סקר שנערך ב-17 מדינות באירופה מצא שגברים מבזבזים יותר כסף על מותרות מנשים. בין הסיבות: דייטים ויאכטות. האם הגברים הפכו למין הבזבזן ואיך זה קשור לרגשות האשמה של נשים לאחר מסע שופינג? צפו בדיון באולפן ynet עם פרופ' למגדר ליאת קוליק ועם כתבת הצרכנות מירב קריסטל
בניגוד לכל הסטיגמות שהתקבעו בתרבות, גברים מבזבזים יותר כסף מנשים על מותרות ופינוקים – כך קובע סקר שנערך באירופה.
בדיון שנערך באולפן ynet, ניסתה פרופ' ליאת קוליק, מומחית למגדר מאוניברסיטת בר-אילן, להסביר את הממצאים המפתיעים: "על פניו, הממצאים נראים באמת קצת הזויים, אבל במחשבה שנייה אפשר למצוא הרבה הסברים לממצאים", אמרה פרופ' קוליק.
"אחד מההסברים הוא הוא הנושא של היציאות. למרות השינויים בדפוסים המגדריים והמגמה לשוויוניות, מסתבר שעדיין לפחות בדייטים ראשונים גברים נוטים לשלם עבור נשים, מה שמנפח מאד את תקציב הפינוקים של הגברים".
הסבר נוסף שמצאה פרופ' קוליק, הוא העובדה שגברים מרוויחים יותר מנשים: "אם מתייחסים לפלח מסוים של גברים רווקים, מעצם העובדה שהם מרוויחים יותר, ואין להם מחויבות לפרנס את המשפחה, יכול להיות שהם מרשים לעצמם לבזבז יותר".
מירב קריסטל, כתבת הצרכנות של ynet, התייחסה לסוג המוצרים שקונים גברים: "נשים מפנקות את עצמן באופן מעט אחר, אם נעשה הכללה, למשל, בקניית בגדים או איפור - אצל נשים זה משהו שוטף, לעומת גברים שקונים קניה מאוד גדולה חד פעמית, וסכום ההוצאה שלהם יותר גדול בקניה עצמה.
"בנוסף, אם מדברים על גאדג'טים, להרבה יותר גברים יש תחביבים שהם ממש משקיעים בהם - בין אם זה לקנות תמיד את הדגם הכי חדש של פלאפון - או לחילופין לקנות יאכטה".
"המתפנקים" הגדולים באירופה
הסקר נערך בידי חברת האשראי "מאסטרקארד" בהשתתפות יותר מ-15,000 נשאלים ב-17 מדינות. הסקר גילה, כי בעוד ששני המינים מעריכים יותר ויותר את חשיבותם של הפינוקים: 42% מהנשאלים אמרו שיקנו לעצמם פינוקים, לעומת 33% שאמרו זאת בסקר שנערך בשנה שעברה.
(צילום: shutterstock)
עם זאת, כמעט אחד מכל חמישה גברים (18%) אמר כי הוא מוציא יותר מ-100 אירו על פינוק. לעומת זאת, פחות מאחת מכל עשר נשים (8%) העידה על עצמה כי היא עושה זאת. עוד נמצא, כי 24% מהגברים לעומת 13% מהנשים מוציאים כסף על פינוקים יקרים כגון חופשות, בידור וטכנולוגיה.
למרות שגברים הם הבזבזנים הגדולים, הסקר העיד על כך שדווקא נשים עושות זאת יותר במטרה לשפר את מצב רוחן. רק אחד מכל שלושה גברים (33%) אמר שהוא קונה פינוקים כדי לעודד את עצמו, בעוד שיותר ממחצית מהנשים הודו שהן עושות זאת לצורך עידוד עצמי (51%).
בראש הנשים הקונות כדי לעודד את עצמן דורגו הנשים מטורקיה: 67% מהן אמרו כי פינוקים מביאים להן שמחה ואושר. במקביל יותר ממחצית (51%) מהגברים הטורקים אמרו כי פינוקים משמחים אותם.
עוד מצא הסקר, כי נשים אמנם מוציאות פחות מגברים, אבל הן מרגישות יותר רגשות אשמה על כך. הנשים השוודיות הובילו את תחושות האשמה באירופה: אחת מכל ארבע נשים (26%) אמרה שהיא מרגישה אשמה.
לעומת זאת, רק 16% מהגברים בשוודיה חשו רגשות אשמה - למרות שיש להם סיכוי של כמעט פי ארבעה להוציא יותר כסף על פינוקים לעצמם לעומת הנשים. אחד מכל חמישה גברים שוודיים (19%) יוציא על עצמו יותר מ-100 אירו לפינוק, לעומת אחת לעשרים נשים שוודיות (5%).
המחקר נערך על ידי חברת טולונה ב-17 מדינות: אוסטריה, בלגיה, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, פולין, רוסיה, ספרד, שוודיה, שווייץ, טורקיה, בריטניה, צ'כיה, יוון, הונגריה ורומניה. בסקר שנערך ב-15-1 באוקטובר 2014 השתתפו 15,129 צרכנים.