גוגל: ההכנסות עלו ב-7% - מתחת לציפיות
הכנסות ענקית החיפוש עמדו ברבעון הרביעי על 18.1 מיליארד דולר, בעוד שהאנליסטים חזו הכנסות של 18.5 מיליארד דולר. במקביל, המשקיעים עוקבים בדאגה אחר כמה מגמות ל-2015: קצב הצמיחה בתחום החיפוש מאט, ההצלחה בתחום הסמארטפונים יוצרת בעיות, והשאלה המרכזית היא אם פרויקטים כמו הגוגל גלאס או המכוניות האוטומטיות יחלו לשאת פרי
תקופות הדו"חות הרבעוניים ממשיכה, והלילה (ה') תורה של ענקית החיפוש גוגל, שרשמה ברבעון הרביעי הכנסות בגובה 18.1 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז החברה רשמה הכנסות בגובה 16.86 מיליארד דולר. תוצאות אלו לא עמדו בציפיות האנליסטים, שחזו בממוצע הכנסות בגובה 18.5 מיליארד דולר. כתוצאה מכך, מניית החברה רשמה ירידה קלה של 1% בסחר המאוחר.
עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
מעבר לכך, ענקית החיפוש דיווחה על רווח למניה של 6.91 דולר, הרבה מתחת להערכות האנליסטים שעמדו על 7.12 דולר למניה, ונתוני הרבעון המקביל שעמדו על 6.01 דולר למניה.
מגמות מדאיגות
בעוד שללא ספק מדובר בדו"ח רבעוני חשוב במיוחד, עבור מרבית המשקיעים השאלה הגדולה היא בעיקר בתחזיות של החברה ל-2015. לאחר שבשנת 2013 גוגל נחשבה לחברת אינטרנט שלא מסוגלת להיכשל, עם שיעורי צמיחה מרשימים וזינוק של 50% בשווי המניה, ב-2014 המגמה התהפכה. חברת האינטרנט הגדולה בעולם אמנם נחשבת לחברה אהובה ומוערכת, אך משקיעים החלו לשים לב למספר מגמות מדאיגות.
כך למשל, למרות שגוגל מתרחבת ללא הפסקה לשווקים חדשים, עיקר ההכנסות שלה מגיעות מתחום החיפוש - ושם קצב הצמיחה של החברה מאט בהתמדה. ככל שגוגל צובר דומיננטיות ביותר ויותר שווקים, כך פוטנציאל הצמיחה של החברה מאט.
זוהי אחת הסיבות שגוגל משקיעה כל כך הרבה מרץ לא רק בכניסה לשווקים חדשים, אלא גם בפרויקטים שיביאו את האינטרנט לעולם השלישי, כמו פרויקט בלוני האוויר לון והשקעת ענק של מיליארד דולר במיזם הלווינים של אלון מאסק. האנליסטים מעריכים כעת כי שיעור הצמיחה של גוגל בהכנסות מחיפוש רק ימשיך לרדת בשנתיים הקרובות.
גוגל גם סובלת מבעיה אחרת שנובעת מהצלחת היתר שלה - לאחר שאיגפה בהצלחה את שוק המובייל והביאה את מערכת ההפעלה אנדרואיד לדומיננטיות כמעט מוחלטת בשוק, היא נאלצת להתמודד עם ההשלכות של כך. העליה בהיקף הפרסום למובייל מוביל לירידה קבועה בנתון חשוב במיוחד - ה-CPC - הסכום שמפרסמים מוכנים לשלם על כל פרסומת שעליה לוחץ גולש. מפרסמים פחות מאמינים בפרסום מובייל ומוכנים לשלם עליו פחות. הצרכנים אומנם צורכים עכשיו את שירותי גוגל גם במובייל, אבל הם מכניסים לגוגל פחות.
גם ההצלחה של גוגל בשוק הסמארטפונים היא בעוכריה - לאחר שאנדרואיד הפכה להיות מערכת ההפעלה הדומיננטית, כל הצלחה של החברות המתחרות, כגון אפל, או היחלשות של החברות המזוהות עם אנדרואיד, כגון סמסונג, משפיעה גם על קרנה של גוגל.
וכמובן, גוגל לא מפסיקה לרגע במסע ההתרחבות האגרסיבי שלה, ששבר שיאים השנה – היא גייסה לא פחות מ-3,000 עובדים במשכורות עתק ורכשה כ-34 חברות, ביניהן גם SlickLogin הישראלית וחברת אינטרנט הדברים הפופולרית נסט בתחילת השנה, ומאוחר יותר את חברת הלווינים סקייבוקס וחברת מצלמות האבטחה דרופקאם. כל זאת משפיע על שולי הרווח של החברה, שממשיכים לרדת.
כעת נותר רק לראות האם ב-2015 גוגל תשנה את המגמות האלו, והאם אחד מפרויקטי הצד השונים שלה, מגוגל גלאס, דרך שירותי תרגום מתקדמים, טלפונים מודולרים, אינטיליגנציה מלאכותית מתקדמת ועד למכוניות האוטומטיות, יתחיל לשאת פרי – אם כי עד כה, הסימנים מראים שלא.