כך תגייסו תרומות לעמותה או עסק חברתי
חולמים על שינוי חברתי? פועלים להקמת עמותה או עסק חברתי במטרה לקדם תפיסת חיים אחרת? לפניכם עצות שימושיות שייסיעו בגיוס כספים למטרות חברתיות. הוסיפו למועדפים
בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר עמותות, ארגונים ללא מטרות רווח ומתנדבים שקמים ובאים לשנות מצב קיים שאינו לרוחם. אותם מיזמים, מתוקף היותם ארגונים ללא מטרות רווח, נשענים באופן כמעט מוחלט על תרומות מקרנות ייעודיות או תורמים פרטיים מהארץ ומהעולם שיסייעו במימוש התוכנית של מפעלם החברתי.
עסק חברתי או עמותה, בדיוק כמו עסק פרטי, מחויבים להתנהל על-פי מודל עסקי מחושב כלכלי שכן במידה ויכשל – ציבור שלם שמיוצג על ידם יפגע בצורה אנושה. בעסק כלכלי למטרות רווח, אם פתחת וסגרת – רק אתה נפגע.
למעלה מ-60 אלף עמותות, מלכ"רים ועסקים חברתיים קיימים בישראל ובכל שנה מתווספות אליהן כ-1,000 עמותות בממוצע. מצד שני, מדי שנה נסגרות בישראל, בממוצע, כ-1,000 עמותות אחרות (כ-3 עמותות ביום) אך ורק מסיבות כלכליות.
מתוך כל עשרות אלפי העמותות המצליחות לפעול בארץ, מעטות הן העמותות המצליחות לעורר שינוי ובאמת לדאוג לציבור שעבורו הוקמו. מדוע זה? מכיוון שעסקים חברתיים רבים, אף שלא הוקמו לצורך מטרות רווח, צריכים להבין שעליהם להתנהל כמו עסק לכל דבר, שיש הכנסות ויש הוצאות, ובשביל הכנסות טובות ומשמעותיות צריך לדעת לגייס משאבים ותרומות בהתאם להוצאות שהעסק החברתי עומד להתמודד איתן.
כיצד ניגשים לתהליך גיוס המשאבים לעמותה?
לפני שניגשים לאיתור מקורות מימון, חשוב להבין ש 70% מזמן הגיוס מושקע רק באיתור כתובת אליה ניתן לפנות. כשניגשים לגייס כסף לפעילות העמותה, יש לזכור דבר חשוב: גיוס כספים חייב להיות מגוון ומותאם אישית, והוא מניב פירות רק אם קדמה לו עבודת מחקר מעמיקה ומקיפה.
ברוב המכריע של המקרים, מכתבי בקשה למנהלי קרן אחת לא יתאימו לקרן אחרת, ולכן יש לחקור היטב ולהשיג מידע אמין ומפורט אודות הקרן שאליה בכוונתנו לפנות.
מספר נתונים הכרחיים שכדאי לדעת לפני שפונים לבקשת תרומה מקרן פילנתרופית:
- מהם נושאי המימון של הקרן? בשאלה זו כדאי להיעזר בפרסומים המופיעים באתרי הקרנות עצמן או באתרי עמותות שכבר נתמכו עלי ידי קרן זו.
- מה גובה התמיכה הריאלי שכדאי לבקש? לעיתים בקשה גבוהה מדי, שאינה מותאמת ליכולות הקרן, עלולה לגרום פסילה על הסף. מאידך, בקשה קטנה ביחס ליכולות הקרן עלולה לגרום לכם להראות לא רציניים לגבי מעמד הקרן.
- האם העמותה עומדת בקריטריונים הבסיסים של מתן התמיכה? לדוגמה: אישור ניהול תקין, סעיף 46, הכרה לצרכי מס בארה"ב, מטרת התמיכה (האם הבקשה היא עבור שיפוץ וציוד או עבור פעילות שוטפת? עבור פרויקט חדש וחדשני או פרויקט קיים?) וכו'. גם בשאלות אלו כדאי להיעזר במחקר דרך עמותות שכבר קיבלו תמיכה, וכמובן בפרסומים של הקרן עצמה.
