מוצרים רבים שכולנו מכירים, במחירים נמוכים במיוחד וזו אחת הסיבות שלפי נתוני נילסן ל-2014, הרשתות החרדיות הולכות ומתחזקות), לפחות חצי מהמוצרים שבדקנו במגזר, לא היו זולים יותר ברשתות החרדיות בהשוואה לרשתות זולות מאוד במגזר הכללי.
"אם דברים יימשכו בקצב הנוכחי, בקרוב יתברר שהמעבר של חילונים לסופרמרקטים חרדיים - מיותר", אמר ל-ynet ד"ר אביחי שניר מהמכללה האקדמית נתניה, "כי המחירים בסופרמרקטים החרדיים לא יהיו נמוכים בהרבה מהמחירים בסופרמרקטים רגילים".
ד"ר שניר בנה טבלת השוואה בהסתמך על מאגר נתונים של הלמ"ס. בטבלה מוצג המחיר הממוצע של מוצרים שצרכנים רוכשים לעתים קרובות בסופרמרקטים ומכולות בבני ברק, לעומת המחיר הממוצע בשאר המדינה. מהטבלה אפשר לראות שעבור כל המוצרים הללו, המחירים בבני ברק זולים יותר בהשוואה לשאר הארץ ב5%-25%. אם מסתכלים כמה שנים אחורנית, ניתן לראות כי ב-2002 הפערים היו אפילו גדולים יותר לטובת הציבור החרדי, אבל שיעור עליית המחירים בני-ברק גבוה יותר מאשר בשאר הארץ, ולכן הפער בין המחירים במגזר החרדי לבין המחירים במגזר החילוני - מצטמצם.
לפעמים יותר זול בבני ברק, לפעמים ממש לא
"הפער מלכתחילה נוצר משום שהקהל החרדי עני, יחסית, לאוכלוסיה הכללית. הצרכנים החרדים בדרך כלל מאוד מודעים למחירים וכל שינוי קטן במחירים גורם להם לעבור למתחרים, שמציעים מחיר נמוך יותר. בין היתר, זה בא לידי ביטוי בכך שיצרנים קטנים ומותגים פרטיים הפכו פופולריים בבני ברק הרבה לפני שהם התבססו בשאר הארץ.
"בנוסף, לציבור החרדי יש יכולת לפעול בקבוצות כדי ללחוץ את היצרנים. לכן כל יצרן חושש שאם חרדי ירגיש שהמחירים של המוצרים שהוא משווק גבוהים, קבוצה גדולה של חרדים תצמצם את צריכתם".
רוצים דוגמא? בבקשה: חלב תנובה בשקית
- נמכר בסניף רשת בר-כל החרדית, בבני ברק ב-4.70 שקלים.
- בויקטורי, יינות ביתן ושופרסל אונליין, מוכרים חלב בשקית ב-5.10 שקלים - מחיר מפוקח.
- ב-cost מוכרים אותו ב-5 שקלים.
- במגה ורמי לוי: ב-4.90 שקלים.
מכאן שבר-כל הכי זולה.
- ב"אושר עד" בבני ברק, מוכרים 5 טבלאות שוקולד פרה ב-20 שקל, אחת ב-5.20 שקלים או ב-4 שקלים במסגרת המבצע.
- ברמי לוי, יינות ביתן וקוסט (cost) מוכרים יחידה ב-4.30 שקלים. בוויקטורי ב-5 שקלים.
- במגה: 5.50 שקלים ליחידה, או 3 ב-16 שקל (5.33 שקלים ליחידה)
- בשופרסל: 5.70 שקלים ליחידה, או 3 ב-15 (5 שקלים ליחידה).
במסגרת המבצע (הקבוע, מוכרים כך שוקולד בסניף כבר חודשים): אושר עד הכי זולה.
אבל אפשר למצוא גם דוגמאות הפוכות בשפע:
- בסניף בר-כל בבני ברק, מוכרים מלח הארץ, באריזת 500 גרם, ב-7.90 שקלים
- ברמי לוי ומגה באינטרנט: ב-7.50 שקלים
- בוויקטורי: ב-6.90 שקלים
- וביינות ביתן: ב-5.80 שקלים.
