איזו עיר נמצאת במצב הפיננסי הטוב ביותר?
מחקר של BdiCoface בדק את מצבן הפיננסי של מועצות מקומיות ועיריות בישראל ומצא כי אין הלימה בין הדירוג הסוציו-אקונומי של התושבים לבין מידת היציבות של הרשות. נס ציונה במקום הראשון. מי עוד ברשימה?
כתבות נוספות בנושא בערוץ הכלכלה :
- דו"ח: הרשויות המקומיות לא מוסרות מידע
- עוד ייקור: הארנונה עלתה ב-67 רשויות
- בלעדי: הפיצויים המלאים לרשויות בצוק איתן
חברת המידע העסקי, BdiCoface, ערכה סקר נרחב בנוגע ליציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות בישראל ודירגה אותן בסולם של 1 עד 10. תוצאות הדירוג מצביעות על תופעה מעניינת: אין בהכרח הלימה בין המצב הכלכלי של התושבים לבין מידת היציבות הפיננסית של הרשות המקומית. כך, למשל, דורגו הערים חולון, אשדוד ואשקלון - שהדירוג החברתי-כלכלי שלהן נמוך יחסית ועומד על רמה 5 - בחמישייה הראשונה מבחינת יציבות פיננסית. מנגד - תל-אביב, מודיעין, הוד השרון ורעננה, שהרמה החברתית-כלכלית שלהן עומדת על דרגה 8 ו-9 – לא נכנסו לעשירייה הפותחת.
מכאן עולה שהגורמים המשפיעים על היציבות הפיננסית - שבהם ניתן למנות את יעילות הגבייה של מסים, את היקף ההלוואות ואת עומס הפירעונות על תקציב הרשות - שונים מהגורמים שמשפיעים על הרמה החברתית-כלכלית של התושבים.
"שירותים טובים יותר לאזרח"
את איל ינאי, מנכ"ל משותף ב-BdiCoface התוצאה הזאת אינה מפתיעה במיוחד. "הרבה רשויות שהדירוג הסוציו-אקונומי שלהן פחות טוב מצליחות, דרך בקרה על ההוצאות, שירותי חוב נמוכים יותר ודרך תפעול שוטף יותר נמוך, להשלים את הפער. יכול גם להיות שהן עושות פחות עבור התושבים, אבל הן מצליחות לשמור על רמה פיננסית יותר טובה".
על השאלה האם התושב צריך לשאול את עצמו באיזה מחיר נקנית היציבות הפיננסית הזאת, והאם היא באה על חשבון איכות השירותים שהרשות מציעה לו, משיב ינאי: "ברור שצריך להסתכל לא רק על האם העירייה מאוזנת, אלא גם על האם היא מספקת לתושב שירותים. בדרך כלל, דרך אגב, הרשויות שמדורגות גבוה מבחינת יציבות פיננסית גם נותנות שירותים טובים לאזרח. פשוט המשכורות שם יותר נמוכות, היקף ההלוואות נמוך יותר ואחוזי הגבייה מהתושבים גבוהים יותר. הרשויות שמדורגות נמוך למרות שרמת החיים של תושביהן גבוהה הן רשויות בזבזניות יותר, שמשלמות שכר גבוה יותר ולוקחות על עצמן התחייבויות שמעבר ליכולתן".
במקום הראשון, זו השנה השנייה ברציפות, דורגה נס ציונה. במקום השני דורגה פתח תקווה, שרשמה זינוק מרשים מהמקום ה-10 שבו דורגה בשנה שעברה. רשות מקומית נוספת שזינקה בדירוג היא כפר-סבא, שעלתה מהמקום ה-17 למקום ה-8.
מנגד, ישנן רשויות מקומיות שדירוגן נפגע, בעיקר בגלל עומס מלוות לפירעון. ראשון לציון, שדורגה למשך 3 שנים רצופות במקום הראשון, ירדה בשנה שעברה למקום השני והשנה היא מדורגת במקום ה-21. רמת-גן ירדה מהמקום ה-3 לפני שנה למקום ה-12.
ינאי טוען כי התנודתיות הגבוהה ברשימה מעידה על בעיות של רשויות מסוימות בניהול החוב שלהן. ניהול לא מושכל של החוב עלול להביא למצב שבו ההוצאות גדלות לפתע ובשיעור חד ומערערות את כל האיזון התקציבי ברשות. "בשל כך צריך לציין לטובה דווקא את הרשויות שמצליחות לשמור משנה לשנה על דירוג גבוה".