שתף קטע נבחר

רופאים נגד אופניים חשמליים: 'זה נשק, נמאס'

מספר הנפגעים במדרכות הולך ומאמיר והרופאים קוראים לרשויות להתעורר. "הולכי רגל שנפגעים לא יחזרו לעצמם. זה טיל מונחה מטרה", הם מדגישים, "אסור לקנות אותם לילדים". אך גם הם מודים: "לחץ חברתי חזק מכל רציונל"

רופאים מצטרפים למחאה הגוברת נגד רשלנות הרוכבים, וקוראים גם להורים לגלות אחריות. "נמאס לנו, פשוט נמאס לנו. גב הגמל נשבר מזמן", הצהיר מנהל המיון באיכילוב פרופ' פיני הלפרין אחרי מותו של אנטוניו רעיה בן ה-85, שנפגע מאופניים חשמליים. עמיתו הדגיש: "האופניים האלה הם פשוט טיל מונחה מטרה, זה כלי נשק".

 

"כמעט בכל נקודת זמן שוכב אצלי אדם שנפגע מאופניים חשמליים, הרוכב עצמו או הולך רגל", סיפר הבוקר (יום ה') פרופ' משה סלעי, מנהל החטיבה האורתופדית באיכילוב. "לקשישים קשה יותר לחמוק מהאופניים על המדרכות, ובכבישים יש חוסר משמעת וחוסר תרבות מינימלי של רכיבה. אפשר לצמצם בקלות את התופעה על ידי אכיפה".

 

 

"לקשישים קשה יותר לחמוק מהאופניים על המדרכות" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"לקשישים קשה יותר לחמוק מהאופניים על המדרכות"(צילום: מוטי קמחי)

"מי שנוסע עם מוזיקה אאוט לחלוטין" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"מי שנוסע עם מוזיקה אאוט לחלוטין"(צילום: מוטי קמחי)

 

ד"ר אורן תבור, רופא בכיר במיון ילדים, הוסיף: "ההורים לא צריכים להיכנע לילדים, לא לתת להם אותם כמתנה. זה כלי נשק. הילדים נוסעים עם מוזיקה והם 'אאוט' לחלוטין. הם לא מודעים לסכנה". חלק מהבעיה, לדברי הרופאים, הוא שאין בישראל רישום של פגיעות שנובעות מתאונות של אופניים חשמליים, ולכן לא ניתן לעקוב אחרי ממדי התופעה ולגבש מדיניות למזעור הנזקים. אולם ההערכה היא שכ-20 עד 30 מהתאונות יובילו לאשפוז, בעיקר עם פציעות בגפיים.

 

"פעם היינו צריכים שלאופניים יהיה מספר, פנס ופעמון, אחרת הפקח היה לוקח לנו את הוונטיל. זה עבד מצוין", נזכר פרופ' סלעי. "אנחנו קוראים לממשלה להוביל חוקים שיגדירו מי יכול לרכוב ומהי ההכשרה לכך, ואנחנו קוראים להורים להקפיד על תרבות הנהיגה של הילדים, וגם לרוכבים עצמם - שיפחדו ושיקפידו. הולכי רגל שנפגעים לא יחזרו לעצמם", הוא הבהיר. "לאחרונה הייתה כאן גברת בת 70 שהלכה לתומה ברחוב ונפגעה מרוכב בן 12. היא סבלה משברים ברגל. ניתחנו, טיפלנו, אבל היא לא תחזור למה שהייתה".

 

רופא: רכשתי אופניים לבני והתביישתי

חלק גדול מהפציעות הוא בכלל לא של הרוכבים עצמם אלא של הולכי הרגל. הרוכבים נוסעים במהירות גבוהה יחסית של 28 קמ"ש על המדרכה, חוצים במעברי חצייה, לוקחים סיבובים במהירות, ומפתיעים את העוברים והשבים. לפי הרופאים, הכלי הגרוע ביותר הוא הקורקינט החשמלי, מכיוון שיש להם גלגלים קטנים והם יציבים עוד פחות.

 

אנטוניו רעיה שנפטר שבועיים אחרי שנפגע מאופניים (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
אנטוניו רעיה שנפטר שבועיים אחרי שנפגע מאופניים(צילום: עופר עמרם)
  

 

הרופאים יודעים שחלק גדול מהבעיה נובע מהלחץ החברתי הגדול. גם ד"ר דרור עובדיה, מנהל מחלקת אורתופדיה ילדים שמטפל בנפגעים רבים, רכש לאחרונה לבנו בן ה-15 אופניים חשמליים. "לבושתי, לא הצלחתי למנוע את זה. הוא היה האחרון בכיתה שלו עם אופניים רגילים, אבל היה עליו לחץ חברתי חזק. הוא מכיר היטב את המחלקה, אבל כנראה לחץ חברתי חזק מכל רציונל אחר. אבל הוא יודע שהחוק הוא לרכוב עם קסדה".

 

מוקדם יותר היום נפצע באורח בינוני רוכב אופניים חשמליים בן 33 שנפגע מרכב ברחוב שלוש בתל אביב. בוחני אגף התנועה במשטרה פתחו בחקירת נסיבות המקרה, ומחקירה ראשונית עולה כי הוא לא עצר בתמרור עצור ונפגע מרכב חולף.

 

אנטוניו רעיה נפטר שלשום, יותר משבועיים אחרי שנפגע כנראה מאופניים חשמליים שעליהם רכב ילד בדרך לעבודתו במוזיאון תל אביב. האיש, שנפגע בראשו, הובהל במצב קל על-ידי מד"א לבית החולים איכילוב. בהמשך הידרדר מצבו וכאמור הוא נפטר.

 

מספר הרוכבים על אופניים חשמליים נאמד ביותר מ-100 אלף, והם נעים ללא כל פיקוח. בתביעה שהגישו לאחרונה הולכי רגל שנפגעו, צוינה העובדה כי אמנם בפברואר 2010 קבע משרד התחבורה תקנות הפוטרות את רוכבי האופניים מרישוי, מרישיון חובה ומביטוח חובה, אך אלו, שהיו בתוקף לשנה אחת בלבד, לא חודשו עד שנת 2014, ובמשך שלוש שנים וחצי התחום היה פרוץ לחלוטין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים