למה ח"כ יעל גרמן אשמה בקריסת בתיה"ח / דעה
היא הקימה את "ועדת גרמן", שישבה במשך 800 שעות והגיעה למסקנות שכל מתמחה יכול היה לקבל, תקפה מנהלי בתי חולים שגייסו תרומות כדי לרכוש ציוד רפואי והקציבה סכום עלוב של 1.5% בלבד מתקציב משרד הבריאות לפיתוח בתי החולים. פרופ' יהודה אדלר יודע מי האשם בקריסת בתיה"ח - וקורא למינוי מקצועי לתפקיד שר הבריאות
בשבועות האחרונים אנו עדים לקריסה במערכת הבריאות, שמוצאת את ביטויה בכותרות בתקשורת על תפוסה של 300% בחדרי המיון ותפוסה של 150%-200% במחלקות השונות. שיעורי תפוסה אלו אינם מאפשרים מתן טיפול ראוי לכל חולה וגורמים להמתנה של כמעט יום שלם בחדרי המיון, עד לקבלת טיפול ראשוני.
עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
מערכת הבריאות שלנו אינה מנוהלת נכון במשך שנים רבות. תקציבי הפיתוח של משרד הבריאות הם כ-1.5% מהתקציב הכולל של המשרד, וזהו אבסורד שכמובן אינו עונה על צרכי המערכת. האוכלוסיית בעולם וגם בישראל מזדקנת, והטכנולוגיות יקרות וטובות יותר מאי פעם. החולה הישראלי מודע יותר למחלות ודורש בצדק שימוש במערכות חדישות, אבל דרישתו נתקלת בתקציב פיתוח עלוב, שאינו מאפשר הקצאת משאבים משמעותית לטכנולוגיות ומכשור. גרוע מכך, בשל היעדר תקציבים פורשים אנשי מקצוע מנוסים רבים ממערכת הבריאות והשירות נפגע במישרין. מכך כמובן סובלים החולים.
ועדת גרמן: בזבוז זמן בדיונים עקרים
שרת הבריאות המפוטרת יעל גרמן הגדישה את הסאה עם הקמת "ועדת גרמן", שישבה 800 שעות תמימות על דיון במצב מערכת הבריאות והשר"פ. כל מתמחה בבית חולים היה יכול להגיע למסקנות אותה ועדה ללא מאמץ, פשוט מהכרותו עם המצב בשטח. גרוע מכך, מערכת הבריאות תקפה את מנהלי בתי החולים, שכיתתו רגליהם כדי להשיג תקציבים לפיתוח ולרכישת מכשור רפואי חדש. במקום להודות להם על מאמציהם לגייס כסף בהיעדר תקציב פיתוח מתאים, מיד החלה ביקורת מעליבה וסרת טעם. תופעה מוזרה שחלק מהמבקרים הם אלה שהיו חייבים להשיג תקציב במקום התרומות.
בהיסטוריה של ישראל לא זכינו לראות שר בריאות אחד ששקד על בניית המערכת עם ראש הממשלה יד ביד, תוך הטמעת הנושא שנוגע לחיי כולנו בקרב כל משרדי הממשלה כמשימה מרכזית, כאשר מעשית מדובר בעצם במשימה לאומית. בהיעדר בניית מערכת משולבת נוצרו פערים אדירים בכוח האדם ובטכנולוגיות, מהם סובלים החולים. הפערים הללו יצרו את החולים ששוכבים בפרוזדורים ואת המחסור בחדרי טיפול נמרץ ואמצעים נוספים.
הייתי בחדרי המיון בימים האחרונים וראיתי קהל ממתינים עצום מחוץ לחדרי המיון המחכה לטיפול. אנשים שכבו באלונקות, על כיסאות ואפילו על הרצפה בחוסר אונים. לא היה בנמצא סגל רפואי כיוון שהסגל (בתפקוד רצוף ומתיש) עסק בהגשת טיפול ל-400 החולים (כפול מיכולת הקיבולת) ששכבו במיון פנימה. הסגל הרפואי כלל רופאים ואחיות רבים שהמשיכו שעות לאחר שהסתיימה משמרתם לתת טיפול מסור כיאה לאנשי רפואה אחראיים. ציבור החולים שהמתין לטיפול עודד את הסגל הרפואי בהבינו את המצוקה.
דרוש: שר בריאות במינוי מקצועי
מערכת הבריאות חייבת להבין שרק מינוי מקצועי של אדם מתוך המערכת עצמה לשר הבריאות יכול להביא לשינוי מהותי במצב החמור.
מינוי של רופא שמכיר היטב את המערכת מעבודתו היומיומית, ולא מינוי פוליטי מפלגתי לפי מפתח קואליציוני. כל שר חדש שמגיע לבריאות מקים ועדות עם אינסוף מומחים שדנים במגוון בעיות. הועדות רשאיות לדון כרצונן בכל נושא, אבל חבל לבזבז זמן כאשר בשלב ראשון לא פותרים את תקציב הפיתוח העלוב ששם ללעג את היכולת לקדם את המערכת.
כולנו חפצי חיים. אנו רוצים טיפול רפואי הולם, מקצועי ומסור, שניתן במתקן ראוי ובזמן סביר, ללא המתנה מעצבנת של 20 שעות. כולנו רוצים שהאישה ששברה את ידה תראה אורתופד וסי.טי. מיד, ולא תגנח בפרוזדור מכאבים.
דווקא מתוך הקריסה והכאב של החולים, הגיע הזמן שנטפל במערכת הבריאות טיפול שורש, ולא נזכר במצוקתה רק בזמן שהיא מתקשה לתפקד. אי אפשר לא להעניק תקציב פיתוח מינימלי, להקים ועדות לדיוני אוויר, לאפשר לסגל רפואי לפרוש בקלות, להתנפל כמשולחי רסן על מנהלים בבתי החולים ולבסוף לצפות שבמיון יינתן פתרון תוך שעה. אין מטה קסמים במערכת הבריאות.
הכותב הוא סגן דקאן במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), מהנהלת בית החולים שיבא