"כל המוזיקה כאן מזרחית, גם של שלום חנוך"
זו היתה השנה של שי צברי. הזמר שליווה את עידן רייכל וברי סחרוף עבר לקדמת הבמה וכבש גם את גלגלצ. "התגובות מדהימות. מהופעה מול היפסטרים בתל אביב ועד המרכז המסחרי של ירוחם". זה הזמן להכיר את האיש שאולי יציל את המוזיקה המזרחית מנפילה
לא מעט מונח על הכתפיים הרחבות של שי צברי. מי שעד השנתיים האחרונות עמד מאחור (ועל כתפי ענקים) כשליווה בקולו כמה מהמוזיקאים הגדולים שידעה ישראל, מעידן רייכל דרך אהובה עוזרי ועד ברי סחרוף, עשה עם הזמן והניסיון את המעבר אל קדמת הבמה, ובעבודת שטח מרשימה הפך לאחרונה משושבין נצחי לחתן השמחה, פרפורמר כריזמטי שמדבר אל עם וגם אל ה"תל אביבים" כאחד וזכה גם לכבוש את גלגלצ. לא דבר של מה בכך.
כדרכם של מטאורים עולים, גם על צברי הונחתה משימה לא פשוטה - להוות נושא הדגל של המוזיקה המזרחית החדשה. כשיש שירחיקו ויגדירו אותו כמושיע של הז'אנר כולו, לא פחות. משימה לא קלה בהחלט, בטח כשלוקחים בחשבון שמולו ניצבים החשודים המיידים בז'אנר, ובראשם אחד, פאר טסי – שבמחי להיט היסטרי אחד הפיח חיים בז'אנר שכבר החל להראות סימני גסיסה. אם תשאלו את צברי, אגב, שנהנה מחותמת האישור של סחרוף - אמן שבעצמו התפתח לכיוונים אוריינטלים יותר עם כל שנה שעברה, הוא בכלל לא משחק במגרש הזה.
בין תל אביב לירוחם
"אם אתה שואל אותי כל המוזיקה שיש היום בישראל היא מוזיקה מזרחית. זה כולל שלום חנוך", הוא אומר ערב יציאת "שחרית", אלבום הבכורה המיוחל שלו, אותו הקליט ביום וחצי, בהקלטת לייב טו טייפ, יחד עם חבריו בנבחרת הגרוב של המזרח התיכון (שכוללת את האחים אסף ואיל תלמודי, איתמר ציגלר, גרשון וייסרפירר וניר מנצור), כדי לשמר את הקסם שעובר בהופעה - גם באולפן ההקלטות. "אני עושה את המוזיקה שאני אוהב ושמח שאנשים מתחברים ואוהבים אותה. זה כל מה שאני עושה. שמע, אבל בעיני כל ההגדרות האלה נועדו כדי למכור תקליטים בסופו של דבר, או כדי לעזור למבקרי תרבות למיניהם. בסוף יש שירים טובים ושירים רעים. אני אוהב שירים טובים ולא אכפת לי איך הם באים, עם מוזיקה שקוראים לה מזרחית או מוזיקה שקוראים לה רוק".
ועדיין, נראה שחובקת על ידי קהילה ששוחרת למזרחית אחרת, פחות פופית. איזה קהל מגיע להופעות שלך? למי שי צברי מדבר?
"הקהל שלנו מאוד מגוון. מגיעים לראות אותנו מגיל 16 עד גיל 60. הופענו מול חילוניים, דתיים, הורים, סתם חבר'ה צעירים, היפסטרים. הופענו בפסאז' בתל אביב מצד אחד, ומצד שני במרכז המסחרי של ירוחם. הופענו בתחנת דלק במושב אמונים שליד אשדוד, בפסטיבלים אינדינגב ויערות מנשה, במרכז המסחרי של מצפה רמון. התגובות לזה מדהימות. גם בקרקוב הופענו. יש לנו קהל באמת מאוד מגוון".
איך אתה מסביר את זה?
"אני חושב שאנחנו שם בשביל הקהל. חשוב לנו לשבור את המחיצה הזו שיש בין הקהל לבמה. בחלק מההופעה אני יורד ושר מתוך הקהל, ואם הוא צועק, שורק או מוחא כפיים זה הכי מגניב מבחינתנו. וזו המטרה של ההופעה. באים לשמוח ביחד עם הקהל, האנשים הם חלק אינטגרלי מההופעה".
