המכירות בארה"ב ירדו: סודה סטרים משנה את הטעמים
בעקבות ירידה של 40% במכירות בארה"ב שמהווה 25% מהשוק של סודה סטרים, החברה, המצהירה כי היא מותג המים המוגזים הגדול בעולם, תחליף את קו המוצרים הקיים בארבעה קווי טעמי פירות, העשויים מרכיבים טבעיים בלבד, ללא ממתיקים מלאכותיים. הבקבוקים החדשים הוקטנו, וניתן להפיק מהם 25% פחות משקה. שטח המדף של טעם הקולה יצטמצם
אחרי שנה קשה בארה"ב: חברת סודה סטרים החליטה לבטל את רוב הטעמים הקיימים שלה ולהחליפם ב-100 טעמים חדשים, מרכיבים טבעיים בלבד, מופחתי סוכר, ללא חומרים משמרים וממתיקים מלאכותיים. חלק מהטעמים יישארו, רק שרכיביהם יוחלפו.
"2014 היתה שנה שכשלנו בה", אמר היום (ב') מנכ"ל סודה סטרים העולמית, דניאל בירנבאום, במסיבת עיתונאים. "הייתה צניחה במכירות בארה"ב של 40%, שמהווה 25% מהשוק של סודה סטרים. בישראל, נרשמה עלייה במכירות 30%, אך היא מהווה רק 2% מהשוק של סודה סטרים".
סודהסטרים סוגרת את המפעל במישור אדומים
>>> עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
>>> ביבי חביבי // החדש של נוי אלוש // רק ב-ynet
100 טעמים חדשים
קו הטעמים החדש יגיע תחילה לשוק הישראלי אם כי יימכרו כאן כ-30 טעמים בלבד. הטעמים יתפלגו לארבע קטגוריות:
קטגוריית fruits: טעמי פירות, חלקם טעמים שמשלבים 2 פירות. "לקחנו את האשכולית האדומה - הטעם הפופולרי ביותר - והוצאנו ממנו את הסוכר והממתיקים המלאכותיים", אמר בירנבאום. בין הטמים: ליצ'י, קיווי, משמש ואפרסק-תפוח.
קטגוריית zeros: משקאות ללא קלוריות. ביןהיתר: אשכולית אדומה, לימון ואבטיח.
קטגוריית plus: מים בטעמים עם ויטמינים ללא קלוריות. בין היתר: אוכמניות, לימון, תפוז.
קטגוריית essence: משקאות מים בטעמים, אך לא מתוקים מדי. בין היתר: אפרסק תפוז ותפוז
כמו כן, תושק קטגוריה נוספת - קטגוריית גורמה, של טעמים חד פעמיים, הכוללת בין היתר: מלון אפרסק, היביסקוס פטל שחור, שיסו יוזו ולימון בזיליקום.
שטח המדף של טעם הקולה יצטמצם
בירנבאום הצהיר במסיבת העיתונאים כי: "סודה סטרים זה לא עוד טעמים דמויי קולה ופאנטה. כיוון שאנחנו בשת"פ עם פפסי, יתכן שנוסיף טעם קולה של פפסי, מוצר שכבר נמכר באופן מצומצם בארה"ב, אך לא תחת המותג סודה סטרים".
הטעמים החדשים מהווים התייקרות
החברה תמשיך למכור טעם קולה, אך במקום שטח מדף של 30% הוא יצטמצם לפחות מ-10% ולא יקרא סודה סטרים, אלא קלאסיק. בקבוקי הסירופ של סודה סטרים עולים 15 שקל, ולטענת סודה סטרים, המהלך לכאורה לא ייקר את הטעמים, אך בפועל ישנה התייקרות: הבקבוק הישן היה בגודל 500 מ"ל ויכל לייצר 12 ליטר משקה, והחדש 440 מ"ל וייצר 9 ליטר, "כי הדילול שונה", אמר בירנבאום ל-ynet. מדובר בהקטנה של 27% בנפח הבקבוק ושל 25% בכמות המשקה שניתן לייצר ממנו.
מחיר המכשירים של סודה סטרים מתחיל ב-400 שקל. גם פה יש התייקרות: המכשיר החדש של החברה, "פאואר", יושק בישראל ביוני ויעלה 700 שקל. בלון גז של 60 ליטר יעלה 50 שקל.
ירידה בצריכת משקאות קלים: "למה שאכניס הביתה את השטן"?
הסיבה למהלך היא, לפי בירבאום הירידה החדה בצריכת משקאות קלים. "הסוכר הפך להיות אויב", הוא הצהיר, "הממתיקים המלאכותיים מתוארים בארה"ב כסרטן. יש ירידה דרמטית בעולם בצריכת משקאות קלים ובעיקר: משקאות דיאט. קוקה קולה בבעיה, וזו גם בעיה של סודה סטרים. החברות הגדולות לא מצליחות בינתיים לספק תחליפים. 4-3 מיליון בתי אב מדירים את המותג קוקה קולה מביתם מדי שנה, כך לפי מחקר שלנו".
ל-ynet אמר כי כשסודה סטרים נכנסה לארה"ב, היא שאלה את הצרכנים מה דעתם על הכנת קולה וד"ר פפר בבית והתגובה היתה: התלהבות עצומה מהחידוש. "היום, צרכנית אמר לנו: למה שאכין את זה בבית? למה שאכניס לבית שלי את השטן"?
בעקבות המהלך: "אנחנו נעוף"
לפי בירנבאום: "זה מוביל אותנו למים. מבחינתנו, הפתרון הוא לעבור למוצר כמה שיותר קרוב למים וכמה שפחות מלאכותי. המים המוגזים בלבד גדלו ב-33%. גם באירופה מים מוגזים נמצאים בגידולים. אנחנו רואים נסיונות של החברות הגדולות להשיק מי קוקוס zico, מי ויטמינים. כל מותג שיש בו את המילה 'מים' - הוא בתהליך צמיחה.
בירנבאום הסביר כיצד הקטגוריות מתקרבות זו לזו: "המשקאות המוגזים מגלגלים בעולם 225 מיליארד דולר והמים המוגזים - 39 מיליארד דולר. הסודה סטרים היא הגשר ביניהן. כשיש סודה סטרים בבית, הצרכן שותה 43% מים. כיום זה מותג המים המוגזים הגדול בעולם. ב-2014 נשארנו מאחור - ועכשיו מחדשים".
בכמה אתה צופה שהמכירות שלכם יצמחו בעקבות המהלך?
"אין לי תחזית, אבל אנחנו נעוף. נעוף. השנה נשארנו מאחור, ב-2015 נחזור לצמוח. מלוא הצמיחה לא תהיה ב-2015, אבל לטווח רחוק השמיים הם הגבול. מנכ"ל של אחת מחברות המשקאות הקלים הגדולות בעולם אמר לי: 'סודה סטרים זה העתיד'".