עליה בדרישה לעובדי מזכירות משפטית
סקירה מגלה כי היצע המשרות בתחום המזכירות המשפטית טיפס אשתקד - אך שעות העבודה התארכו ודרישות הסף טיפסו משמעותית. מנכ"ל חברת השמה בענף: "המזכירות מצופות יותר ויותר להתאים עצמן לשעות העבודה הארוכות של עורכי הדין"
הביקוש לעובדים בתחום המזכירות המשפטית טיפס בשנת 2014: מנתוני חברת קודקס, המתמחה בהשמה בענף המשפט, עולה כי בשנה שעברה נפתחו 520 משרות בתחומי האדמיניסטרציה המשפטית - עלייה של 13% ביחס ל-2013. כמות ההשמות בענף טיפסה ב-24%.
בפילוח לפי התמחות - כ-60% מהמשרות שנפתחו יועדו למזכירות, 14% - למזכירות בכירים, שותפים ועוזרות אישיות, 12% לפקידות קבלה, ו-6% לקלדניות, מידעניות, בק אופיס ופקידות תביעות. בנוסף, 4% יועדו לגבייה והוצאה לפועל, 3% למנהלות משרד ו-2% למנהלות חשבונות. רוב המשרות שנפתחו (38%) היו במשרדי עורכי דין קטנים, שמונים עד 7 עובדים.
גודל משרד | שיעור המשרות שנפתחו |
קטן (עד 7 עובדים) | 38% |
בינוני (8-15 עובדים) | 30% |
גדול (16-35 עובדים) | 20% |
גדול מאוד (מעל 36 עובדים) | 16% |
עם זאת, הביקוש מצד עובדים למשרות בתחום אף היא בעלייה: החברה קיימה אשתקד מעל ל-700 ראיונות עבודה עבור מזכירות משפטיות – עליה של 18% לעומת השנה שלפני. על פי נתוני החברה, רוב המועמדות הן בטווח גילאים של 25-40 ומתגוררות במרכז הארץ, בעוד שכ-15% בלבד מגיעות מהפריפריה.
גם נתוני אתר הדרושים AllJobs מגלים מגמת עלייה בהיצע המשרות של "מזכיר משפטי" - אם ב-2012 התפרסמו כ-313 משרות בתחום, הרי בשנת 2013 חלה עליה של של כ-10% ל-349 משרות, ואשתקד נרשמה עליה של 6% נוספים, ל-372 משרות.
עם זאת, הביקוש מצד העובדים גבוה בהרבה - בשנת 2012, התחום של "מזכיר משפטי" הוגדר כתחום חיפוש עיקרי עמד על 1,659. בשנת 2013 נרשמה ירידה של 23.6% ל-1,267 פעמים, אולם בשנת 2014 שוב חלה התאוששות קלה, עם 1,346 פעמים שתחום זה הוגדר בתחום חיפוש עיקרי - עליה של 5.8%.
שכר - אין שינוי משמעותי
חרף העליות בביקושים - בשכר לא נרשם שינוי משמעותי. כך למשל, אם ב-2013 עמד שכרה של מזכירה משפטית במשרה מלאה על 5,000-6,000 בממוצע והאמיר עד 7,500 עם ותק של 3 שנים - אשתקד נרשמה עליה של 500 שקלים בלבד בשכר ההתחלתי.
2014 (בשקלים לחודש) | 2013 (בשקלים לחודש) | |
מזכירה משפטית | 5,000-7,500 (בהתאם להיקף ניסיונה) | 5,000-6,000; בוותק של 3 שנים: 6000-7500 |
פקידת הוצל"פ | 7,000-7,500
(למעט במשרדים המתמחים בתחום, ואז השכר עומד על 5,000-5,500) |
6,500-7,200 |
עוזרת אישית | 8,500-11,000 | 8,200-10,500 |
מזכירת שותפים/קומה | 7,500-9,000 | 7,300-8,500 |
מזכירה בכירה במיוחד (מזכירת שותף מייסד) | 11,000-12,000 | 10,700-12,000 |
מנהלת משרד | 13,000-15,000 | 12000-14000 |
מזכירת ערב | שכרן הוא שעתי, ועומד על 35-40 ש' לשעה בממוצע | שכרן שעתי, עמד על 35 ש' לשעה בממוצע |
קלדנית | 38 ש' לשעה או 7,000 למשרה מלאה | 35-40 ש' לשעה, או 6,700 למשרה מלאה |
מנהלת חשבונות | 7,000-7,500 | 6,500-7,500 |
מנהלת חשבונות בתפקידים בכירים | 10,000 | 10,000-9,500 |
שכרן של עוזרות אישיות רשם אף הוא עליה קלה, מטווח של 8,200-10,500 שקל ל-8,500-11,000 שקל. בקודקס מסייגים, כי השכר הממוצע בפריפריה עבור מרבית המשרות בתחום נמוך משמעותית ונע סביב כ-5,500 שקל בחודש, גם אם נדרש ניסיון. כמו כן, במשרות חלקיות השכר נמוך יותר.