דווקא בבר-כל הכי יקר.
עוד דוגמא:
- ק"ג מלפפונים נמכרו ביום חמישי האחרון בבר-כל ב-7.50 שקלים. ק"ג עגבניות: ב-5.90 שקלים.
- בסניף רמי לוי בבני ברק מכר מלפפונים: ב-4.90 שקלים לק"ג, עגבניות: 2.90 שקלים לק"ג, מוגבל ל-4 ק"ג.
מכאן שבר-כל לא הכי זולה (יש לקחת בחשבון שמדובר בשנת שמיטה).
ועוד אחת:
- יוגורט מולר פרי 1.5% שומן נמכר באשר עד בבני ברק ב-4.90 שקלים ליחידה.
- בשופרסל, ויקטורי ומגה: 4.90 שקלים
- יינות ביתן ורמי לוי באינטרנט: 4.80 שקלים
קוסט: ב-3.40 שקלים.
כלומר לא יותר זול לקנות באושר עד.
מוצר | רשתות חרדיות (בר-כל או אושר עד) | רשתות חילוניות | איפה מצאנו יותר זול? |
מטרנה 700 גרם | 59.80-49.90 | 65.50-44 | אצל החילונים |
קמח חיטה | 1 ב-4.50-2.90; 4 ב-9.90 (2.475 ליחידה במבצע) | 9.8-2.9 | אצל החרדים |
בורקס גבינה זוגלובק 800 גרם | 17.90 | 19.80-11.90 | אצל החילונים |
שקדי מרק 400 גרם | 6.50 | 7.30-6.50 | אצל החרדים |
מארז טונה 160 גרם וילי פוד | 3 ב-15.90 | 4 ב-29.30-19.90 | אצל החילונים |
אבקת מרק עוף זך אסם 400 גרם | 14.50 | 13.90-9.90 | אצל החילונים |
מארז שמיניית יוגורט דנונה ביו 150 גרם לגביע | 16.60 | 17.20-13 | אצל החילונים |
יוגורט דנונה פרי של שטראוס 150 מ"ל | 4 ב-12.90, 4 ב-12 (4 ליחידה או 3.2-3 ליחידה במבצע) | 4.90-4.20. מבצע: 4 ב-15 (3.75 ליחידה במבצע) | אצל החרדים |
שימורי מלפפונים בחומץ (גדול) של בית השיטה | 4.80 | 6.40-5.50 | אצל החרדים |
מרכך כביסה מבושם 4 ליטר | 11.80-9.90 | 20.90-10.90 | אצל החרדים |
נוזל לניקוי רצפה אג'קס חגיגת הפרחים 1.5 ליטר | 19.90 | 14.90-20.90 | אצל החילונים |
שמפו או מרכך הוואי | 8.90 | 8.90 | אותו הדבר |
אקונומיקה 4 ליטר סנו ז'אוול | 15-14.90 | 14.90 | אותו הדבר |
נייר טואלט זול 48 גלילים | 39.1 (מותג פרטי) | 37.7-29.90 | אצל החילונים |
קורנפלקס של אלופים | 12.90 | 17.90-12.30 | אצל החילונים |
קורנפלקס מותג פרטי | 9.90 (לק"ג) | 10.80-7.90 (ל-750 גרם) | אצל החרדים |
חטיף בוטנים זול 80 גרם | 2 (בולי) | 2.50 (הותג) | אצל החרדים |
שישיית מים מינרליים מי עדן | 12.90 | 11.30-7.90 | אצל החילונים |
פסטרמה מקסיקנית 300 גרם של עוף טוב/הוד לבן | 24.90 | 24.90-19.90 | אצל החילונים |
800 גרם אפונה מוקפאת (לא סנפרוסט) | 8.90 | 8.90-10.90 | אותו הדבר |
ק"ג מלפפונים | 7.50, 5.90 | 4.90 | במגזר החילוני (בשנת שמיטה מחירי הירקות גבוהים יותר) |
ק"ג עגבניות | 4.90, 5.90 | 2.90 | במגזר החילוני (בשנת שמיטה מחירי הירקות גבוהים יותר) |
הבדיקה נעשתה בסניף בר-כל בבני ברק, סניף אושר עד בבני ברק למול סניף רמי לוי בבני ברק ומחירי הרשתות באינטרנט לפי אתר "מיי סופרמרקט (mysupermarket).
