הסיכון למוות בתאונה קטן בשליש בזכות המכוניות
מחקר ענק בארה"ב מאשר כי שיפורים במכוניות הנמכרות כיום, הם האחראים הכמעט-בלעדיים לירידה אדירה במספר ההרוגים בשלוש השנים האחרונות. וגם, הסיכון למות בתאונה במכוניות קטנות מבית קיה, ניסאן, יונדאי ושברולט גבוה יחסית
לא אכיפה, לא תשתית, כן שיפורים טכנולוגיים. שיפור בבטיחות המכוניות ועזרים אלקטרוניים שונים הם הסיבה לירידה במספר ההרוגים בתאונות בארה"ב. כך קובע מחקר חדש ומקיף שביצעה ה-IIHS (התאחדות חברות הביטוח לבטיחות בדרכים), מגופי המחקר הבולטים והמוערכים בעולם. לפי הארגון, הסיכון של נהג למות בתאונת דרכים צנח בשליש בשלוש השנים האחרונות, תודות למכוניות בטוחות יותר המצוידות בעזרי נהיגה מתקדמים. אכיפה והשקעה בתשתיות תרמו משמעותית פחות.
קטנות, ומסוכנות
במחקר שערך הארגון רב ההשפעה נאספו ממצאים מכמות עצומה של מרבית דגמי המכוניות המשומשות בארה"ב, ובכל דגם נבדק מספר ההרוגים למיליון מכוניות. כל המכוניות הן משנת הייצור 2011, אלא אם מדובר ברכב שבמהלך שלוש השנים מאז 2008, לא עבר כל שינוי מהותי.
הפיתוחים ששומרים על החיים שלנו
- ABS - מונע נעילת גלגלים בבלימת חירום ומשפר את יכולת ההיגוי
- ESC - בקרת יציבות הבולמת גלגל אחד או יותר כדי לייצב את הרכב
- EBD - חלוקת עוצמת הבלימה במטרה למנוע סיכון לאובדן אחיזה
- כריות אוויר - לראש, לחזה, לברכיים, אפילו יש מכוניות עם כריות להפחתת לחץ על החזה בתוך חגורת הבטיחות
- כלוב וקורות הגנה - הרכב מתוכנן עם מבנה סופג אנרגיה שכולל כלוב בטיחות וקורות שקורסות בדרך שתמנע פגיעה בנוסעים
המכוניות הכי בטוחות | מספר הרוגים | המכוניות הכי מסוכנות | מספר הרוגים |
אודי A4, הונדה אודיסיי, קיה סורנטו, לקסוס RX, מרצדס GL, סובארו לגאסי, טויוטה היילנדר וסקויה, וולוו XC90 | 0 | קיה ריו סדאן | 149 |
הונדה פיילוט | 2 | ניסאן ורסה סדאן (טידה) | 130 |
מרצדס M-קלאס | 3 | יונדאי אקסנט סדאן | 120 |
פורד קראון ויקטוריה, GMC יוקון | 4 | שברולט אביאו סדאן | 99 |
אקורה TL, שברולט אקווינוקס | 5 | יונדאי אקסנט האצ'בק | 86 |
* הנתונים למיליון מכוניות; הדגמים נבדקו במפרט אמריקאי
את החדשות הרעות קיבלו בעיקר בעלי מכוניות קטנות וזולות יחסית. ב-IIHS מצאו - שלא במפתיע - כי מכוניות קטנות מסוכנות יותר עקב משקלן הנמוך ביחס לכלי רכב אחרים על הכביש, והעובדה שהן מצוידות באבזור בטיחות נמוך בדרך כלל. כך למשל, את אזכור הבטיחות ה הגרוע ביותר קיבלה קיה ריו, עם 149 הרוגים לכל מיליון מכוניות שנמכרו. ניסאן ורסה סדאן עם 130 הרוגים (שווקה בישראל תחת השם טידה) ממוקמת שניה בטבלת ה"מסוכנות ביותר" ואילו יונדאי אקסנט בגרסת סדאן ממוקמת שלישית עם 120 הרוגים בממוצע. רביעית ברשימה המפוקפקת ניצבת שברולט אביאו (99 הרוגים) וחמישית שוב יונדאי אקסנט, הפעם בגרסת שלוש דלתות ועם 86 הרוגים בממוצע.
מנגד, רכבי הפנאי הפכו לבטוחים במיוחד תודות לבקרת יציבות אלקטרונית, שכמעט והעלימה את תופעת ההתהפכות שאיפיינה אותם. עם משקל עצמי גבוה, ישיבה גבוהה וממדים גדולים, רכבי הפנאי הם הקטגוריה עם מספר ההרוגים הממוצע הקטן ביותר. ועוד נתון שממחיש עד כמה הגודל קובע. מבין 19 המכוניות הבטוחות ביותר במחקר, רק שלוש היו מכונית סדאן, שלושתן גדולות למדי. יתר כלי הרכב היו מיניוואן ו-13 רכבי פנאי גדולים. מנגד, מבין 19 המכוניות הכי פחות בטוחות, רק שש היו גדולות, והיתר הגיעו בעיקר מהקטגוריות שמוגדרות בישראל כסופר-מיני, משפחתיות קטנות, משפחתיות קומפקטיות ורכבי פנאי קומפקטיים.
ועד כמה בקרת יציבות חשובה? ב-IIHS מציינים כי רק חמישה בני אדם לכל מיליון רכבי פנאי בממוצע מתים בגלל התהפכות, פחות מרבע מהנתון שנרשם במחקר שנערך בשנת 2004. בסך הכל מספר ההרוגים למיליון צנח מהשנים 2009-2008 מ-48 בממוצע ל-28 בלבד השנה. החוקרים מצאו כי אלמלא השיפור בבטיחות המכוניות, מספר ההרוגים בתאונות דרכים בארה"ב היה גבוה בשנת 2011 בלא פחות מ-7,000 בני אדם.
מהמחקר עולה כי לראשונה, תשעה דגמי מכוניות רשמו אפס מקרי מוות, מצב עליו אפשר היה רק לחלום במחקר הקודם שנערך לפני שמונה שנים. מתוכם, שלושה הם רכבי פנאי - קיה סורנטו, טויוטה היילנדר וטויוטה סקויה (שני האחרונים אינם נמכרים בישראל), ושלושה נוספים רכבי פנאי יוקרתיים - לקסוס RX, וולוו XC90 ומרצדס GL. שלוש המכוניות הבטוחות ביותר, אף הן עם אפס הרוגים, הן אודי A4, הונדה אודיסיי (מיניוואן שלא נמכר בישראל) וסובארו לגאסי.