לא פעם קרנות מתנות את תרומתן בכך שיגויס סכום מסוים ממקורות אחרים
- עד כמה הקרן מעוניינת להיות שותפה לניהול הפרויקט והתוויית דרכו- כיצד נהגה בפרויקטים אחרים שתמכה בהם? זו שאלה רגישה שכדאי לבקש את התשובה עליה בשיחות עם מנהלי עמותות שקיבלו תמיכה מהקרן בעבר או בשיחה עם נציג הקרן. לא סביר שהתשובה לשאלה זו תמצא בפרסומים הרשמיים של הקרן.
- עד כמה אחוזים מסך כלל התקציב שלכם אפשר לבקש? האם הקרן דורשת שותפים נוספים למימון ואם כן, באיזה גובה מתקציב הפרויקט? ישנן קרנות שאוהבות לדעת שהן התורמות היחידות ויש קרנות שיתנו מענק בתנאי שיש שותפים משמעותיים שנותנים תרומה זהה (או לכל הפחות, תרומה בסכום שמתקרב לסכום שאותו הם תרמו). ניתן לבדוק זאת בפרויקטים שונים שבהם תמכה הקרן בעבר - האם היא תמיד התורמת העיקרית או שמא אחת מני רבים? כמו-כן, התשובה לכך עלולה לצוץ במפתיע במהלך שיחה עם נציג הקרן, שכן לא פעם קרנות מתנות את תרומתן בכך שיגויס סכום מסוים ממקורות אחרים.
רוצים להצליח? התנהלו כעסק לכל דבר
עקרונות ודרכי פעולה שכדאי לאמץ כדי לקרב את התורמים הפוטנציאליים לעמותה ומה שהיא מייצגת:
- חשוב מאד להעביר מסר חד וברור בנוגע לזהות הארגון. חשוב שהתורם יידע למי הוא תורם, מי עומד מאחורי הארגון ולאיזו מטרה הכסף מיועד.
- הבליטו את הייחוד של העמותה שלכם - הראו לתורמים הפוטנציאליים מה מייחד אתכם משאר הארגונים ומה יקרה אם הפעילות שלכם תיפסק. ניתן גם להראות את האלטרנטיבה - איך ייראה העולם ללא פעילותכם?
- שמרו על מסר אחיד לאורך כל ההתקשרות עם התומכים השונים: באימיילים, באתר של הקרן ובמכתבים. המסר צריך להיות מועבר עם אותם עקרונות בסיס ועם אותה מטרת על שמובילה את הארגון שלכם.
- בנו מערכת יחסים של אמון בעזרת שמירה על קשר יומיומי שוטף, שקיפות וכנות מלאה.
כיצד ניתן לדעת שהתומכים והתורמים מחוברים לעמותה מסוימת ומחויבים להצלחתה?
- הפכו את התומכים של העמותה לחלק בלתי נפרד ממנה - הקפידו על ניסוח מסרים אישי ומקרב, בהתאם למטרותיכם: במקום
לומר "אתם", אמרו "אנחנו", במקום לומר "שלכם", אמרו "שלנו".
- שמרו על קשר הדוק עם אלה שתומכים בעמותה שלכם - היו קשובים לשטח וכוונו את המשימות השונות של העמותה כך שהתומכים יוכלו למצוא מקום להשתתף, לתרום ולהישאר מעורבים.
- הפכו את התומכים הנאמנים לתורמים קבועים - הציעו כמה אפשרויות של תרומה כספית ועודדו את התומכים הנאמנים שלכם לבחור בתרומה חודשית צנועה אך קבועה.
- הפכו את התורמים שלכם לתומכים נלהבים, שישמחו לסייע לעמותה גם בעתיד - הם הנכס היקר ביותר של הארגון.
- כותב המאמר הוא אור בן שושן, מייסד ובעלים של חברת Foundation Atlas
המתמחה באיתור וגיוס מקורות מימון לעמותות.
האם העמותה עומדת בקריטריונים הבסיסים של מתן התמיכה?
מומלצים