פרשת שבוע: שיעור בגיוס עובדים ממשה רבנו
האם משה רבנו חיפש אצל המועמדים תכונות אישיות או כישורי ידע, ומהם הכישורים הקריטיים עליהם הוא לא התפשר? וגם: מה יכולים ללמוד אנשי משאבי אנוש המגייסים עובדים מעצתו של יתרו למשה? פרשת שבוע כלכלית
וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת... וַיִּבְחַר משֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת: (שמות יח, 21, 25)
לטורים נוספים במדור פרשת שבוע כלכלית :
- השכיר הראשון לימד אותנו לדייק בדיוני שכר איך פותרים בעיות לטווח ארוך?
- המאבק לצדק חברתי, גרסת משה רבנו
>>> עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
בפרשת יתרו מייעץ יתרו למשה חתנו לפזר סמכויות בתחום השיפוט, ולמנות תחתיו שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות. בפסוקים אלו גלומות כמה מאבני היסוד בתיאוריות מיון עובדים: מהמילים "וְאַתָּה תֶחֱזֶה" לומדים כי תפקיד המיון והבחירה מוטל על משה עצמו. בעל "דעת מקרא" מסביר: "אתה ולא אחר, כי רק אתה מסוגל להבחין אם ראוי האיש לתפקידו באמת או לא... שכדי להבחין באמת אם האיש ראוי לתפקידו, דרוש אדם בעל תכונות מיוחדות כמשה רבנו".
כלומר, בחירה נכונה באנשים העוסקים בגיוס עובדים חשובה מאין כמוה: יש לחפש תכונות מיוחדות ויכולת אבחנה מדויקת בקרב עובדים אשר תפקידם לעסוק במיון ובבחירה.
מהמילים "מִכָּל הָעָם" אנו לומדים, שיש לתת שוויון הזדמנויות במועמדות לתפקיד ובגישה למכרזים. "דעת מקרא" מפרט: "מכל השבטים והמעמדות והקבוצות שבעם, בין עשיר בין עני, בין מיוחס בין שאינו מיוחס".
לאחר מכן מופיעה רשימת הכישורים והתכונות שמבקשים למצוא בקרב המועמדים לתפקיד:
"אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שׂנְאֵי בָצַע"
לפי רשימה זו יש לשים דגש בעיקר על תכונות האישיות של המועמדים, ופחות בכישורי ידע, אשר במקרה זה אינם מופיעים כלל ברשימת התכונות הנדרשות. כישורי ידע אפשר להשלים גם תוך כדי התפקיד. מה שמכריע בקבלת העובד לתפקיד הן הימצאותן - או היעדרן - של התכונות האישיות הנדרשות.
הכישורים הקריטיים עליהם לא נוותר
בהנחה שלשלב הסופי של המיון מגיעים מועמדים בעלי אותו רקע, השכלה וניסיון נצבר, הכישורים האישיים הם אלו שיכריעו מי יגבר על יתר המועמדים. כישורים אלו הם המשפיעים על הכימיה בין המתראיין והמראיין. המראיין לא תמיד באמת מתעניין בעברך התעסוקתי אלא ביכולתך להשתלב בצוות הארגון. איך אתה מתייחס לזמן? איך אתה מתייחס לאנשים שמסביבך? האם אתה יוזם או מגיב? האם אתה תהיה מעוניין ללמוד? האם יהיה כיף ומועיל לעבוד אתך?
מיישום עצתו של יתרו אנו לומדים, כי לעתים קיים פער בין הרצוי למצוי. לכן בבואנו להגדיר את רשימת הכישורים הנדרשים מהמועמד, חשוב לסמן את הכישורים הקריטיים עליהם לא נוותר, לעומת הכישורים שהם בגדר עדיפות בלבד.
יתרו ממליץ למשה על ארבעה כישורים שכדאי לחפש במועמדים, אבל בסופו של דבר מצליח משה לאתר מועמדים אַנְשֵׁי חַיִל בלבד, כפי שמסביר "דעת מקרא": "רמז כאן הכתוב, שלא זכו כל הנבחרים שיהיו בהם כל המידות האלה בשלמותן, אבל היו לפחות כולם אנשי חיל". זו, אם כן, התכונה הקריטית עליה לא הסכים משה לוותר.
לסיכום, אלה אבני היסוד שאנשי משאבי אנוש העוסקים בגיוס עובדים יכולים ללמוד מעצתו של יתרו למשה: עליהם להיות בעלי כושר אבחנה כמשה רבנו, להעניק שיוויון הזדמנויות בשוק העבודה, לזכור כי מיון על פי כישורים אישיים מדויק יותר ממיון על פי ידע ולהגדיר כישורים קריטיים מתוך הכישורים הרצויים.
מרים שפיר היא יועצת קריירה ומחברת הספר "רעיון עבודה שבועי" - היבטים תעסוקתיים בפרשות השבוע