התייקרות במגזר: פחות חנויות מכולת שמוכרות בשחור, יותר בחירה במותגים
כיצד קרה שהפער הצטמצם? פרופ' שניר מסביר מה קרה במגזר החרדי בתריסה השנים הללו. "ב-2002, יותר מאשר ב-2014, הרחוב החרדי היה מלא בחנויות מכולת קטנות שמכרו בזול כי הן הציעו סחורה במזומן ולעיתים קרובות התחמקו מתשלום מסים. כדי להתחרות בהן, גם הרשתות הגדולות וגם היצרנים היו צריכים למכור את המוצרים שלהם במחירים נמוכים. אבל בשנים האחרונות, גם במגזר החרדי החליטו כנראה שנוח יותר לרכוש בסופרמרקט מאשר במכולת, ולכן גם במגזר החרדי פוחתת התחרות לסופרמרקטים מצד החנויות הקטנות.
"גם המותגים הקטנים שבעבר נרכשו בכמויות גדולות יותר בבני ברק מאשר במקומות אחרים נמכרים כיום בכמויות גדולות, גם בסופרמרקטים של חילונים. יותר מכך: בעבר היצרנים הגדולים יצרו לקהל הדתי מוצרים שדומים למוצרים בחנויות החילוניות אבל מכילים חומרי גלם זולים יותר. כמו כן, הם מכרו במגזר החרדי גם באריזות חסכון וגם באריזות פשוטות וזולות יותר מאשר במגזר החילוני.
"היום, רשתות כמו רמי לוי וויקטורי, לוקחות את אותם מוצרים ומוכרות אותם גם במגזר החילוני. והתוצאה היא שהרשתות הללו יוצרות לעצמן מוניטין של מחירים זולים, ובאותו זמן מצמצמות את הפער בין המחירים בסופרמרקטים לחילונים והסופרמרקטים לחרדים. יש אפילו מוצרים, כמו בשר בקר קפוא, שייתכן מאוד שהצרכן ישלם עבורם קצת יותר בבני ברק מאשר במקומות אחרים בארץ".
"הרשתות הזולות הן חיקוי של הצרכניות החרדיות"
"יש בזה משהו, שהפערים הצטמצמו", אמר ל-ynet מנחם כרמל, איש עסקים חרדי והבעלים של רשת הסופרמרקטים בר-כל, שלה קרוב ל-50 סניפים. "המגזר הכללי גילה את חנויות ה"eavy discount" (המוזלות מאוד מ.ק), שזה למעשה חיקוי של הצרכניות החרדיות, שהיו חיות על היקף מכירות גדול ומחירים מינימליים. היום התחרות במגזר החילוני גורמת להקצנה ולמכירת מוצרים מסוימים במחירי לוס לידר (תמחור בהפסד על מוצר מוביל כדי לפתות את הקהל להיכנס לחנות מ.ק) וזה יוצר את הרושם של הוזלה. הפער הצטמצם, אבל אני עדיין לא חושב שהרשתות הכלליות מתקרבות למחירים שלנו. אני חושב שבמגזר החרדי עדיין יותר זול".
איך מוכרים מותגים ממותגים בזול? כי ראיתי אצלכם גם כאלה.
"הרווח שלנו הוא רק תפעולי. שכר הדירה הוא אלמנט חשוב: אנחנו פותחים סניפים רק במקומות שנמצאים בבעלות שלנו. הסל אצלנו גדול בפריטים ונמוך במחיר. משפחה של 10 ילדים קונה הרבה לבן, אבל הלבן עולה אצלנו 1.10 שקלים".
