לשרוף טייס בחיים - זה איסלאמי?
הערבים יצאו השבוע מגדרם כדי לשכנע ש"דאעש זה לא איסלאם", אבל אנשי הג'יהאד שלפו פסק הלכה שלפיו אפילו הנביא מוחמד צרב את עיני אויביו בברזל רותח. ממכה עד קהיר, חכמי הדת הזדעקו: "רק אללה מעניש באש, לדאעש יש היגיון משלו". על הקוראן, טייס ירדני מסכן והזכות להצית נמלים
בכל כך הרבה מעשי זוועה הורגל העולם הערבי והאיסלאמי, עד שנדמה היה שאפילו זוועות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לא מצליחות להוציא אותו משלוותו. מי שראה שיעים וסונים שוחטים אלה את אלה בלבנון, מי שראה אנשים נקברים בחיים בסוריה ומי שהתרגל לסקילה באבנים בכפרי איראן - גם עריפת ראש מול המצלמה לא יכולה להפתיעו.
כל מדינות ערב גינו בחודשים האחרונים את עריפות הראש הג'יהאדיסטיות המוטרפות בסוריה ובעיראק, אבל התחושה היא שרק השבוע הן יצאו באמת מגדרן. הסרטון המחליא, המטלטל, הבלתי ניתן לצפייה, שבו הציג דאעש את שריפתו בחיים של הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה בעודו כלוא בתוך כלוב - עורר קול זעקה רם הרבה יותר מבעבר ממחוזות ערב. המלך עבדאללה שלח את מטוסיו להפציץ דאעשיסטים, המוסד הדתי האיסלאמי החשוב ביותר "אל-אזהר" בקהיר הביע סלידה וכל מי שרצה להצטייר כמתון חזר ושינן שורה אחת עיקרית: "זה לא האיסלאם, אלה לא מוסלמים".
אל-כסאסבה (26), נפל בשבי דאעש בדצמבר כשמטוס הקרב שלו התרסק בסוריה. הוא פעל שם נגד מטרות של דאעש במסגרת הקואליציה הבינלאומית שנלחמת בארגון, ושבה חברה גם ירדן. הממלכה ההאשמית הסכימה לדרישת דאעש לשחרר תמורתו את המחבל סאג'דה א-רישאווי שהשתתפה במתקפת טרור בעמאן ב-2005, אבל דאעש לא השיב. השבוע התברר מדוע, כשהארגון פרסם את סרטון הוצאתו להורג של אל-כסאסבה, ובו נראו - באיכות HD - אנשי דאעש מציתים אותו בעודו בחיים בתוך כלוב. ההוצאה להורג בוצעה כבר ב-3 בינואר, לפני פתיחת ה"משא ומתן" לכאורה על שחרורו.
דאעש הועיד לאל-כסאסבה גורל שונה משל חטופים אחרים, בעיקר משום שבניגוד לאלה שאת ראשיהם ערף - עובדי סיוע ועיתונאים זרים - הוא היה איש צבא שנלחם נגד הג'יהאדיסטים ישירות. גם התבוסות שנחל דאעש בשבועות האחרונים, במיוחד בקרב על קובאני שבסוריה, עודדו אותו "להעניש" את המערב בהוצאה להורג שונה מבפעמים קודמות, כזו שלתפישתו תחזיר לו לפחות מראית עין של עוצמה.
אבל אפילו דאעש, ארגון פסיכופתי ככל שיהיה, צריך לפעמים לתת דין וחשבון. הג'יהאדיסטים שלו נשענים על תמיכתם של קהילות מוסלמיות ושבטים שמרניים, וכמי שמתיימרים להחיל את ההלכה האיסלאמית בעולם כולו - אינם יכולים להרשות לעצמם לאבד את תמיכתם של אלה. ביום רביעי השבוע פרסם דאעש סרטון מ"הקרנה חגיגית" של ההוצאה להורג של אל-כסאסבה, הקרנה שנערכה בבירה דה-פקטו של דאעש בסוריה, העיר א-רקה. בסרטון זה הוא ניסה לתרץ את מעשיו. תושבים שהתראיינו בסרטון, כשברקע נראה הטייס עולה בלהבות, הביאו כצידוק את העיקרון האוניברסלי של "מידה כנגד מידה", הקיים גם באיסלאם. "אל-כסאסבה הפציץ ושרף אותנו למוות, עכשיו תורו להישרף", הם טענו.
ברזל רותח לעין
ובכל זאת, לדאעש לא די בקול העם, יש לו רק דרך אחת להצדיק באמת את מעשיו - ההלכה האיסלאמית. בפורומים ובעמודים ברשתות החברתיות המזוהים עם דאעש ואל-קאעידה נפוץ פסק הלכה בחתימת הגוף ההלכתי העליון של דאעש, ובו הצידוק הדתי לכאורה למעשה של שריפת אדם כעונש. לפי פסק ההלכה, שתיים מהאסכולות באיסלאם - החנפייה והשאפעייה - התירו לחלוטין לשרוף אדם למוות, ובעשותן כן התבססו על אחת ממסורות הנביא מוחמד, שבה נאמר המשפט "רק אללה מעניש באש".
