כך תדעו: האם הילד מחונן או סובל מהפרעת קשב
הוא לא יושב לרגע בשקט, מדבר מהר ולא מסוגל לשבת יותר מדקה על מטלות שמשעממות אותו - ואתם נשלחים לאבחון כדי לבדוק הפרעת קשב וריכוז. אבל כדאי שתדעו שיכול מאוד להיות שמדובר פשוט בילד מחונן. כיצד מבדילים ומה עושים? כל התשובות
בקרב אוכלוסיית הילדים המחוננים אנו מוצאים ילדים הנושאים "תווית כפולה": מחוננות עם הפרעת קשב וריכוז. קשה לקבוע מהו האחוז של ילדים אלה בקרב אוכלוסיית המחוננים, כיוון שיש ביניהם כאלו שלא מצליחים לעבור את מבחני האיתור בשל בעיות הקשב ולקויות הלמידה, אך אין ספק שיש קבוצה גדולה של ילדים מחוננים עם הפרעות קשב וריכוז.
רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר
יחד עם אפרת גולן, יועצת חינוכית לתוכנית אלפא ויועצת בתוכניות שונות באגף מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, בדקנו מה מאפיין את אותם ילדים ומתי מחוננות רק דומה להפרעת קשב וריכוז - וגורמת לאבחון שגוי.
הוא לא יושב בשקט? לא בטוח שזו הפרעת קשב
"יש מאפיינים של הילד המחונן הדומים ומזכירים התנהלות של ילד עם הפרעות קשב", מסבירה גולן.
"המושג 'עוררות היתר', למשל, שנמצא בהתאמה גבוהה בקרב המחוננים עלול לבלבל אותנו, כי הוא תואם גם ילדים עם הפרעות קשב. כאשר מדובר בעוררות יתר פסיכומוטורית ניתן לראות את המאפיינים הבאים: עוררות מוגברת של מערכת העצבים, פעילות גבוהה, רמת אנרגיה גבוהה, הנאה מהתנועה כשלעצמה, אימפולסיביות, דיבור מהיר עם מחוות גוף רבות.
"מאפיינים אלה מצטרפים אל חוסר הסבלנות למטלות שנראות לא רלוונטיות, צורך בגרייה אינטלקטואלית כל הזמן, הטלת ספק בקביעות ומוסכמות, סקרנות גבוהה מאוד ואי סבילות למטלות משעממות. בשל הדמיון הרב למאפיינים הקשורים לקשיי קשב וריכוז, אפשר לראות מחונן בעל עוררות יתר פסיכומוטורית ולחשוב שהוא בעל קשיי קשב וריכוז.
"חשוב להבין כי ילד מחונן בעל הפרעת קשב או לקות למידה מפצה פעמים רבות על כך בשל האינטליגנציה הגבוהה. הוא מצליח לעמוד בדרישות הלימודיות בבית הספר, מבין את החומר הנדרש בקלות ולכן אינו זקוק לתהליך למידה שיטתי ומורכב. דבר זה הוא גם בעוכריו של הילד הסובל מהפרעת קשב, כיוון שלעתים רבות הוא מוביל לאיתור ואבחון מאוחרים יותר של הלקות".
בכל מקרה, מדגישה גולן, תמיד חשוב לאבחן את הפרעת הקשב באופן מקצועי אצל נוירולוג או פסיכיאטר ואין להשען על הבנתו הבלעדית של ההורה.
האם ישנן הקלות לילדים עם הפרעת קשב?
"משרד החינוך מאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים אשר יש ברשותם אבחונים תקפים להיבחן בדרכים מותאמות במבחן האיתור המתבצע על ידי מכון סאלד ומכון קרני. גם מסגרות ההעשרה לתלמידים מחוננים מותאמות לילדים עם הפרעות קשב, אך לרוב אין צורך בהתאמה מיוחדת. במסגרת יום העשרה נחשפים הילדים למגוון גדול של תכנים ופעילויות חוויתיות והמורים מלמדים באופן המותאם למחוננים, הוראה אשר לוקחת בחשבון את המאפיינים והצרכים המיוחדים להם. לכן הם פעמים רבות יצליחו לתפקד באופן יעיל ואיכותי במסגרות אלו. הם מוצאים מקום לסקרנות שלהם, נחשפים לאתגרים, גיוון ועוד.
כיצד יכולים הורים לזהות שבנם הסובל מהפרעות קשב מחונן?
"הורים בהחלט יכולים לזהות זאת. הדבר הראשון שיכול להעלות את ה"חשד" הוא מידת העניין שהילד מגלה בתחומים שונים. ילד מחונן שואל שאלות, חוקר ומחפש מידע לגבי נושאים שמעניינים אותו. ברוב המקרים ילדים אלו זוכרים הרבה מידע מתוך הלמידה החופשית היומיומית. כאשר הורה מזהה יכולת אינטלקטואלית גבוהה באופן חריג מהממוצע לגילו עם הבנה וסקרנות גבוהה במיוחד.
"ייתכן שהילד מצליח לתפקד בבית הספר רוב הזמן מתוך שמיעה והבנה, כאשר המטלות הן קלות עבורו והוא נדרש פחות לתרגל חומר. הישגיו גבוהים ביחס להשקעה, להתמדה ולתפקוד התלמידי שלו".
למה חשוב שהורים לילדים אלו ישימו לב?
"חשוב ביותר שהם יהיו עבורו מקור תמיכה וכוח. שהם יאמינו בכוחו של הילד לתפקד ויתנו לו
את המרחב אשר לו הוא זקוק. חשוב גם שהם ידאגו להכנת תוכנית ייחודית לבנם בבית הספר ויהוו עבורו אוזן קשבת וגוף מכוון. הם צריכים לדאוג לאתגר אותו על פי הצורך.
"אך הכי חשוב שהורים לילדים אלו לא יתבלבלו ולו לרגע: אמנם בנם מחונן אך הוא ילד שבמרבית המקרים זקוק לגבולות ברורים. גם אם לילד יש יכולת ורבאלית גבוהה או שהוא מרעיף עליהם מלל רב ומאתגר, חשוב להעמיד לו פרופורציות ולשמור עבורו על איזון. בנוסף, אם יש צורך, חשוב לדאוג לילד לטיפול מותאם לפי צורך: טיפול רגשי, תרופתי או שניהם גם יחד".
רוצים לדעת עוד? כל הפרטים על תוכנית אלפא למחוננים - כאן