במגזר החרדי יותר זול, אך יש מוצרים שיותר זולים במגזר החילוני.
"אני מסכים איתך שהלוס לידרים במגזר הכללי, לפעמים זולים יותר וחזקים יותר, אבל זו לא שיטת המכירה שלנו. הציבור שלנו רוצה לקבל מוצר איכותי, גם אם הוא לא תחת שם מותג מפוצץ ולשלם עליו מחיר בהתאם. אנחנו יודעים לייצר ביגלעך אצל החברות הממותגות ביותר ולמכור את זה ב-40% יותר זול. הוופלים שאנחנו מייצרים תחת שם המותג שלנו, ברטיב, מהווים כמעט 80% מהקטגוריה ונמכרים בפחות מחצי מחיר מהוופלים של החברות המובילות. מי שקונה דווקא את המוצר הממותג הוא משלם עליו".
ואלו מוצרים קשה לכם להוזיל?
"למשל אנחנו מוכרים קפה נמס של עלית ב-17.80 שקל יחד עם עוד 50 גרם תוספת, שזה מחיר נמוך מאוד אבל אפשר למצוא מחירים נמוכים כאלה גם ברשתות. בשר ועוף יקרים אצלנו בגלל ההכשר".
חרדים שיוצאים לעבוד מוכנים לשלם יותר
לטענת פרופ' שניר, המצב הכלכלי במגזר השתפר. "בנוסף, מאז אמצע שנות ה-2000 יותר חרדים יוצאים לעבוד. בין השנים 2009-2012, למשל, שיעור הגברים החרדים שיצאו לעבודה עלה ב-7%, ובמקביל נרשמה עלייה גם בשיעור החרדים שלומדים לימודים אקדמאיים. כמו כן, גם הנשים החרדיות עובדות יותר מאשר בעבר, ולכן ההכנסה במגזר החרדי גדלה.
"ככל שההכנסה של החרדים גדלה, כך הם מוכנים לשלם יותר תמורת המוצרים שהם רוכשים, ולכן פער המחירים בין המחירים שהם משלמים והמחירים שמשלמים בשאר הארץ מצטמצם. פער זה יצטמצם יותר ככל שיותר חילונים ירכשו מוצרים ברשתות החרדיות, כיוון שהציבור החילוני מביא את ההרגלים שלו לחנויות שמיועדות לחרדים".
"משפחות מבקשות את הקצוות של הלחם"
מנחם כרמל מבר-כל חושב שהאוכלוסיה החרדית עדיין ענייה. "רמי לוי הוא מתחרה, אך הוא לא מתחרה איתנו על סל האברכים, הסל הסוציואקונומי הנמוך, שאנחנו גאים לשרתו, כי אנחנו חושבים שזו האוכלוסייה שכדאי לנו לעבוד בשבילה ואנחנו שמחים לעבוד בשבילה. אצלנו לחם נמכר: 3 לחמים ב-8.90 שקלים. אין כזה מחיר בארץ. אנחנו גם מאפשרים פריסה במקום כי אנחנו רוצים שלא יישארו ילדים רעבים".
אתה חושב שהמצב של האוכלוסיה החרדית השתפר כלכלית וגם זה הביא לצמצום הפער?
"תלוי באזורים. אזורי צעירים כמו בני ברק, קריית ספר, אלעד, מודיעין עלית. שם אנחנו רואים שהרמה הסוציואקונומית יורדת מאוד. אנחנו נחרדים לשמוע משפחות ששואלות אם אפשר לקחת את הקצוות שנופלות ממכונת פריסת הלחם. כל עוד הם מוכנים להגיע לעוני כדי ללמוד תורה, זה בסדר, אך מתפקידנו לעזור להם. בעצם הייתי רוצה לתת להם לחם וחלב בחינם, אבל אני לא רוצה להעליב אותם, אז אני נותן להם 3 לחמים במחיר מסובסד ופירות וירקות בזול, אפילו בשמיטה אז המחירים גבוהים יותר. אנחנו דואגים שכל שבוע יהיה לחם בריא, עינן, שיפון, בזול: 7 שקלים".
