שתף קטע נבחר
 

אבטחת אוטובוסים? משרד התחבורה והמשטרה מתנערים מאחריות

יחידת ההגנה על תחבורה ציבורית של משרד התחבורה פורקה. מי אחראי כיום לאבטחת הנוסעים? תלוי את מי שואלים. משרד התחבורה מפנה למשטרה, במשטרה טוענים כי משרד התחבורה אחראי. בפועל: נהגים נוקטים יוזמות אישיות ומצטיידים בגז מדמיע

מי שומר על נוסעי האוטובוס? לאף אחד לא ממש ברור. בדיקת ynet העלתה כי במשרד התחבורה אשר אחראי היה ליחידת אבטחת התחבורה הציבורית בעבר, טוענים כי המשטרה אחראית לכל נושא אבטחת האוטובוסים. במשטרה מסבירים כי נושא האבטחה מצוי דווקא בידי משרד התחבורה. בינתיים, נהגי אוטובוס מצטיידים בגז מדמיע ומוציאים רישיון לאקדח. והציבור? נותר חשוף. 

 

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 

  • לטוויטר של ynet

 

תזכורת - אין תקציב

תקיפת המחבל היום את נוסעי האוטובוס בקו 40 של דן בתל-אביב, מעלה זכרונות לימי הפיגועים הקשים באוטובוסים בראשית שנות ה-90. בעקבות האירועים אז הוקמה יחידה מיוחדת להגנה על התחבורה הציבורית - יחידת "מגן" של משרד התחבורה, עם מאבטחים שהופקדו על ניסיונות למנוע ממחבל לעלות לאוטובוס עמוס בנוסעים.

 

לטובת מי שאינו זוכר, ב-12 באוגוסט 2007 החליטה הממשלה דאז לפרק את יחידת "מגן", שהוקמה ב-1994 כדי לאבטח את נוסעי התחבורה הציבורית במהלך האינתיפדה. לטענת המדינה, הירידה הדרמטית במספר פיגועי הטרור בשנים שקדמו להחלטה על הפירוק, הפכה את היחידה ללא חיונית. היחידה שהוקמה כיחידת סמך שפעלה בשיתוף משרד התחבורה ומשטרת ישראל, מנתה בשיאה כ-900 איש ותקציבה השנתי - שמומן על-ידי משרד התחבורה והכנסות מכרטיסי נסיעה - עמד על 90 מיליון שקלים בשנה, הצטמצמה ל-400 איש שסיימו את תפקידם ב-1.1.2008.

 

לאחר פירוקה כיחידת סמך אמורה הייתה אבטחת האוטובוסים לעבור לאחריות המשרד לביטחון פנים. אך מספר שבועות לפני פירוקה, פנה שר התחבורה באותה עת, שאול מופז, לראש הממשלה אהוד אולמרט, והתריע מפני העברת הטיפול בנושא אבטחת האוטובוסים למשטרה. "משטרת ישראל אינה ערוכה ליטול על עצמה את הטיפול בנושא אבטחת האוטובוסים, לאחר פירוק יחידת מאבטחי התחבורה הציבורית".  מופז ביקש לעכב את פירוק היחידה עד שהמשטרה תודיע שהיא מוכנה ליטול על עצמה את האחריות לאבטחת התחבורה הציבורית, אך דבר זה לא קרה.

 

רק לאחר גל הפיגועים האחרון בירושלים, נשמעו קולות לפיהם שוקל שר התחבורה להחזיר לפעולה את היחידה תחת כנפי משרד התחבורה, שכן מעשית לא התבצעה כל אבטחה על נוסעי התחבורה הציבורית במשך שנים ארוכות. 

 

יש נוהל, אין בכך די

בקרב מפעילי התחבורה הציבורית אומרים היום ל-ynet כי משרד התחבורה אכן מספק נוהל כיצד אמור נהג אוטובוס לנהוג במקרי תקיפה, אך לדבריהם אין בכך די. "נהג אוטובוס אינו יכול לשמש כתחליף למאבטח מקצועי, במקביל לעבודתו כנהג, אומרים בדן. "מי שאמון על נושא הבטחון זו המדינה, יכול להיות שלנוכח האווירה יש מקום שמשרד התחבורה יחזיר את המאבטחים ויקנה בטחון לנוסעים", כך הוסיפו בחברת דן הבוקר.

 

גורם באחד ממפעילי התחבורה הציבורית המתחרים, התבטא בחריפות כנגד ההחלטה שלא להציע אבטחה לנוסעים. "כבר שנים שמנסים להפיל את עניין האבטחה רק על המפעילים. אבל אנחנו יודעים להסיע אנשים ממקום למקום, אי אפשר להפיל את האבטחה על נהג שגם עסוק בכרטוס ובשמירה על בטיחות הנוסעים בכביש". הגורם, שביקש להישאר בעילום שם, הסביר כי כאמצעי הגנה אישי, נושאים על עצמם חלק מהנהגים מיכל גז מדמיע וחלקם אף מחזיקים ברישיון לאקדח, "אך מדובר ביוזמות אישיות", הבהיר. לדבריו, לא ניתן או צריך לסמוך על נהגים - חלקם מבוגרים - שיילחמו במחבל.

 

משרד התחבורה מפנה למשטרה

ממשרד התחבורה נמסר היום ל-ynet כי "על-פי החלטת הממשלה, האחריות על אבטחת התחבורה הציבורית עברה ממשרד התחבורה למשטרת ישראל, ב-1 בינואר 2008. עם ההחלטה להעביר את האחריות על האבטחה למשטרת ישראל הועבר אליה גם תקציב היחידה שאמור לממן את אחזקת המאבטחים וציודם (ההדגשה לא במקור, ה.פ). עם קבלת האחריות על-ידי המשטרה פורקה היחידה ובמקומה הוקמה יחידת אבטחה משטרתית, שקיבלה את כל האחריות על אבטחת התחבורה הציבורית".

 

במשטרת ישראל אומרים דברים אחרים לגמרי. "היחידה לאבטחת תחבורה ציבורית במשרד התחבורה נסגרה בשעתו על-פי החלטת ממשלה, ובהתאם לחוק הסדרת האבטחה, האחריות האבטחתית על התחבורה הציבורית נותרה במשרד התחבורה (ההדגשה לא במקור, ה.פ). "על אף האמור, משטרת ישראל הנושאת באחריות הכוללת על בטחון הציבור, מקיימת מדי שבוע הערכות מצב, במסגרתן נקבעים דגשים בתחומי האבטחה, בדגש על הפעלת כוחות גלויים וסמויים במספר מעגלים מקו התפר ועד פנים הערים, בשיתוף פעולה עם גורמי בטחון נוספים, על מנת להבטיח את בטחון אזרחי המדינה, תוך מוכנות למענה מבצעי לכל תרחיש".

 

סייע בהכנת הכתבה: רועי ינובסקי

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מי שומר עליכם באוטובוס? אף אחד
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים