איזו מכונית הכי חסכונית בישראל - ynet בודק
יצרניות הרכב מבטיחות בשנים האחרונות נתוני תצרוכת דלק מצויינים, המסייעים באולמות המכירה לשיווק דגמים חדשים ו"חסכוניים". אלא שמדובר לא פעם במספרים אופטימיים מדי, כאלה שבלתי אפשרי להשיג על הכביש. רוצים בכל זאת לדעת כמה דלק יצרוך הרכב החדש שלכם? קבלו נתוני אמת לפי קטגוריות
גם לאחר ירידת מחירי הנפט אל מתחת ל-50 דולר לחבית, שהביאה עמה הוזלה ניכרת במחירים, מילוי מיכל דלק בעשרות ליטרים עדיין גוזל מכם מאות שקלים. בהתאם, הפער בין מכונית חסכונית לבזבזנית דלק, מתבטא בסכומי כסף נכבדים המצטברים לסכום משמעותי עם השנים והקילומטרז'.
עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
יצרניות הרכב השונות, הקשובות לצרכנים שנאלצו להתמודד עם מחירי דלק מאמירים, פיתחו בשנים האחרונות מכוניות חסכוניות מאי-פעם. אגב, לא רק כדי לעזור לצרכן לבזבז פחות, אלא גם במאמץ להקטין את זיהום האוויר כנדרש מהן - בלחץ האיחוד האירופי והממשל האמריקאי. מנועים מתקדמים יותר, מערכות ניהול מנוע חכמות מאי פעם, תיבות הילוכים ומערכות הגה שצורכות פחות אנרגיה וכמובן עיצוב מפחית התנגדות לרוח, כל אלה משמשים את היצרניות בדרך לנתוני תצרוכת דלק רשמיים, שנראו אך לפני מספר שנים כבלתי ניתנים להשגה במכוניות "רגילות".
כך בדקנו
מבחני הדרכים של ערוץ הרכב כוללים גם מסלול בדיקת תצרוכת דלק ארוך של 300 ק"מ לפחות, בו אנחנו נוהגים באופן המדמה ככל הניתן את פרופיל הנהיגה של רוכש הרכב העתידי. בשנים האחרונות שיפרנו את שיטת הבדיקה, ביצענו בה האחדה והתאמה נוספת, כחלק ממעבר לשיטת המבחנים החדשה שלנו - הכוללת חמישה סעיפי מבחן מפורטים וניקוד סופי. מאז השקת השיטה לפני למעלה משנתיים, בחנו עבורכם עשרות דגמים וגרסאות, כמעט כל דגם חדש שהושק בישראל מכמעט כל קטגוריה, תקציב וטעם.
מבחן הדרכים כולל כ-100 ק"מ של נהיגה עירונית ואיטית עד פקוקה וכ-200 ק"מ של נהיגה בינעירונית בתנאים משתנים, במסלול קבוע ובשימוש זהה ככל האפשר. בהקשר זה כדאי להזכיר כי במכוניות ספורטיביות אנחנו נוהגים באופן אגרסיבי יותר, בעוד שבמכוניות משפחתיות ומיניוואנים למשל, הנהיגה רגועה בהתאם לשימוש הצפוי.
חשוב להבהיר: תצרוכת דלק ברכב מושפעת מתנאים משתנים עליהם אין לנו שליטה. מזג האוויר למשל, מצבה המכאני של מכונית המבחן, מצב התנועה ואפילו איכות הדלק. עם זאת, המבחנים אותם אנו עורכים כאן כבר כ-15 שנים, מדמים ככל האפשר תנאי אמת, מנוטרלים מ"נהיגה חסכונית מגמתית" וקרובים ללא ספק הרבה יותר למציאות מנתוני המעבדה עליהם מדווחים היצרנים.
ונקודה אחת חשובה, בעיקר לכל המגיבים שיזדרזו לטעון כי הם מצליחים להשיג נתונים טובים יותר ממכונית מסוימת. גם ליבואני המכוניות היו לא פעם השגות על התוצאות שהשגנו במהלך המבחן. תמיד הצענו לבחון את טענותיהם לתצרוכת טובה יותר, בנהיגה משותפת עם נציג מטעמם. באף אחד מהמקרים לא נענו היבואנים לאתגר.
מתוצאות המבחנים, אפשר ללמוד בקירוב את תצרוכת הדלק אותה תשיגו גם אתם בתמהיל נהיגה דומה לשלנו, ובמיוחד את ההבדלים בין מכוניות שונות מאותן הקטגוריה. קחו לדוגמה את נתוני קטגוריית המשפחתיות - עדיין הפופולארית ביותר בישראל - שם מצטיינים כצפוי דגמי הכלאיים: ארבע מתוך חמש החסכוניות ביותר נעזרו במנוע חשמלי לטובת צמצום בזבוז הדלק, אחת עשתה זאת תודות למנוע דיזל.
משפחתיות קומפקטיות: החסכונית ביותר במבחנים שערכנו הייתה מאזדה 3, דווקא עם מנוע 2.0 ליטר שתיאורטית אמור להיות "בזבזן", עם תצרוכת דלק ממוצעת של 15.5 ק"מ לליטר. אחריה פיז'ו 308 החדשה עם מנוע 1.2 ליטר טורבו ונתון של 15 ק"מ לליטר, לפני פורד פוקוס עם מנוע 1.6 ליטר שהקדימה בכל זאת מכוניות מוגדשות עם יומרות לחסכון גבוה יותר.