המעבר שעשית לפרונט הוא לא מובן מאליו, בטח אחרי כל כך הרבה זמן כמלווה. לא לכולם זה מצליח.
"הנבחרת ואני מופיעים עם החומרים האלה בשנתיים האחרונות בכל הארץ עם המון הצלחה. באמת בהתחלה זה היה מאוד מוזר לעשות את המעבר הזה מהקו השני של הבמה לקו הראשון, אבל אחרי כמה פעמים התחושה הזו כבר עוברת ובאמת הצלחנו לפתח איזושהי שפה שהיא שלנו, של ההרכב הזה. התגובות באמת מדהימות, הקהל בא נהנה מההופעות וגם אנחנו נהנים".
יש אלמנטים בהופעה שלך שאתה מייחס לאלו שעבדת איתם? משהו שאתה יכול להגיד "או, אתה זה לקחתי מרייכל"?
"יש אינסוף לכמות הדברים שאתה לומד, ביודעין או לא ביודעין, כשאתה עומד בשורה השניה של הנגנים בהופעה של ברי על הבמה ומחוץ לבמה. באמת אינסוף. אני ממש אסיר תודה על כך. אני חושב שמה שבולט אצל ברי זה שהוא מאוד שמח במוזיקה. הוא עושה מוזיקה שמשמחת אותו. גם אם מדובר בשיר עצוב - הוא חוגג את עצם הנגינה. כך שאת חדוות הנגינה לקחתי ממנו וזה רק דבר אחד. רייכל הוא פשוט מקצוען אדיר, הוא מפיק השירה שיודע הכי טוב מה הוא רוצה מהזמרים ששרים בשבילו. המחוייבות שלו למה שהוא עושה פשוט לא תיאמן. לגבי אהובה - יש לה חדוות חיים מדבקת וזה ממש מעורר השראה. היא אדם תאב חיים, אדם מדהים".
השירים החדשים
לאחר הצלחתם של הסינגלים הראשונים מאלבומו של צברי - "קשה בלילה", "המלך" ו"לווי אותי", אנחנו מזמינים אתכם להאזין בבכורה לשלושה שירים חדשים מהאלבום "שחרית" ובליווי הסבר של הזמר על תהליך יצירתם.
"זה פיוט מסידור רב סעדיה גאון, פיוט בן מעל אלף שנה. מצאתי אותו בסידור כשהזמינו אותי להכין שירים לכבוד הרב סעדיה גאון וזה טקסט שיש בעברית שלו משהו קסום, דווקא בגלל שהיא כל כך עתיקה. היא מאוד שונה מעברית של פיוטים מאוחרים יותר ובטח של העברית שאנחנו מדברים היום. מה שהנגנים, ובמיוחד הרית'ם סקשן, עשו לשיר הזה הפך את זה לחגיגה גדולה. שיר מאוד כן".
"'שחרית' נתן בסופו של דבר את השם לאלבום. זו תפילה שכתב המשורר אלי אליהו (שספרו "עיר ובהלות" היווה השראה גם עבור הזמר דודו טסה, אשר בחר לקרוא כך לאלבומו האחרון. ע.פ) שמצאתי בספר שלו ומאוד אהבתי. הסתובבתי איתה כמה ימים בכיס - אפילו לא בכיס, למעשה זה היה שומר המסך בטלפון שלי. הלחן בא תוך כדי הסתובבויות. אחרי זה הגעתי לאולפן ואסף (תלמודי, ע.פ) עשה מזה את מה שעשה יחד עם הלהקה. רוב האלבום הוקלט ביום וחצי של הקלטות באולפן, אחרי חזרות וזמן רב שבילינו יחד בדרכים, ויש משהו מהחיות שזה מביא שאני חושב ששומעים באלבום. זה הביא איזושהי חיות לעשייה המוזיקלית הזו. היום כהר לא מקליטים ככה הרבה".
שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון ישיקו את אלבומם החדש "שחרית" ב-4 בפברואר במועדון הבארבי בתל אביב. אורחים מיוחדים: ברי סחרוף, תומר יוסף ועוזי רמירז. האלבום החדש יוצע למכירה החל מהיום ב-bandcamp וב-itunes.