זה נכון שיותר חרדים יוצאים לעבוד?
"יש חרדים כאלה. כמוני. מצד שני, 10 מילדי נשואים והם יושבים ולומדים ברוך השם. הם מוכנים להקריב בשביל זה הרבה מאוד. הם יכלו להיכנס לעבוד אצלי באחת מהחברות, בקמעונאות, או בתעשייה, או בנדל"ן, הם מעדיפים לשקוד על התורה וללמוד ואני גאה בהם. את הדור שהחל לעבוד אני שמח להעסיק אצלי. למשל, אנחנו מעסיקים 70 מחסנאים שעובדים על מחשב, זה מקצוע מבוקש, אבל זה עדיין לא משפיע על המצב הסוציו אקונומי".
"היום בכל המגזרים הצרכנים רוצים לקנות בזול"
משה מרגליות, מבעלי רשת הסופרמרקטים אושר עד, חושב ש"במגזר החרדי ההוצאה העיקרית זה מזון, לכן משקיעים בו יותר מאשר בכללי. מבשלים בבית, פחות מזמינים טייק אוויי, פחות יוצאים למסעדות".
מדוע חרדים משלמים יותר מבעבר? לדעתו זה כי "במגזר החרדי עלייה במודעות למותגים וכבר קונים פחות מותגים שאין להם אבא ובאמא. יחד עם זאת, היום כולם בכל המגזרים חכמים. רוצים לקנות בזול. היום יש חנויות זולות בכל המגזרים, בניגוד לעבר. אנחנו מיצבנו את עצמנו כרשת לחסכנים. יש חסכנים בכל מגזר, ויש בזבזנים בכל מגזר".
"שופרסל ומגה דוחקות את הרשתות החרדיות הקטנות"
איציק אלרוב, חרדי תושב בני ברק ויוזם מחאת הקוטג' חושב שקרו שני תהליכים במקביל שהביאו לצמצום הפער: "באוכלוסיה הכללית קונים יותר בזול, כתוצאה מהמחאה, כתוצאה מצרכנות נבונה ובשל העובדה שנגמר הכסף, יש פחות הכנסה פנוי. יותר צרכנים קונים ברשתות הזולות. הציבור הכללי גילה שיש עוד ערוץ לקנייה חוץ מסניפים עירוניים ורשתות גדולות וזה ערוץ זול יותר, לכן מצטמצם הפער בינו לבין הציבור החרדי.
"לעומת זאת, במגזר החרדי יש מגמה שמתרחבת לרעה. הרשתות הכלליות מרחיבות את ההשפעה שלהן במגזר, באמצעות יש חסד של שופרסל וזול בשפע של מגה. ברשתות החרדיות הזולות ישאלטרנטיבות למותגים הגדולים, בשופרסל ומגה אין את אותו מספר של אלטרנטיבות, לכן משלמים יותר.
"אמנם המותגים הפרטיים והקטנים ביש חסד וזול בשפע, דומיננטיים יותר מאשר בסניפי שופרסל ומגה, אבל עדיין יש בתת הרשתות החרדיות של מגה ושופרסל פחות מגוון לעומת בר-כל ונתיב החסד למשל. נתיב החסד זו רשת מכולות בתוך השכונות ויש שם מוצרים שהם פעמים רבות זולים יותר מהמוצרים הנמכרים מרשתות הדיסקאונט.
"החשש שלי הוא שכמו שקרה בעבר במגזר הכללי, גם במגזר החרדי הגדולים יעלימו את הקטנים. כך למשל פתחו סניף של 'זול ובגדול' ברחוב שלמה המלך בבני ברק, מול 'יש חסד' של שופרסל. בתחילה הסניף הציע מבצעים טובים. יש חסד הציע מבצעים דומים או יותר טובים, בתגובה ובסוף 'זול ובגדול' נסגר. זו מגמה, הקטנים נכשלים מול הגדולים, וחבל שהממונה על ההגבלים העסקיים לא מטפל בכך, שומר על הקטנים כדי שיתנו אלטרנטיבה ותחרות לגדולים".