חינוך ופערים: העניים לומדים פחות מדעים
מסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי שיעור התיכוניסטים הלומדים פיזיקה, כימיה וביולוגיה עולה עם העלייה ברמה הכלכלית-חברתית של היישוב. בבתי ספר ערביים מקדישים יותר שעות להוראת מדעים מאשר בעבריים
ביישובים המבוססים לומדים יותר מדעים. כך עולה מסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום (ג'). שיעורי הלמידה גדלים עם העלייה ברמה החברתית-כלכלית של היישוב, במיוחד בולטים במגמה זו מקצועות הכימיה והביולוגיה. בנוסף עולה כי שיעור הלומדים מקצועות מדעיים בחטיבה העליונה גבוה יותר בחינוך הערבי מאשר בחינוך העברי.
עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet
הסקר בוצע במהלך שנת הלימודים תשע"ד (2013/14) בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים במטרה לאמוד את שעות ההוראה השבועיות למקצוע הניתנות בפועל בכל כיתה. הסקר דגם כ-1,000 בתי ספר, ושיעור ההשבה עמד על כ-70%. מהסקר עולה כי ממוצע השעות לכיתה באנגלית ומתמטיקה גבוה יותר בחינוך הערבי מאשר בחינוך העברי, למעט מתמטיקה בחטיבה העליונה. ביולוגיה הוא המקצוע הנלמד ביותר מקרב המקצועות המדעיים בחטיבה העליונה.
שיעור הלומדים כימיה וביולוגיה בתיכונים של החינוך העברי גבוהים יותר במחוזות תל אביב והמרכז. אך עדיין בחינוך הערבי שיעור הלומדים את המקצועות הללו גבוה יותר מאשר בעברי.
הלוח שמציג את ממוצע שעות ההוראה בפועל במקצועות השכיחים בחינוך היסודי, מראה כי ממוצע השעות לכיתה במתמטיקה עמד בפועל על 6.8 בחינוך העברי הממלכתי, 5.5 בחינוך הממלכתי-דתי ו-7.2 בחינוך הערבי. באנגלית ממוצע השעות בפועל עמד על 3.2 בחינוך העברי, 3.0 בממ"ד ו-3.7 בערבי.
במקצועות המדעיים בחטיבה העליונה ניכר ההבדל בשיעור הלומדים כימיה, ביולוגיה ופיזיקה. ביולוגיה הוא המקצוע הנלמד ביותר מבין המקצועות המדעיים בחטיבה העליונה.
מהתרשים שמציג את שיעורי התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים בחינוך העברי לפי מחוז, ניתן לראות כי למידת מקצועות מדעיים נרחבת יותר בתל אביב והמרכז ומצומצמת יותר במחוז ירושלים.
ככל שהרמה החברתית-כלכלית של היישוב גבוהה יותר, כך עולה שיעור הלומדים מקצועות מדעיים בתיכונים של החינוך העברי.
בתרשים מוצגים שיעורי התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים לפי רמה חברתית-כלכלית של היישובים. ניתן לראות כי שיעורי הלמידה גדלים עם העלייה ברמה החברתית-כלכלית, ובאופן בולט בכימיה ובביולוגיה.
הסקר בוצע בבתי ספר יסודיים, בחטיבות ביניים, בבתי ספר תיכונים ובבתי ספר מקיפים הכוללים חטיבת ביניים וחטיבה עליונה. לא נכללו בו המגזר החרדי והחינוך המיוחד.