מיקום זה הכל: לבחור סביבת לימוד נכונה
ליד החלון או מול הקיר, בקדמת הכיתה או ליד הדלת, ליד שולחן או על השטיח - לפעמים המיקום הוא שקובע אם שעת הלמידה שלכם תהיה אפקטיבית או לא. כתבה ראשונה בסדרה
אתם יושבים ללמוד בחדר במעונות. אחרי חמש דקות של למידה אינטנסיבית, נפתחת הדלת - והשותף שלכם נכנס עם עוד שני חברים. הם מדברים בלהט על המשחק של מכבי ופותחים שקית חטיף מלוח כלשהו, מהסוג שמרעיש, מאוד מרעיש.
לטורים נוספים של רן שמשוני בערוץ הלימודים:
המפתח להצלחה בלימודים: המקצוע הכי שנוא
סטודנטים? כך תנהלו את זמן הלמידה שלכם סטודנטים, כך תשיגו אנגלית ברמת שפת אםמה עושים? מצד אחד אין מצב להצטרף אליהם, בגלל ייסורי המצפון והמבחן המתקרב. מצד שני, למי יש כוח להתחיל לחפש מקום אחר ללמוד בו? אחרי התלבטות קלה אתם מקבלים את ההחלטה הגרועה מכולן ופשוט ממשיכים ללמוד בחדר, עם השותף, החברים והחטיף הטעים.
חשוב להבין - סביבת לימוד נכונה היא סביבה שיש בה אווירת לימודים. אווירת לימודים טובה מעודדת ומאפשרת למידה, נותנת מקום לחשיבה, מסייעת לריכוז ומונעת הסחת הדעת. הנה כמה נקודות שכדאי להתייחס אליהן כדי לייצר אווירת לימודים בסביבת הלימוד שלנו:
הקפידו לשבת ליד שולחן
מהרגע שנכנסנו לגן הילדים, וכמובן שבבית הספר, הורגלנו להתרכז כשאנו יושבים ליד שולחן. ההרגל יוצר, לאורך זמן, התניה מובנת שבזמן ישיבה מול שולחן לימודים, אנו מתחילים לבצע משימות לימודיות - ולכן רמת הריכוז שלנו עולה.
בנוסף להתניה הקלסית, יש לישיבה מול השולחן יתרון חשוב נוסף - רמזי שליפה. ככל שיש דמיון רב יותר בין סביבת הלמידה לסביבת הבחינה, כך יש לנו יותר רמזי שליפה שמגיעים מן הדמיון הזה, ולכן אנו זוכרים טוב יותר את החומר בשעת הבחינה.
רמזי השליפה עוזרים לנו להיזכר. למשל, אם אנו זוכרים שבדיוק כשהנחנו את הטלפון על השולחן קיבלנו מכה בבוהן מהכיסא, יהיה לנו יותר קל להיזכר היכן הנחנו את הטלפון. בדיוק באותו אופן גם בזמן בחינה, כאשר לא זוכרים את התשובה, אפשר להיזכר במחברת ולדפדף בה באופן וירטואלי ולהגיע לעמוד בו כתשובה לשאלה.
התאימו את סביבת הלימודים שלכם לסביבת הבחינה
ככל שסביבת הלימוד דומה יותר לסביבת הבחינה, כך גדלים הסיכויים לזכור את החומר. כדאי גם לוודא שהשולחן שלנו לא מונח מתחת לחלון, מכיוון שאז המבט שלנו יופנה באופן אוטומטי לחלון ולהסחת הדעת שהוא מזמן.
עם זאת, חשוב לזכור שאין מיומנות למידה שמתאימה לכולם. ישנם סטודנטים שדווקא ישיבה ליד שולחן לא מתאימה להם, ונוח להם יותר לשבת במקום פחות מוגדר, אולי אפילו פחות מלחיץ, למשל על השטיח, כשעזרי הלימוד, הקלסרים והספרים מפוזרים סביב. אז כמו שכבר נאמר במקורותינו, "חנוך לנער על פי דרכו". בחרו את המקום הנכון עבורכם ללמוד בו כך שתהיה לכם סביבת לימוד נכונה עם אווירת לימודים טובה.
דעו מהו המקום הנכון עבורכם בשיעור
אם אתם יושבים בהרצאה ובמקום לראות את המצגת של הפרופסור המכובד, אתם מוצאים את עצמכם בוהים במשך דקות ארוכות בעכביש שמטייל בחיבור שבין הקיר לתקרה - כנראה שאתם לא יושבים במקום האידיאלי עבורכם. חשוב לדעת - גם באולם ההרצאות יש אזור שבו עדיף לכם לשבת.
לחלקנו עדיף לשבת באזור הקדמי ולחלקנו עדיף לשבת באזור האחורי של החדר. לחלקנו מומלץ לשבת בצד ימין, ואצל אחרים בצד שמאל.
גם סיבה פרוזאית כמו שמיעה חלקית באוזן אחת, תשפיע על הצד שבו עדיף שנשב. כאשר אנו יושבים במקום הנכון עבורנו טווח הקשב שלנו גדל וכך גם היכולת שלנו לחזור לריכוז לאחר הסחת דעת כמו מעקב אחר עכביש.
הדרך לדעת מהו המקום הטוב ביותר עבורנו היא פשוט ניסוי וטעיה - נסו בהרצאה או שתיים מקדימה ואז בהרצאה או שתיים מאחורה וכו'. לאחר כל ניסיון כזה ננסה לברר עם עצמנו איך המקום השפיע על הריכוז שלנו. בדרך זו הביקור באוניברסיטה יהיה משמעותי ואכן יקדם את הלמידה ולא רק את המחקר המעמיק שלכם בעכבישים.
בטורים הבאים נדבר על מוזיקה בזמן לימודים, שימוש בעזרי לימוד נכונים, תאורה מותאמת והאם כדאי או לא כדאי לאכול תוך כדי הלימודים. בהצלחה!
הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחיה והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה"