מבט מבפנים: מגדל הפיקוח החדש של נתב"ג
מיליוני שקלים, 110 מטרים גובה, 18 קומות ורובוט מיוחד שמנקה את החלונות: מגדל הפיקוח החדש של נתב"ג מסתמן כאטרקציה טכנולוגית. ביקרנו
הנוסעים על כביש מס' 1 או המגיעים לנתב"ג יכולים כבר לראות את מגדל הפיקוח שהולך ומוקם בשדה. אתמול (א') החלו להתקין במגדל את עמדות העבודה של פקחי הטיסה. מדובר בעמדות מיוחדות שנבנו באנגליה וצוות של החברה האנגלית הגיע כדי להרכיבן.
"יש מעט מאוד מפעלים בעולם שמייצרים את העמדות הללו" מסביר אודי ברעוז, סמנכ"ל המבצעים של רשות שדות התעופה. "שולחנות העבודה משקיפים על כל המרחבי האווירי והקרקעי של שדה התעופה, כל המחשבים נמצאים בקומה מתחת, כך שבמקרה של תקלה הטכנאים לא צריכים להיכנס לחדר הבקרה תוך כדי עבודה".
חלונות מגדל הפיקוח בנויים ללא עמודים שמסתירים את השטח האווירי. עוביים כשישה ס"מ והם בנויים משלוש שכבות של זכוכית ושתי שכבות אוויר, כדי למנוע השתקפויות ורעש. את החלונות ינקה רובוט מיוחד על מסילה עם זרועות שיכסו את כל גובה החלונות וינקו אותם באופן אוטומטי.
מתחת לקומת הפיקוח של המגדל נמצאות חמש קומות של מיכשור: מחשבים, מכשירי קשר, מערכות תומכות, מערכות טלפוניה, מערכות מטאורולוגיה ועוד. במרתף הבניין נמצאים גנרטור עצמאי ומערכות מיזוג.
בנוסף, במגדל החדש שתי מעליות ושתי מערכות מדרגות עם הפרדה מיוחדת.
אם חלילה יווצר צורך לפנות את המגדל וחדר מדרגות אחד נחסם, או שפרצה בו שריפה, החדר השני פנוי ומאפשר את פינויו של המגדל.
הנוף שנשקף מחדר הבקרה של המגדל, בגובה של כמאה מטרים - מרהיב. כשעומדים בקומה העליונה של המגדל רואים את ההבדל בינו לבין המגדל אותו יחליף, שגובהו 45 מטרים. "אין מטוס שזז בלי שרואים אותו מהמגדל החדש", אומר ברעוז. "אין רחבת חנייה של מטוסים שלא רואים מלמעלה, ובכלל זה מסלולי ההסעה והשרוולים אליהם מתחברים המטוסים. מהגובה הזה פשוט רואים כל מה שקורה בשדה". שטחו של המגדל הוא כ-5,000 מ"ר והוא תוכנן לעמוד בעומסי רעידת אדמה, עומסי רוח ועומסים אנכיים.