שתף קטע נבחר

 
צילום: רויטרס, רענן בן צור

דע את האויב

חיזבאללה עקב אחר שיירת המפקדים של צה"ל, ידע על מי לירות, לא הלך שולל אחרי כלי רכב במראה אזרחי והשיג בדיוק מה שרצה. הרמה המבצעית הגבוהה מחייבת את צה"ל להפיק לקחים

התקרית הקשה בכניסה לכפר רג'ר מסמלת כמה דברים: את ההסלמה החמורה ביותר בין ישראל לחיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה; את שיאה הזמני של המתיחות האחרונה; ואת מימוש הנקמה שהבטיח חיזבאללה בעקבות חיסולם בגולן הסורי של הגנרל האיראני, של ג'יהאד מורנייה ושל בכירים נוספים בארגון השיעי.

 

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

אמש בשעות הערב העביר חיזבאללה מסרים כי זו התגובה לחיסול. הארגון בחר בקפידה את התגובה, שהייתה מדודה: מטרה צבאית בשטח שנחשב מבחינתו לגיטימי לפעולה וירי טילים ללא ניסיון חטיפה. המטרה של הארגון הייתה לא להגיע למלחמה כוללת, אלא לתגובה נקודתית שלא תבעיר את לבנון, אך תאפשר לו לספר לאנשיו כי הגיב לחיסול וגם תשמור על האינטרס העליון שלו: לשמר את שלטונו של אסד בסוריה. ישראל, צריך להודות, הייתה ערוכה לתגובות חמורות הרבה יותר.

  

הפגיעה כלי רכב של צה"ל    (צילום: ערוץ 10)

הפגיעה כלי רכב של צה"ל    (צילום: ערוץ 10)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

עם זאת, התקפת הטילים הוכיחה סופית כי ישראל נלחמת בצפון בשתי חזיתות, שתיהן בחסות איראנית. ולראיה, על תקיפה בסוריה הגיבה דווקא השלוחה של איראן בלבנון.

 

מתחקיר ראשוני שערך צה"ל לגבי התקרית אתמול בבוקר עולה כי חמישה כלי רכב צבאיים - שני ג'יפים ושלושה טנדרים מסוג איסוזו די מקס, נסעו בשיירה על כביש 99 בין קריית שמונה לחרמון ופנו בצומת הטנק שמאלה לעבר רג'ר. כשני קילומטרים מהגבול הם נתקלו במחסום והחלו לנסוע לעבר הר דב, ואז קיבלו הוראה להסתובב ולחזור. כשהיו 200 מטרים מהפנייה המובילה לכפר רג'ר, באזור שבו נוסעים גם כלי רכב אזרחיים - נפתחה האש.

 

טיל נ"ט מסוג קורנט פגע ברכב השני בשיירה. מפקד הפלוגה והנהג שלו נהרגו. החיילים בשאר כלי הרכב מיהרו להתפנות מהם, כשעוד ארבעה טילים נחתו על השיירה. שני כלי רכב נוספים נפגעו, שבעה חיילים נפצעו מרסיסים ומהדף.

 

טיל הקורנט היה גורם נזק גם לרכב ממוגן

תחקיר צה"ל בוחן את התנהלות הכוח ואת השאלה מדוע נעו החיילים בכלי רכב "רכים" ולא ממוגנים. ההנחיה של פיקוד הצפון ושל החטיבה המרחבית הייתה לצמצם עד כמה שניתן את מספר המטרות הנעות שבהן חיזבאללה יוכל לפגוע. לפי ההוראות, הכוח היה צריך לנוע בכלי רכב ממוגנים, אך ספק רב אם זה היה מונע את התוצאה הקשה. טיל קורנט מתקדם, היעיל גם ממרחק של חמישה קילומטרים, חודר אפילו טנקים שאין להם את מערכת ההגנה המתקדמת "מעיל רוח".

 

ההרוגים: סמ"ר דור חיים ניני (מימין) ורס"ן יוחאי קלנגל (צילום: מתוך פייסבוק) (צילום: מתוך פייסבוק)
ההרוגים: סמ"ר דור חיים ניני (מימין) ורס"ן יוחאי קלנגל(צילום: מתוך פייסבוק)

למעשה, ההגנה היחידה מפניהם היא לערוך סיורים כאלה בלילה, כי אז הטילים לא יכולים לאתר את המטרות. ביום, באור, ממטח של חמישה טילי קורנט גם כלי רכב ממוגנים לא היו יוצאים בשלום, והניסיון להתמקד ב"מחדל" ולא בפעולת

חיזבאללה ובתגובה הישראלית הוא בריחה מהמציאות ומהשאלות החשובות באמת: האירוע מלמד על רמה מבצעית ומודיעינית גבוהה מאוד של חיזבאללה, שעקב אחרי שיירת המפקדים של צה"ל, ידע היטב על מי לירות, לא "קנה" את ההסוואה של כלי רכב שנראים אזרחיים והשיג הישג צבאי מדויק: תגובה לחיסול, אך לא הסלמה רבתי.

 

ומה למדנו מתגובת צה"ל? ישראל שיגרה מאה פגזים לעבר דרום לבנון. התגובה מלמדת שהרצון לא להביא להסלמה הוא הדדי. עם זאת, צה"ל מחויב להפיק לקחים כדי לצמצם את מספר המטרות שבהן יכול חיזבאללה לפגוע בתקופה כה מתוחה. השאלות הקשות הן: איך ידע חיזבאללה כי בכלי רכב שנראים אזרחיים יש חיילים? האם הנסיעה באזור בתקופה מתוחה הייתה הכרחית? מדוע נסעו החיילים בשיירה של כלי רכב לא ממוגנים?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך פייסבוק
ההרוגים: סמ"ר ניני (מימין) ורס"ן קלנגל
צילום: מתוך פייסבוק
מומלצים