שתף קטע נבחר
 

לגרום למתנדב להרגיש שהוא מקבל תמורה

בעמותות מרבים לחקור אמצעים לשימור מתנדבים, כדי לייצר תחושות הוקרה ושותפות דרך. זה אחד האתגרים הבולטים בהפעלת מתנדבים, כי כשהמתנדב חש שהוא לא מקבל תמורה להתנדבותו, לרוב יפסיק לפעול ויחפש אפיק התנדבות חדש. פרשת שבוע כלכלית

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי: (שמות כה, 2)

 

מדוע כתוב "וְיִקְחוּ לִי" - ולא "ויתנו לי"? הרי בני ישראל נותנים את התרומה לאלוקים - ולא לוקחים אותה ממנו! אלא שכאשר אדם נותן מעצמו - מתנדב למען משהו - הוא אינו פועל בחלל ריק.

 

לטורים נוספים של פרשת שבוע כלכלית:

טובות הנאה? לא אצל אברהם ומשה

פרשת שופטים: תלמדו מקצוע לפני החתונה

>>>  עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet 

 

בניסוחה העדין, "וְיִקְחוּ", מעודדת התורה את האדם להתנדב, מאחר שהמתנדב נותן, אבל גם מקבל - "לוקח" - משהו בחזרה מהעולם שאליו הוא תורם. אחד האתגרים הבולטים בהפעלת מתנדבים הוא נושא שימור המתנדב. כאשר המתנדב מפסיק להרגיש שהוא מקבל תמורה להתנדבותו, לרוב יפסיק לפעול ויחפש אפיק התנדבות חדש. אותה התמורה היא לרוב אהבה. המתנדב נותן מעצמו, ומקבל בחזרה אהבה רבה מהעולם. זהו הכוח המניע שלו.

זירת פעילות של עמותה לחלוקת מזון. המתנדב נותן מעצמו, ומקבל בחזרה אהבה רבה מהעולם (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
זירת פעילות של עמותה לחלוקת מזון. המתנדב נותן מעצמו, ומקבל בחזרה אהבה רבה מהעולם(צילום: בני דויטש)
 

רעיון זה מופיע גם בכתבי הרב דסלר ("מכתב מאליהו", חלק א, קונטרס החסד): "כאשר ברא אלוקים את האדם, עשהו לנותן ונוטל. כח הנתינה הוא כח עליון ממדות יוצר הכל ברוך הוא, מרחם ומטיב ונותן, מבלי לקבל דבר בתמורה. וככה עשה את האדם... כל אדם נותן ומטיב, ולבבו יביע הכרת טובה על אשר יקבל מרעהו. חברת בני האדם, בהיותה ככה, היא החברה המתוקנה והמאושרת, רבת השלום והאהבה". ארגוני המגזר השלישי (עמותות ללא כוונות רווח) מרבים לחקור אמצעים לשימור מתנדבים ולייצר תחושות הוקרה ואהבה כדי לתחזק פעילויות התנדבות.

 

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי: (שמות כה, 2)

 

הפנייה לעם לקבלת תרומות מגיעה מיד אחרי פרשת "משפטים", בה מפורטות תקנות חברתיות שמטרתן יצירת חברה מתוקנת, וביניהן: היחס לעבדות, איסור לקיחת ריבית, חובה לשמירת רכוש וכדו'. סמיכות העניינים אולי מרמזת, כי רק מי שפועל מתוך חברה מתוקנת ומקפיד לקיים את תקנותיה ראוי גם לתת תרומות. לפיכך ארגונים המתפארים במחלקות קשרי קהילה מפוארות התורמות לחברה, רצוי שיבדקו מעת לעת אם תנאי העבודה אצלם והיחס אל עובדיהם ראויים.

 

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי: (שמות כה, 2)

 

הפסוק מתאר כיצד אלוקים מצווה את עם ישראל לבנות את המשכן. באופן מפתיע, אף שמדובר כאן בציווי של ממש, אומר האל: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ". אין כאן לשון כפייה, המחייבת את כולם לתרום לבניית המשכן, אלא מודגשת החשיבות של רצונו האישי של התורם. הדרך הנכונה ליצירת שיתוף פעולה של כלל הארגון למען עשייה משותפת - כך מלמדת אותנו התורה - אינה באמצעות כפייה. המנהל צריך למצוא את האופן להזמין את העובדים "לרצות" לתרום ולהיות שותפים לדרך ולייעוד.

 

מרים שפיר היא יועצת קריירה ומחברת הספר "רעיון עבודה שבועי" - היבטים תעסוקתיים בפרשות השבוע 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מתנדב היספני עובר בבתים של מצביעים פוטנציאליים בארה"ב. הנותן מקבל
צילום: AP
צילום: דור שפיר
מרים שפיר
צילום: דור שפיר
מומלצים