שתף קטע נבחר
 

כשהמטוס משווייץ התפוצץ בדרך לישראל

השבוע לפני 45 שנה הטמינו מחבלים פלסטינים מטען במטוס "סוויסאייר". הוא התרסק סמוך לכור אטומי בשווייץ. 47 נרצחו, בהם 16 ישראלים - כולל רופא שהציל חיי עשרות ערבים. בשווייץ קראו: "לתלות את המחבלים הפלסטינים"

פברואר 1970. מטוסים בשמי אירופה ובהם ישראלים הפכו למטרה של ארגוני טרור פלסטיניים. בתחילת אותו חודש הותקף מטוס אל על שנחת במינכן ומחבלים רצחו אדם אחד ופצעו 11, בהם השחקנית חנה מרון ז"ל שנפצעה קשה. כשבועיים חלפו ומחבלים פלסטינים מצאו את היעד הבא שלהם.

 

השבוע לפני - לכל הכתבות

 

הפעם היעד היה מטוס של חברת התעופה השווייצרית "סוויסאייר". מטען חבלה שהוטמן באחד משקי הדואר שהיו על המטוס, שהיה בדרכו משווייץ לנמל התעופה בן גוריון, התפוצץ זמן קצר אחרי ההמראה ב-21 בפברואר. 47 בני אדם, בהם 16 ישראלים, נרצחו בפיגוע הקטלני.

 

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

המטוס, שנשא את השם "באזל לאנד", המריא בשבת, 21 בפברואר בשעה 13:14 מציריך. זמן קצר אחרי ההמראה דיווח הטייס על פיצוץ ועשן בירכתי מטוסו. הקברניט, שקולו רעד, אמר לפקחי הטיסה: "שלום לעולמים, כולכם, שלום. קרוב לוודאי שזו קריאתנו האחרונה". כעבור זמן קצר התרסק המטוס סמוך לכור אטומי בשווייץ.

 

עדי ראייה מסרו כי תוך כדי נפילת המטוס, מעל לכפר וירלינגן, ראו עשן רב עולה מכלי הטיס. אחד מעדי הראייה אמר שהמטוס התפוצץ באוויר: "כששמעתי את ה'בום' הנורא, שניפץ שמשה במסעדה שלי, מיהרתי מיד למקום הנפילה. ראיתי רק שברים מעטים".


 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

טייסים באירופה: לא לטוס לישראל, זה אזור מלחמה

פרט ל-38 הנוסעים ותשעת אנשי הצוות, היו על המטוס 322 ק"ג של דברי דואר, שהיו בתשעה שקי מכתבים ותשעה שקי חבילות. אחד מהשקים האלה הגיע ממינכן ולכן בדקו אז את האפשרות כי יש לחפש את מניחי הפצצה בגרמניה ולא בשווייץ.

 

בפרנקפורט, שם התפוצץ מטען במטוס של חברה אוסטרית שהיה בדרכו לווינה, חיפשו אחר שני גברים בעלי חזות ערבית ששיגרו שתי חבילות בדואר אוויר, שבאחת מהן היה מקלט רדיו. השניים דיברו ביניהם שפה זרה, ככל הנראה ערבית, ואחד מהם מסר את השם מוסטפה אהמד וכתובת שלאחר מכן התבררה כבדויה. כעבור כמה ימים דווח בגרמניה כי נעצרו שני ערבים בקשר לפיצוץ במטוס האוסטרי, שנחת בשלום בפרנקפורט לאחר הפיצוץ, מפני שערכו ניסוי במד-גובה.

 

בשווייץ הזדעזעו מהפיגוע, שבו נרצחו גם כמה אזרחים מקומיים. "צריך לתלות את הטרוריסטים הפלסטינים", אמרו כמה מהשווייצרים ההמומים. עיתוני שווייץ הוקיעו בתוקף את התנכלות הטרוריסטים הערבים לתעופה האזרחית. הם ציינו לגנאי את "הפחדנות המוסווית", כהגדרתם, של המחבלים, ואמרו כי שיטות כאלה סופן להתנקם בערבים עצמם.

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

מיד לאחר הפיגוע במטוס השווייצרי, דחתה חברת התעופה הסקנדינבית SAS טיסה לישראל והטייסים הבריטים לחצו להפסיק את הטיסות למזרח התיכון בטענה שזהו "אזור מלחמה". אחד הטייסים אמר לנסים קיוויתי, כתב "ידיעות אחרונות" בלונדון, כי "המצב כה חמור שם שיש להפסיק את הטיסות. איננו מוגי לב. רובנו נלחמנו במלחמות בעבר, אבל איננו רוצים למות לשווא ולגרום תוך כדי כך למותם של אנשים חפים מפשע".

 

ראש הממשלה גולדה מאיר ביקרה בחריפות את הקולות באירופה שלא לטוס לישראל. "ממשלת ישראל מודיעה: אנו רוצים שכל חברות התעופה של ארצות המזרח התיכון יטוסו ללא הפרעה", היא אמרה. "שכל אווירון, על כל נוסעיו, מכל חברה שהיא, יוכל להמריא ולנחות באין מפריע בכל המדינות באזורנו. אבל ממשלת ישראל מודיעה גם זאת: כלל זה חייב לחול על כולם. ישראל לא תסכים להיות היחידה שכלל זה אינו חל עליה".

 

על פעולות הטרור, שיעדן היו מטוסי נוסעים, היא אמרה: "ארגוני טרור אלה פועלים מתוך מדינות ערב, שם נמצאות מפקדותיהם, שם קבועים בסיסיהם, מהם יוצאים לפעולות ואליהם הם חוזרים. ארצות ערב הן המספקות להם נשק ואמצעי מימון ומשם משדרים הארגונים את ההודעות על מבצעיהם 'המהוללים'. כל זאת בניגוד לכללי המוסר והמשפט הבינלאומי".