מנכ"ל החברה, ליאת בן-צבי שבח, זוקפת את רוב העליות בשכר - לעליה בהיקף שעות העבודה בקרב עובדות במשרה מלאה. "המזכירות מצופות יותר ויותר להתאים עצמן לשעות העבודה הארוכות של עורכי הדין", היא אומרת. "אם בשנים עברו משרת בוקר הסתיימה לכל היותר בשעות אחה"צ המוקדמות, כיום כמעט שלא ניתן לאתר משרות כאלה. שעות העבודה המקובלות הן מ-8:00 עד 18:30, כאשר השכר עולה בהתאם"
היא מוסיפה, כי המשרה האידיאלית מבחינת המזכירות היא משרת בוקר מלאה, שמבטיחה הכנסה קבועה ויציבות. רוב המשרות (57%) עדיין מיועדות לשעות הבוקר, לעומת 36% שיועדו יועדו לצהריים והערב, אבל בפועל חלה עלייה בביקוש לעובדים בעיקר בשעות הערב. התוצאה לדבריה, היא שהמשרות בתחום פופולאריות במיוחד בקרב אמהות לילדים בוגרים או פרילנסרים.
שינויים בדרישות הסף
עוד עולה מנתוני החברה, כי גם דרישות הסף מהעובדים במקצוע השתנו משמעותית בשנים האחרונות, וכבר אינן מסתכמות רק ב-12 שנות לימוד, היכרות עם תוכנות משפטיות ויכולת הקלדה מהירה. אז על אילו דרישות רצוי לענות היום מצד מחפשי העבודה?
בקודקס מציינים ניסיון תעסוקתי במזכירות של שנה לפחות או ניסיון צבאי רלוונטי, היכרות עם תוכנות משפטיות שונות, וכן שליטה מלאה באופיס ואאוטלוק. "נכונות המעסיקים לביצוע הכשרה וללימוד התוכנות אינה גבוהה והציפייה היא שהמזכירות יגיעו לאחר התנסות מינימאלית בהן לכל הפחות", מציינים בחברה.
דרישות נוספות הן יכולת הקלדה מהירה ותמלול הקלטות, עברית רהוטה ושליטה גבוהה באנגלית, לעתים ברמת שפת אם. תנאי סף נפוץ נוסף הוא תואר ראשון, כאשר במשרות בכירות אף יש ציפיה לתואר שני. הכשרות וקורסים מקצועיים כמו הקלדה עיוורת או אנגלית משפטית מעניקים יתרון נוסף.
תופעה חדשה על פי קודקס, היא דרישה למומחיות בתחום. "בפירמות הגדולות קיימת חלוקה היררכית ומובנית למחלקות על פי תחומי מומחיות ספציפיים", מסבירים בחברה. "בהתאמה, הולך ומתפתח שוק המזכירות המשפטית ונוצרות תתי התמחויות דוגמת קלדנות, ניסיון בניהול ארכיון, ניהול ספרייה ואפילו מזכירות ייעודיות שאחריותן הינה על מזון הבריאות שמוגש במשרד".
"אנו רואים תחילתו של שינוי בתהליכי הגיוס ובמשאבים המושקעים לצורך איתור עובדים שישתלבו במשרד לטווח ארוך", אומרת בן-צבי שבח. "חשוב מאוד, עוד בשלב האפיון הראשוני של המשרה, להבין את סגנון המשרד ולהתאים את אופי המזכירות לרמת השיח והאווירה, לדרישות המקצועיות, לנראות המצופה, לסוג העבודה ועוד. דיוק בדרישות כבר בשלב זה, מקטין משמעותית את שיעורי התחלופה ומובילים לגיוס מזכירות שמתאימות לאופי הארגונים".