הציטוט הזה עורר בימים האחרונים מלחמת "חכמים" ופרשנויות בעולם האיסלאמי. בפסק ההלכה הדאעשי צוטט בין השאר אל-מהלב בן אבו ספירה, שהיה מושל מחוז תחת השלטון האומיי האיסלאמי בסוף המאה השביעית. הוא הדגיש כי האמירה "רק אללה" לא נועדה לאסור הענשה בשריפה, אלא לבטא צניעות של האדם בפני האל, ולפיכך השריפה מותרת. בפסק ההלכה צוטט גם אל-חאפז איבן חג'ר, איש הלכה מוכר מאוד באסכולה השאפעית, שטען כי מעשי ה"סחאבה" (בני לווייתו) של הנביא מוחמד מעידים כי שריפת אדם מותרת. לדבריו אפילו הנביא עצמו סימא את עיניהם של אנשים מאחד השבטים בברזל מלובן, וחאלד בן אל-ווליד, אחד מבני לווייתו של מוחמד, שרף את אלה שכפרו באיסלאם.
בנוסף, דאעש הסתייעו בהקשר ההלכתי במסורת איסלאמית שלפיה החליף (השליט) הרביעי בתקופת תור הזהב של האיסלאם, עלי איבן אבו טאלב, שנחשב קדוש עבור השיעים, שרף, לכאורה, למוות כמה מאויביו הכופרים.
אנשי הדת הבכירים במדינות ערב לא נותרו חייבים אל מול ההסבר הזה של דאעש. הם קבעו חד משמעית כי עונש השריפה נוגד לחלוטין את חוקי האיסלאם בפרט והדתות בכלל, והתמקדו באותו פסוק שלפיו "רק אללה מעניש באש". מזכ"ל ההתאחדות העולמית של חכמי הדת המוסלמים, עלי אל-קורה דארי, קבע כי הפסוק הזה מהווה איסור חמור על הצתת אדם: "זו פעולה פחדנית ונפשעת, שבוצעה בדם קר", התעקש, "הנביא עליו השלום אסר את השריפה באש. זה מעשה החורג מכל הערכים, המוסכמות והכללים באיסלאם".
שייח אל-אזהר: זו קללה נגד אללה
לקביעה זו הצטרפו גם המופתי של סעודיה ושר ההקדשים הירדני, האיל דאווד, שהוסיף כי לא רק ששריפת אדם אסורה באיסלאם, אלא אפילו "ריבון העולמים גער בנביא (אחד הנביאים) כיוון ששרף נמלים". שייח אל-אזהר, אחמד א-טייב, העומד בראש המוסד ההלכתי החשוב ביותר בעולם הסוני, גינה בחריפות את המעשה ואמר בהתבסס על דברי האל והנביא מוחמד: "האיסלאם אסר לרצוח נפש אנושית חפה מפשע. אללה יצר את האדם, וזו קללה להרוס אותו".
אנשי דת במוסד אל-אזהר דחו בשאט נפש גם את הניסיון של דאעש להתבסס בסרטון ההוצאה להורג על דברי התיאולוג והפוסק הדגול מהמאה ה-13 איבן תימייה, הנחשב לאב הרוחני של התנועות הפונדמנטליסטיות באיסלאם ומזוהה עם הזרם הוואהבי בסעודיה. דאעש ניסה להסביר כי לפי איבן תימייה התעללות בגופה אסורה בתכלית האיסור, אך אם הכופרים הענישו את המוסלמים בצורה מסוימת - מותר להענישם באותו האופן. "זה אסור בכל דתות", קבעו מנגד חכמי אל-אזהאר,
"אסור לפעול כך גם נגד חיות".
"לדאעש יש פרשנות משלו, פרשנות קלוקלת הנוגדת את ההלכה של אללה", קבע מוחמד א-שחאת אל-ג'ונדי, חבר המרכז למחקרים איסלאמיים, הגוף ההלכתי העליון במוסד אל-אזהר. "דאעש לוקח לעצמו מונופול על הפרשנות כדי להצדיק מעשים שאין להם שום קשר לאיסלאם. אם הם כבר מנסים להיתלות בדברי איבן תימייה, שישימו לב שהוא אמר אותם בהתייחס למלחמה בין מוסלמים למי שאינם מוסלמים. ואפילו אז, אפילו אז - אין היתר לשרוף אדם. זה נוגד את הכבוד שנותן אללה לבני האנוש".