 

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

באותה תקופה, תנועת דברי הדואר המגיעים לישראל דרך האוויר הסתכמה ב-55 טון מכתבים ודברי דפוס ליום וכ-27 טון חבילות ליום. כמות הדואר היוצאת מישראל הייתה קטנה בשליש מן הכמות היומית הנכנסת.

 

בימים שלאחר הפיגוע חלה ירידה ניכרת בכמות הדואר שהגיעה לנמל התעופה בן גוריון. רוב חברות התעופה הזרות לא הסכימו לכלול במטען המיועד ללוד שקי דואר, וזאת ללא הבחנה בין דואר חבילות לבין מכתבים. חברות התעופה הזרות הודיעו אז כי הן יהיו מוכנות להטיס דברי דואר, בתנאי שיעברו בדיקה ביטחונית יסודית. בריטניה הודיעה כי חברת התעופה "בי-אי-איי" קיבלה על עצמה להוביל דואר מכתבים ודברי דפוס לישראל. הולנד התחייבה למסור את תשובתה בהקדם.

 

עד למקרי החבלה האחרונים במטוסים באירופה באמצעות דברי דואר, לא נערכה כל בדיקה ביטחונית של דברי הדואר המוכנסים לשקים בארץ. בעקבות הפיגועים הודיע דואר ישראל כי הוא עומד לנקוט צעדים, בנוסף לבדיקת המכס השגרתית.

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

בישראל אמרו כי אי הטסתם של מטענים לארץ על ידי חברות זרות לא תפגע כנראה בצורה רצינית בייבוא לישראל ובייצוא ממנה המתבצעים דרך האוויר. אז התברר כי הרוב המכריע של התובלה האווירית לישראל וממנה מתבצע על ידי אל על, בשיתוף עם חברת התעופה האמריקנית TWA.

 

בין ההרוגים: רופא שהציל חיי עשרות ערבים

פרופ' חנוך מילוויצקי, שנרצח בהתרסקות, עמד בראש מחלקת ניתוחי לב-חזה בבית החולים "הדסה" בירושלים, שהצילה עשרות ערבים ממוות. במחלקה נותחו לא רק ערבים מיהודה, שומרון ורצועת עזה, אלא גם תושבי מדינות ערב הסמוכות, בין היתר גבר מאירביד שבירדן ובן 3 מעמאן.

 

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")

 

פרופ' מילוויצקי, בן 59 במותו, עבר השתלמות בשנת 1959 בנושא ניתוח לב פתוח בארצות הברית. משנה זו ואילך עמד בראש המחלקה לניתוחי חזה ולב ב"הדסה" וביצע מספר רב של ניתוחים מסובכים, שהוכתרו בהצלחה. לפרופ' מילוויצקי יצא מוניטין בכל העולם ורבים פנו אל מחלקתו בבית החולים שבירושלים. הוא זכה באזרחות כבוד בארגוני מנתחי חזה ולב בצרפת ובארצות הברית, ופרסם כ-60 מאמרים וספרים.

 

עשרה ימים לאחר האסון הובאו גופות של 20 מנוסעי המטוס, רובם ישראלים. 20 ארונות עץ מכוסים בדגלי המדינה הועברו בארבע משאיות. החזן הצבאי של צה"ל השמיע את תפילת "אל מלא רחמים", ורבים מהנוכחים פרצו בבכי.

 

שר התחבורה עזר ויצמן, שניצב ליד בני משפחות הקורבנות, הרכין את ראשו ודמעות זלגו מעיניו כשהרב של פיקוד המרכז קרא קדיש. הרב הראשי לצה"ל, שלמה גורן, אמר למשפחות הנרצחים: "אני כואב את כאבכם ויחד עמי עם ישראל כולו. הם נפלו למען העם ולמען המדינה. הם חללים של מדינת ישראל, של כולנו. אולי תמצאו נחמה בעובדה שהצלחנו להחזיר לישראל את שרידיהם של החללים כדי להביאם לקבורה באדמת קודש".

 

למחרת בירושלים ליוו המונים את 20 קורבנות המטוס. נרגשת ונפעמת עלתה ראש הממשלה מאיר על במה עטופה שחורים בבנייני האומה בירושלים. "רוחש יגון וזעם! הכה נהפוך את היגון והזעם לכוח איתנים נגד מעשי האלימות והרצח!", קולה רטט בנאומה. "יהא יגוננו זועק אל העולם ויהיה זעמנו מנוף לפעולה, שתחסום כל אפשרות למעלליהם של המרצחים".

 

ראש הממשלה הפכה את הספדה לנאום "אני מאשים" רב עוצמה, שהופנה כלפי העולם הנאור כולו. "היום הזה בירושלים", היא אמרה, "הוא יום של הטחת אשמה כלפי כל האחראים לאלימות המכוונת נגד ישראל. ההיסטוריה כבר הוכיחה כי אין לשים חיץ בין רצח יהודים לבין פשעים נגד האנושות. היום הזה בירושלים הוא יום של קריאה לפעילות של כל המדינות, חברות התעופה, ארגוני הטייסים וכל גורם שיש ביכולתו לעשות לגילוי האשמים והענשתם. אנו משמיעים אזהרה נגד כל נטייה לעבור לסדר היום ונגד כל גילוי של אדישות מצד ממשלות וגורמי תעופה לרצח שאירע בשמי שווייץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס של סוויסאייר, דומה לזה שהתרסק
מומלצים