מיני | ממוצע | סופר-מיני/משפחתיות קטנות | ממוצע |
1. סיטרואן C1 | 20.8 | 1. טויוטה יאריס הייבריד 2012 | 24.4 |
2. סיטרואן C1 דור קודם | 18.5 | 2. טויוטה יאריס הייבריד 2014 | 20.8 |
3. פיאט פנדה | 17.2 | 3. פיז'ו 208 | 17.6 |
4. טויוטה אייגו | 17 | 4. טויוטה יאריס 2012 | 17.5 |
-. סקודה סיטיגו | 17 | 5. פיז'ו 301 | 16.9 |
6. פיאט 500 | 16.4 | 6. סוזוקי סוויפט | 15.9 |
7. פיז'ו 107 | 14.7 | 7. פורד פיאסטה | 15.8 |
-. מיצובישי ספייס סטאר | 14.7 | 8. קיה ריו 1.2 | 15.2 |
9. יונדאי i10 מנוע 1.2 | 14.6 | 9. קיה ריו 1.4 | 14.7 |
10. יונדאי i10 מנוע 1.0 | 14 | 10. הונדה אינסייט | 14.3 |
רכב פנאי ומיניוואן (קומפקטי): גם בקטגוריית כלי הרכב המבוססים על מכוניוצ משפחתיות קומפקטיות, מצאנו פערים לא מבוטלים. כצפוי, מנועי דיזל ומנועים היברידיים בולטים גם כאן. ראש וראשון הוא מיצובישי אאוטלנדר PHEV עם תצרוכת ממוצעת של 20.3 ק"מ לליטר (כולל עלות חשמל), ואחריו סיטרואן C4 פיקאסו דיזל שרשם 16.1 ק"מ לליטר. רנו סניק עם מנוע דיזל העניק לנו 14.5 ק"מ לליטר, ובין הדגמים בעלי מנוע הבנזין הצטיין מאזדה CX-5 בגרסת 2.0 ליטר עם 13 ק"מ לליטר.
פנאי קומפקטי/מיניוואן קומפקטי | ממוצע | משפחתיות גדולות/מיניוואן/פנאי גדול | ממוצע |
1. מיצובישי אאוטלנדר PHEV* | 20.3 | 1. לקסוס IS300h | 16.7 |
2. סיטרואן C4 פיקאסו דיזל | 16.1 | 2. מאזדה 6 (2.0 ליטר) | 15.6 |
3. רנו סניק דיזל | 14.5 | 3. ב.מ.וו 316i | 13.9 |
4. מאזדה CX-5 | 13 | 4. מאזדה 6 (2.5 ליטר) | 13.1 |
5. מרצדס GLA דיזל | 12.8 | 5. ב.מ.וו X3 דיזל | 12.5 |
6. שברולט אורלנדו דיזל | 9.2 | 6. ב.מ.וו 320i | 11.9 |
7. קיה ספורטאז' | 9 | -. רנו לאטיטוד | 11.9 |
8. אופל זפירה | 8.8 | 8. סאנגיונג רודיוס | 11.1 |
9. רנו סניק | 8.4 | 9. ב.מ.וו 328i | 10.8 |
10. שברולט אורלנדו | 8.3 | 10. מרצדס C180 | 10.7 |
* כולל עלות טעינה חשמלית
רכב פנאי (קטן): באחת הקטגוריות הלוהטות של שוק הרכב הישראלי (ולא רק), כיכב פיז'ו 2008 שהשיג - עם תיבה ידנית - תצרוכת דלק של 16.1 ק"מ לליטר, והקדים את המיקרו-וואן פיאט 500L עם מנוע דיזל (15.3 ק"מ לליטר) ומיני קאנטרימן שהסתפק ב-12 ק"מ לליטר. מתחרים ישירים של ה-2008 השתרכו הרחק מאחור: רנו קפצ'ור עם 11.5 ק"מ לליטר בלבד, ושברולט טראקס עם תוצאה גרועה של 8.7 ק"מ לליטר.
פנאי קטן/מיקרו-ואן | ממוצע | משפחתיות קומפקטיות | ממוצע |
1. פיז'ו 2008 | 16.1 | 1. טויוטה אוריס הייבריד 2012 | 24.8 |
2. פיאט 500L | 15.3 | 2. טויוטה אוריס הייבריד 2013 | 21.7 |
3. מיני קאנטרימן קופר | 12 | 3. טויוטה אוריס הייבריד סטיישן | 21.3 |
4. רנו קפצ'ור | 11.5 | 4. רנו מגאן סטיישן דיזל | 20.1 |
5. אופל מריבה | 10.2 | 5. לקסוס CT200h | 18.1 |
6. קיה סול | 8.9 | 6. מאזדה 3 2.0 ליטר | 15.5 |
7. שברולט טראקס | 8.7 | 7. פיז'ו 308 | 15 |
8. ניסאן ג'וק ניסמו | 7.6 | 8. פורד פוקוס סטיישן | 14.9 |
9. פולקסווגן גולף | 14.8 | ||
10. סקודה אוקטביה | 13.5 |
שישה טיפים פשוטים ובסיסיים לחסכון בדלק
1. האיצו במתינות
2. הביטו הרחק לפנים ותכננו האטה כך שלא תצטרכו לעצור בצומת
3. אם אפשר, סעו בעיר עם חלון פתוח ומחוץ לעיר עם מזגן. לא להיפך
4. ודאו שלחץ האוויר בצמיגים מתאים להמלצת יצרנית הרכב
5. רוקנו את תא המטען ממשקל מיותר
6. הקפידו על רכב במצב תקין, כולל צמיגים, מתלים ומערכת הגה