מבחן לאוטובוס 133 של אגד בחיפה. הציון: נכשל
קו 133 המרכזי של חברת אגד מחבר בין מרכזית חוף הכרמל לציר מוריה, מרכז הכרמל והדר ומסתיים במרכזית המפרץ. איך הוא עומד במבחן הנוסע? לא בהצלחה
בוחני קווי האוטובוס של ynet וארגון "15 דקות" בחרו הפעם בחיפה, אחת הערים היותר-מורכבות בכל הנוגע לתחבורה ציבורית עקב תוואי בעייתי. הפרשי הגובה הגדולים והקווים הארוכים, הופכים את חסרי הרכב הפרטי - או פשוט אלה המעדיפים להמנע מנהיגה בהם - ל"שבויי" תחבורה ציבורית. שכן לעיתים קרובות, הליכה ברגל פשוט אינה אפשרית, בעיקר לתושבי העיר המבוגרים יותר. ואיך דואגת להם המדינה, בעזרת חברת אגד? ובכן, ניחשתם נכון.
- יש לכם תלונה בנושא תחבורה ציבורית? שלחו את הטופס
תחנות
התחנות המשותפות עם המטרונית הן תחנות כפולות, עם שני ספסלים קטנים. בתחנות הרגילות יש רק ספסל אחד עם שני מקומות ישיבה בלבד. נשמע מסודר, אך בשני סוגי התחנות פשוט אין מספיק מקומות ישיבה. בשעות העומס אנשים מבוגרים נאלצים לעמוד, לעיתים בתנאי מזג אוויר בעייתיים ממילא, שכן התחנה מקורות אמנם, אך אינן מכסות מגשם באופן מלא, עקב בחירה "עיצובית" בגג צר מדי.
שמחנו לגלות כי בתחנות המשותפת עם המטרונית (כמו תחנת מת"מ) יש הגבהה לעלייה נוחה לאוטובוס עבור המתקשים, אך בשאר התחנות סידור שכזה אינו קיים או אינו מספק, ותושבי חיפה המבוגרים מתקשים מאד בכניסה ויציאה מהאוטובוס ולעיתים לא יכולים לעשות כך ללא עזרה. לאורך כל קו 133 אין מידע בתחנות מידע על המסלול, או לוח זמנים מודפס (שוב, בניגוד לחוק המחייב פרסום מידע), שלא להזכיר מידע אלקטרוני. לעומת נוסעי האוטובוס, אלה הבוחרים (או יכולים) לנסוע במטרונית, נהנים ממידע מסודר - מודפס ואלקטרוני. מדוע בעצם "שווים" נוסעי המטרונית יותר? הציון: 2 מ-10
מהלך הנסיעה
מסלול הנסיעה של קו 133 ארוך יחסית, אך הגיוני ומחבר באופן יעיל את תחנת חוף הכרמל עם ציר מוריה, מרכז הכרמל והדר. יחד עם זאת, הקו מופעל לסירוגין עם הקו המקביל 132 (133 אחת ל-30 דקות, וכך גם 132) אשר עושה בנוסף סיבוב ליד בית החולים כרמל, ומאריך כך את הנסיעה ב-5 עד 10 דקות בהתאם לכיוון וחסימות ברחובות הצרים בקרבת בית החולים.
בחלק מהתחנות על ציר מוריה וליד בית החולים בני ציון, הנהג לא יכול היה לעצור בצמוד למדרכה עקב מכוניות פרטיות ולא מעט מוניות שהפריעו לו. מה עם אכיפה נוקשה ותכופה? עיריית חיפה והמשטרה לא נראו באזור. היו להם כנראה עניינים דחופים יותר באותו זמן. איך זה משפיע על לוח הזמנים? כצפוי, בכל הפעמים שבדקנו נרשמו איחורים כרוניים של כ-20 דקות. הסיבות העיקריות לכך - עומסים בדרך פרויד בשעות השיא, מסלול ארוך וצפיפות בתוך האוטובוס. הציון: 4 מ-10
העדפה בדרך
קו 133 ונוסעיו כלל לא מכירים את משמעות המילים. במילה אחת - אין. עקב עומסי התנועה הכבדים בדרך פרויד ושכונת הדר, ראוי היה לבחון סוג כלשהו של העדפה לתחבורה ציבורית בשעות העומס, בעיקר לאחר הפעלת מנהרות הכרמל אליהן מנותבת תנועת כלי רכב פרטיים. הציון: 1 מ-10
כרטוס ועלייה לאוטובוס
לאורך הנסיעה היו לפחות שלוש תחנות בהן זמן העלייה היה ארוך (מת"מ ושתי תחנות על ציר מוריה), למרות שמספר העולים היה ממוצע (5-6 נוסעים). מדוע? שוב, כי הנהג גם מוכר כרטיסים. אפשרות לרכוש כרטיס או כרטיסיה בתחנות, קיימת רק לאורך מסלול המטרונית. הציון: 4 מ-10
מצב האוטובוס והנהיגה
סוף סוף ציון גבוה במבחן הקו בסעיף כלשהו. האוטובוסים של אגד בהן נסענו בקו 133 היו נקיים וחדשים יחסית. הנהיגה במהלך רוב הנסיעות הייתה ראויה לציון חיובי, למעט מספר בלימות חדות עליהן הנהג יכול היה לוותר אילו היה מרוכז יותר בדרך, וצופה את התנהלות כלי הרכב שלפניו טוב יותר. הציון: 8 מ-10
סיכום
קו 133 המרכזי מציע מסלול נוח ויעיל, אך הוא מתקשה להתחרות ברכב פרטי, וחבל שכך. האיחורים הגדולים הופכים אותו ללא אמין, בעיקר אם יש צורך להגיע לנקודה כלשהי בזמן המדויק וכמובן אם יש צורך להחליף אוטובוס מבלי להמתין זמן רב מדי בתחנה. חלק גדול מהבעיה ניתן לפתרון אם אפשר יהיה לרכוש ולתקף כרטיס בתחנות, אם אגד הייתה מאפשרת עלייה מכל בדלתות, ואם הייתה עדיפות כלשהי לאוטובוס בשעות עומס בצירים מרכזיים ובחלקים בעייתיים יותר של המסלול.
בשנים האחרונות התמקדה עיריית חיפה בפיתוח המטרונית במטרופולין, כלי תחבורה שאמור היה לפתור - לפחות חלק - מבעיות התחבורה באזור. כך או אחרת, נראה שזה בא על חשבון קווי האוטובוס הרגילים. כך במקרה של התחנות החדשות למשל, שהוצבו לפני הבחירות לראשות העיר, נראות אמנם טוב ו"עושות כבוד" לראשי חיפה, אך אינן מעניקות את השירות שהן אמורות להעניק - מחסה ומקום ישיבה, כמו-גם מידע עדכני וברור. ציון סופי 4 מ-10
סייעה בהכנת הכתבה: לרה פארן