ג'פאר פנאהי האיראני זכה בדוב הזהב
למרות היעדרותו הכפויה מפסטיבל ברלין, היוצר המוערך ג'פאר פנאהי חוגג עוד פרס על סרטו החדש "טקסי" שנעשה בחשאי תחת אפם של שלטונות איראן. ורנר הרצוג וטרנס מאליק יצאו בידיים ריקות
רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כיתבו לנו בטוויטר
פנאהי - שנחשב לאחד הגיבורים הגדולים של הקולנוע העולמי - ממשיך לעשות סרטים בחשאי מתחת לעינם הבוחנת של השלטונות בארצו, אשר אוסרים עליו לצאת את גבולות המדינה מאז נאסר בגלל מעורבותו בהפגנות נגד הממשל ב-2010. ב"טקסי" הוא עצמו מגלם נהג מונית אשר נוסע ברחובות טהראן ואוסף נוסעים שונים ומשונים. סיפוריהם באים לשקף את המציאות העכשווית באיראן.
פנאהי הוא אחד הבמאים המובילים שהשתתפו בתחרות הרשמית של פסטיבל ברלין השנה, ולצדו בלטו גם ורנר הרצוג הגרמני עם סרטו החדש וכן טרנס מאליק האמריקני ופיטר גרינוויי הבריטי. עם זאת, אלו יצאו בידיים ריקות מהטקס, ובמקומם נישאו על כפי ארונופסקי וצוותו שמות פחות מוכרים.
בפרס דוב הכסף המוענק מטעם צוות השופטים זכה פאבלו לראין על "The Club". הבמאי הצ'יליאני הזכור מסרטו הפוליטי "לא", וגם פה ממשיך להעלות מן האוב את מעללי החונטה הצבאית - הפעם בצורה חדה ונוקבת יותר, ככתב האשמה חמור נגד אנשי הכנסיה ועוולותיהם. בן ארצו של לראין, פטריסיו גוסמן, יצא מהטקס עם פרס התסריט על "The Pearl Button" למרות שמדובר בכלל ביצירה דוקומנטרית. חיירו בוסטמנטה מגווטמאלה זכה בפרס לחזון קולנועי מיוחד על סרטו "הר געש".
בפרס הבימוי זכו בצוותא ראדו ג'ודה הרומני על סרטו "Aferim", ומלגוז'טה סומובסקה הפולניה על סרטה "Body". בפרסי המשחק לשחקן ושחקנית זכו יחדיו שרלוט רמפלינג וטום קורטני הוותיקים, על תפקידם כזוג מזדקן ב-"45 שנים", שביים אנדרו הייג הבריטי. פרסי הצילום התחלקו בין סטורלה ברנדת' גרובלן הנורבגי על עבודתו בסרט הגרמני "ויקטוריה" וצמד הצלמים הרוסים ייבגני פריבין וסרגיי מיכלצ'וק על תרומתם לסרט "תחת עננים אלקטרונים" של אלכסיי גרמן הבן.
פסטיבל ברלין ה-65 ינעל מחר עם לא מעט טרוניות מטעם המבקרים על הסרטים שהשתתפו בתחרות הרשמית אבל עם הצלחה קופתית אדירה. יותר מ-300 אלף כרטיסים נמכרו להקרנות השונות נכון
לאמצע השבוע, מה שמסמן על שיא חדש בתולדות הפסטיבל היוקרתי.
בין הסרטים שהוקרנו גם הדרמה הישראלית "בן זקן" של אפרת כורם בכיכובו של אלירז שדה וכן הסרטים הדוקומנטרים "Hotline" של סילבינה לנדסמן על המציאות הבלתי אפשרית של התמודדות הפליטים האפריקנים עם הממסד בישראל, ו-"שיח לוחמים" של מור לושי, שחושפת שורה של ראיונות עם לוחמים שערך הסופר עמוס עוז אחרי מלחמת ששת הימים ונגנזו על ידי הצנזורה הצבאית. עותק דיגיטלי של "מכיוון היער", של צמד היוצרים לימור פנחסוב וירון כפתורי, על זוועות פונאר, הוצג לראשונה במהלך הפסטיבל.