שתף קטע נבחר
 

אין מי שיגן עליכם מהסכנה בכביש מספר 1

בזמן ששר התחבורה מתהדר בשדרוג תשתיות הכבישים והמסילות בישראל, נראה כביש 1 המוביל מהמרכז לעיר הבירה יותר כמו מסלול מכשולים, ופחות כאחד הכבישים החשובים במדינה. הסיבה: העבודות עליו הופסקו לפני מספר שבועות מבלי שהמדינה תצליח לחדשן עד עתה. נתיבי ישראל: בית המשפט הורה על הקפאת הליכים והעבודות יתחדשו ביום רביעי

מה קורה עם העבודות בכביש מספר 1? אחד מפרויקטי התשתית הגדולים, החשובים והמתוקשרים במדינה בשנים האחרונות, עבודות שדרוג כביש מספר 1, יצא סופית לדרכו לפני כשנה וחצי ובאיחור כמעט צפוי של שלוש שנים. מדובר בפרויקט שמתוכנן להתבצע במשך כארבע שנים, ובמסגרתו יתבצעו בכביש החשוב שינויים מפליגים שאמורים לא רק לקצר את זמן הנסיעה בין הבירה לתל אביב בחצי, אלא להפוך אותו גם בטוח משמעותית.  כל זאת בתקציב עתק של כ-2.5 מיליארד שקלים.

 

 

ובכל זאת, למרות הכספים וההכנה הקפדנית שארכה מספר שנים, נתקעו אזרחי המדינה שוב עם פרויקט תשתית כבישים מדשדש, תוואי תחבורה מסוכן ואיטי ותסבוכת משפטית. אם זה מזכיר לכם את הפארסה שהנקראת "מחלף דרור", פרויקט פאר על כביש 4 ששקע מספר ימים לאחר ששר התחבורה "גזר את הסרט", אתם לא טועים.

 

החברה נקלעה לקשיים

הכשלים בפרויקט כביש 1, אותם נהגים אינם מתקשים לזהות, מתרכזים בחלקו המורכב, האיטי והמסוכן ביותר - בין שער הגיא למחלף שורש. האחריות לביצוע העבודות בחלק זה של הכביש הייתה של חברת התשתית מרדכי בנימין ובניו. באחריותה המקורית - תכנון קבלני במשך שנה (יולי 2012 עד יולי 2013) וביצוע בשטח במהלך שלוש שנים בין פברואר 2013 ופברואר 2016. כל זאת בעלות מוערכת של יותר מ-200 מיליון שקלים. מה בתכנית? הרחבת כ-6.5 ק"מ לשלושה נתיבים לכל כיוון. הרמת הכביש בכחמישה מטרים, הקמת גשר אקולוגי מעל הכביש ברוחב כ-70 מטרים לטובת בעלי חיים ועוד.

  

אלא שהחברה הגדולה מהבולטות בתחומה נקלעה לקשיים, והעבודות על הכביש נפגעו עד כדי עצירה מלאה כבר לפני מספר שבועות. בית המשפט אף הורה לפני כחודש וחצי על הקפאת הליכים בעניינה של החברה, שמשמעותה הפסקת עבודות. האחראית על העבודות בכביש, חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), אמורה הייתה בשלב זה לנסות ולפתור את הבעיה. משטח הכביש היה בשלב זה במצב רעוע, שהלך והתדרדר עם כל יום גשם נוסף.

 

הסטות התנועה, חסימות שונות, חסרונם של שוליים, כל אלה אמורים היו להדליק נורה אדומה ולגרום לפעולה מהירה, שתקטין את הסכנות לעשרות אלפי הנהגים העוברים בכביש מדי יום למינימום האפשרי. אחת מהן הייתה לפנות לבית המשפט ולבקש עזרה במינוי דחוף של חברה קבלנית מחליפה, שתמנע ראשית את הסכנות בכביש, אך גם תאפשר לסיים את הפרויקט בתאריך שנקבע.

 

זה לא קרה. במשך שבועות ארוכים נאלצו נהגי ישראל להתחמק ככל האפשר מסכנות מפתיעות, חלקן לא רק עקב כשלים בסימון, אלא גם כאלה שנגרמו על-ידי נהגים אחרים מבוהלים. התנועה בכביש התנהלה באיטיות בלתי נתפסת לעיתים קרובות, כולל בשעות לילה מאוחרות מאד.

 

מה צפוי בעתיד? בחברת נתיבי ישראל אומרים כי בינתיים נבחרה חברת עינב החץ  לביצוע העבודות שלא הושלמו על-ידי חברת מרדכי בינימין, וכי היא צפויה להתחיל בפעילות. "העבודות בכביש 1 בין שער לשרש צפויות להתחדש ביום רביעי. מאז שהפסיק הקבלן את עבודתו בכביש נכנסו צוותי אחזקה של חברת נתיבי ישראל ונתנו מענה בטיחותי לנוסעים בכביש. בימים האחרונים אישר בית המשפט בהליך מהיר את כניסתו של קבלן חדש לביצוע הפרויקט, שיחדש כאמור את העבודות, ביתר שאת, באופן מיידי״.

 

תגובת משרד התחבורה

"פרויקט שדרוג כביש ירושלים-תל אביב חולק מראש לחמישה קטעים נפרדים, המבוצעים על-ידי חמישה קבלנים שונים. חלוקת הכביש לקטעים נועדה למזער עיכובים בלתי צפויים בביצוע הפרויקט. העבודות בכביש 1 נמשכות כיום במלוא המרץ, ובהתאם ללוחות הזמנים המתוכננים, למעט קטע אחד בין שער הגיא למחלף שורש שבו הקבלן המבצע נקלע לפני כחודש לקשיים פיננסיים.

 

"משרד התחבורה, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי ליווה את כל ההליך באופן אישי מתחילתו ועד סופו, כולל הטיפול בסוגיות המשפטיות ופעל באופן נמרץ מול כל הגורמים הרלוונטיים לזירוז בחירתו של קבלן חדש, שימשיך את העבודות שהופסקו. העבודות צפויות להתחדש במלואן כבר מחר בלילה, כאשר הקבלן הזוכה הודיע כי בכוונתו להשלים במהירות את הפרויקט. יצוין כי למרות העיכוב הקל שחל בעבודות, אין כל שינוי במועד הסיום המקורי של הכביש, זאת הודות לשיטת ביצוע הפרויקט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לירן תמרי
מתי יסתיימו העבודות
צילום: לירן תמרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים